Gå til innhold

Slette "fabrikkinnstillinger" fra laptop?


Elle Melle

Anbefalte innlegg

Jeg har en Toshiba-laptop som jeg kjøpte med en del programvare installert.

Når jeg formaterer harddisken, så er "oppskriften" etterpå å starte maskinen, vente på toshibalogoen og så trykke c. Da starter cd-rom`en med gjenopprettingscd`en som inneholder windows og diverse annet.

Det jeg egentlig lurer på er hvor disse tingene ligger som da IKKE forsvinner ved formatering? (Siden det dukker opp toshibalogo så er det jo noe der som ikke er borte.)

Jeg skulle egentlig ønske jeg kunne installere os uten å måtte installere det oppå noe som ligger der fra før.

Er det mulig å få bort dette som ligger der? Er det noen vits i å fjerne det? Vil det være risikabelt å fjerne det, kan jeg få problemer etterpå med å installere os?

Det var bare en tanke som slo meg, for slik det er nå så forfølger de samme problemene meg hver gang jeg formaterer (fordi jeg bruker gjenopprettingscd`en og dermed installerer de samme tingene hver gang uten noen valgmuligheter, og får teite w98 som os).

Noen kloke hoder som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Devil's Spawn

Problemet er at du har gjennopprettings-cd. Hørt om flere Toshiba-brukere som ikke er så fornøyd med det. Jeg har Dell. Der får jeg helt clean install uten innblanding fra Dell. Jeg har en ekstra CD hvis jeg vil ha noe Dell-søl der, men heldigvis slipper jeg. Tror du dessverre må skaffe deg en egen Windows-lisens... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner jo at om jeg bruker gjennopprettings-cd`en så vil jeg få instellert toshiba-oppsettet.

Spørsmålet mitt var: Hva med de innstillingene som ligger der FØR jeg starter opp installering fra gjennopprettings-cd`en/ ev. annen cd?

Jeg HAR en windows-cd jeg kan bruke, men jeg har ikke nødvendigvis så lyst å installere den oppå noe som helst, jeg vil helst at det skal være TOMT på pc`en når jeg installerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Jada, da er det ikke noe problem. Du kan slette partisjonen(e) du har. Lage nye og formatere dem under innstallasjonen. Da får du heeelt clean install ;). Alt blir helt borte med andre ord, men husk backup av ting du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så hvis jeg innstallerer xp , så vil jeg kunne få bort alt det som ligger på pc`en, selv det som nå dukker opp etter formatering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Altså hvis man formaterer så blir jo alt slettet, eller skal bli. Dersom du ikke gjør det, formaterer man egentlig ikke. Man kan velge "quick format" under innstallasjonen, det må du ikke velge. Vet ikke hvorfor dem kaller det formatering en gang, for det er jo egentlig ikke det. Uansett, jeg ville ha slettet partisjonene og lagd nye, for deretter å formatere dem. Det kan man gjøre enkelt under innstallasjonen, da skal man være 100% sikker på å bli kvitt alt rusk og rask du hadde før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men når jeg formaterer så BLIR jo ikke alt slettet (hele C: blir jo det selvfølgelig, men du skjønner hva jeg mener om du leser første innlegget).

Da hadde det vel ikke dukket opp Toshibalogo, hadde det vel? Er denne på en eller annen måte lagret i bios eller noe?

Det gjør at jeg blir usikker på hva annet som kan befinne seg der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Toshiba-"greiene" er på gjenopprettings-CD'en, ikke på BIOS nei. Altså det følger med dersom du bruker gjenopprettings-CD'en fra Toshiba til å reinstallere windows med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET STÅR TOSHIBA PÅ SKJERMEN NÅR JEG STARTER MASKINEN ETTER Å HA FORMATERT DISKEN!!!

Da kan det vel for po*#er ikke ligge på gjenopprettings-cd`en vel?!?

:ler: Sorry, jeg bare føler du ikke skjønner problemet mitt helt her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Jamen unnskyld da. Trodde du mente det som ligger i Windows jeg da...Men nei du kan ikke fjerne Toshiba-logoen som kommer fram i det du starter opp BIOS. Sorry hvis jeg misforstod igjen da, men jeg prøver nå bare å hjelpe jeg da... :roll:

Hvis jeg har forstått deg rett, hvorfor skulle det være et problem. Sånt kommer jo fram uansett hva slags PC du har. Det som står der er altså hva slags BIOS-versjon og produsent. Det er forøvrig ikke noe risk i å innstallere OS fra en annen CD, det vil ikke forsvinne nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

OK, beklager det var min feil. Fortjener litt skjenn... :roll:

Svaret er JA, det går helt fint å innstallere med en annen innstallasjons-CD. Den logoen du snakker om er lagret BIOS og kan ikke gjøres noe med. Den enenste man kan gjøre i BIOS er å oppdatere versjonen. BIOS er såkaldt ROM ( READ only Memory). Altså ingenting skjer med BIOS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, da er vi på nett :ler: .

Jeg hørte nemlig om en som hadde sagt til en som jeg kjenner (skjønner du... :roll: ) at HAN personlig ville fjernet alt slik "Toshiba-dritt" som var lagt inn i maskinen slik at han fikk en clean-install. Han mente da de greiene som ikke lar seg fjerne ved vanlig formatering, som jeg har snakket om.

Det var derfor jeg begynte å lure på om det virkelig lar seg gjøre, og i tilfellet hvordan...

Fjerne batteriet kanskje? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Det måtte være å skifte BIOS-brikke da. Tviler på at det ikke er integrert i hovedkortet. Uansett om det går måtte du jo ha fått ny fra de som produseres av/for Toshiba.

Kompisen din tar nok grundig feil. Det BIOS gjør er å sjekke I/O-enheter sånn som harddisker, cd-rom, skjermkort osv osv. I tilleg har den som oppgave å FINNE operativsystem på PC'en din. Det har forøvrig ingenting med Windows eller et annet operativsystem for den saks skyld å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...