Gå til innhold

Seroxat. Begynne eller ikke?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Antar en slik tråd er innenfor regelverket, det handler bare om hvorvidt jeg skal begynne på en ikke ny medisin eller ikke.

Har et spørsmål om Seroxat. Jeg fikk utskrevet Seroxat av min behandler, og grunnen til det er tvangstanker og angst. Jeg fungerer greit nok, har et sosialt liv og har såvidt jeg vet til gode å bli oppfattet som en med psykiske problemer, men jeg føler meg dårligere enn jeg burde. Jeg søkte opp Seroxat og ser at svært mange har dårlige erfaringer, tilsynelatende flere enn med andre SSRI-er. Jeg er mann og ekstra bekymret når bivirkninger som "ereksjonssvikt" lyser mot meg, og det er også veldig mange som klager over hvor vanskelig det var å slutte på denne medisinen.

Jeg har gått på annen SSRI tidligere, med begrenset effekt, og da var bivirkningene få og små. Det var heller ikke noe problem å slutte på dem. Jeg vet ikke om det gir noen indikasjon på hvorvidt det blir problematisk å slutte på Seroxat eller ikke.

Samtidig er jeg positiv til behandling med medisiner som en hjelp til å endre kurs, og jeg har ganske stor tillit til min behandler. Stoler på fagfolk, men psykologer og psykiatere kjenner tross alt lite til hvordan bivirkningene oppleves. Det er antagelig lettere å anse bivirkningene som et offer man bare får leve med når du ikke selv føler dem på kroppen enn når du opplever dem.

Jeg kan også legge til at dersom jeg ender opp med å ikke ta denne medisinen vi jeg selvsagt si fra til min behandler om det. Det handler ikke om å lyve og lure og "nekte å ta pillene sine", bare om at jeg føler meg litt ukomfortabel med å begynne på denne medisinen nå. I så fall vil jeg antagelig be om en annen type medisin i stedet. Jeg lurer derfor på om det nok bare er angsten som prater eller om det kan være lurt å takke høflig nei til denne behandlingen.

Jeg er takknemlig for alle svar.

Anonymous poster hash: d1489...b63
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen med erfaringer? Jeg har byttet IP, så jeg antar jeg fort har ny AB-kode, men jeg er altså TS.

Anonymous poster hash: d1489...b63

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...