Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er den? Vurderer å begynne på det til høsten. Er det mye obligatorisk møte? Mye lesing og oppgaveskriving? Er studiet generelt lett? Ikke minst, er stduiet morsomt eller kjedelig?

Har hørt både det ene og det andre ....

Anonymous poster hash: 73d46...0f1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er veldig mye obligatorisk. Hovedsaklig førsteåret, men også andreåret. Kan ikke huske at noen av fagene nå på tredjeåret har vært obligatorisk. Sånn bortsett fra all praksisen da. Veldig mye lesing. Anatomien, sykdomslæren, psykiatrien + et par til jeg vet har forskjellig "tittel" avhengig av hvor i landet du går, er det myyyye pensum på. Hvert fag har arbeidskrav. Det vil si at du må gjøre en oppgave, enten individuelt eller i gruppe for å få lov til å ta eksamen. Det er som oftest skikkelige kjedelige oppgaver. ;)

Studiet er ikke generelt lett. Det er som sagt mye lesing, du må ha fortsåelse for det grunnleggende for å skjønne det som er mer innviklet osv. Klart du kan komme deg gjennom faget med lav innsats og med E eller D i snitt, men om du ønsker å gjøre det bra så krever det mye jobb.

Studiet er til tider morsomt og til tider kjedelig, mens til tider er det utrolig slitsomt.

De aller fleste som er motiverte klarer å komme seg gjennom studiet. Det er alltid mange som faller fra i løpet av året. Noen fordi de får sjokk av hvor mye som må leses på og at det ikke er så lett som de trodde, noen fordi de finner ut av de ikke vil det, og noen fordi de rett og slett ikke klarer anatomien eller medikamenten.

Men tiden går fort, så jeg ville ikke droppet studiet hvis det er sykepleier du vil bli! :) Jeg er ferdig til våren nå, og ser fram til å ta en pause fra studenttilværelsen. :)

Endret av Teriyaki
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk sykepleien for noen år siden, og det var ikke noe for meg.

Jobbet på sykehjem og fikk meg et sjokk.

De eldre blir helt forferdelig behandlet av personellet. Og deres velvære styres av klokken til de som arbeider.

Matingen skal gå fort, og er de langsom til beins ja da slepes de raskt over gulvet.

Dette er i tillegg et kvinnestyrt yrke, og gjør du en feil eller er ung og flink, ja da gjør hjelpepleierne sitt ytterste for at du skal få sparken.

Jeg sluttet forde jeg var så redd for å gjøre de små feilene som kan få deg sparket, eller i verst tilfelle havne i fengsel.

Jeg var flink i medikamentregning og slik, men en sliten og trett sykepleier kan begå feil.

Et sykepleieyrke er i seg selv et lite familievennlig yrke, hvor du må jobbe mye på natt i noen år. Og gjerne på helg.

Anonymous poster hash: 15cc7...dda

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig mye obligatorisk. Hovedsaklig førsteåret, men også andreåret. Kan ikke huske at noen av fagene nå på tredjeåret har vært obligatorisk. Sånn bortsett fra all praksisen da. Veldig mye lesing. Anatomien, sykdomslæren, psykiatrien + et par til jeg vet har forskjellig "tittel" avhengig av hvor i landet du går, er det myyyye pensum på. Hvert fag har arbeidskrav. Det vil si at du må gjøre en oppgave, enten individuelt eller i gruppe for å få lov til å ta eksamen. Det er som oftest skikkelige kjedelige oppgaver. ;)

Studiet er ikke generelt lett. Det er som sagt mye lesing, du må ha fortsåelse for det grunnleggende for å skjønne det som er mer innviklet osv. Klart du kan komme deg gjennom faget med lav innsats og med E eller D i snitt, men om du ønsker å gjøre det bra så krever det mye jobb.

Studiet er til tider morsomt og til tider kjedelig, mens til tider er det utrolig slitsomt.

De aller fleste som er motiverte klarer å komme seg gjennom studiet. Det er alltid mange som faller fra i løpet av året. Noen fordi de får sjokk av hvor mye som må leses på og at det ikke er så lett som de trodde, noen fordi de finner ut av de ikke vil det, og noen fordi de rett og slett ikke klarer anatomien eller medikamenten.

Men tiden går fort, så jeg ville ikke droppet studiet hvis det er sykepleier du vil bli! :) Jeg er ferdig til våren nå, og ser fram til å ta en pause fra studenttilværelsen. :)

Jeg har faktisk lest på tidligere tråder at man lærer en del om folk som har funnet opp sykepleierteorier osv .... har du hatt om det? Føler egentlig at det er litt unødvendig.....

Skrevet

Kan signere på det teriyaki skriver. :)

Og ang. Sykepleieteoretikere så får man en innføring i deres måte å tenke på. Man må ofte velge en sykepleieteori for de ulike oppgavene. Men det er ikke slik at vi hadde mye om historien deres.

Skrevet

Jeg har faktisk lest på tidligere tråder at man lærer en del om folk som har funnet opp sykepleierteorier osv .... har du hatt om det? Føler egentlig at det er litt unødvendig.....

Ja, vi må lære om Martinsen, Orem, Travelbee osv. Det er nok noe av det kjedeligste gjennom hele studiet, men la nå ikke det avgjøre om du søker eller ikke. :)
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk sykepleien for noen år siden, og det var ikke noe for meg.

Jobbet på sykehjem og fikk meg et sjokk.

De eldre blir helt forferdelig behandlet av personellet. Og deres velvære styres av klokken til de som arbeider.

Matingen skal gå fort, og er de langsom til beins ja da slepes de raskt over gulvet.

Dette er i tillegg et kvinnestyrt yrke, og gjør du en feil eller er ung og flink, ja da gjør hjelpepleierne sitt ytterste for at du skal få sparken.

Jeg sluttet forde jeg var så redd for å gjøre de små feilene som kan få deg sparket, eller i verst tilfelle havne i fengsel.

Jeg var flink i medikamentregning og slik, men en sliten og trett sykepleier kan begå feil.

Et sykepleieyrke er i seg selv et lite familievennlig yrke, hvor du må jobbe mye på natt i noen år. Og gjerne på helg.

Dette er jo ikke normalen!

Jeg er ung og relativt nyutdannet og jobber på sykehjem. Kjenner meg overhodet ikke igjen i hvordan du beskriver det. Det du beskriver burde jo meldes til fylkeslegen.

Å sparke noen er alltid vanskelig, og det skal det være. Da må man ha gjort en stor feil, som type stjålet medisiner ol. Kan vel egentlig ikke kalles feil ;) Vi bestemmer ikke over noen av pasientene, de får gå så sakte de vil og de får stå opp når de vil, men vi vil gjerne ha de oppe til middag da. Men vi presser ingen. Tvang er det strenge regler på.

Anonymous poster hash: 1f0b5...d52

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo ikke normalen! Jeg er ung og relativt nyutdannet og jobber på sykehjem. Kjenner meg overhodet ikke igjen i hvordan du beskriver det. Det du beskriver burde jo meldes til fylkeslegen. Å sparke noen er alltid vanskelig, og det skal det være. Da må man ha gjort en stor feil, som type stjålet medisiner ol. Kan vel egentlig ikke kalles feil ;) Vi bestemmer ikke over noen av pasientene, de får gå så sakte de vil og de får stå opp når de vil, men vi vil gjerne ha de oppe til middag da. Men vi presser ingen. Tvang er det strenge regler på. Anonymous poster hash: 1f0b5...d52

Jeg byttet yrket på grunn av dette.

Som medarbeider på aldershjem O.l, har du lite du skulle ha sagt.

Man kan desverre ikke gå i mot strømmen og gjøre seg upopulær. Og det er en kjent sak at en blir tvunget til taushet.

Oppdaget en kniv på et av de eldres rom, og dette husker jeg at jeg stilte spørsmål ved.

Etterpå ble jeg kalt inn på sjefens kontor, hvor jeg ble beskyldt for å være totalitær:P

Brrrr, nei takk til dette yrket!

Skrevet

Det finnes dårlige arbeidsplasser over alt. Det har selvsagt ikke noe med yrket å gjøre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nåja, sykepleierstudiet er en av de enkleste bachelorene å gjennomføre. Tror ikke du skal hausse opp at det er så veldig vanskelig akkurat.

Sykepleie er fint for dem som ikke er så akademisk anlagte.

Anonymous poster hash: b38e2...b5b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nåja, sykepleierstudiet er en av de enkleste bachelorene å gjennomføre. Tror ikke du skal hausse opp at det er så veldig vanskelig akkurat.

Jeg regner med at du har fullført mange ulike bachelorgrader? Slik at du har et godt sammenligningsgrunnlag?

Anonymous poster hash: ecf73...ca7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med at du har fullført mange ulike bachelorgrader? Slik at du har et godt sammenligningsgrunnlag?

Tre stykker.

• Liker 7
Skrevet

Ja det vet vel du alt om. ;)
AnonymBruker
Skrevet

AB har nok rett.

Da jeg var farmasistudent fikk vi i oppgave å undervise sykepleierstudentene på trinnet under oss i medikamentlære. Noen av dem måtte opp i åtte forsøk på denne testen før de bestod.

Da begynner det å bli litt skummelt...

Greit nok at alt må være riktig, men dettte er enkel matematikk på videregående og grunnskolenivå.

Anonymous poster hash: 68617...1ff

• Liker 4
Skrevet

Synes det blir litt tåpent at dere som ikke har vært gjennom utdanningen kommer her og forteller om den er lett eller ei. Det er faktisk et krevende studium. Jeg bestod for øvrig medikament på første forsøk. Hvis man stryker for fjerde gang så får mab faktisk ikke prøve seg flere ganger. Da må man ta det som privatist og det er de aller aller færreste som stryker så mange ganger. Tre av nesten hundre på mitt kull strøk så mange ganger.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I min klasse på sykepleien, bestod selv idioter i alle fag;)

Mange som ikke skulle ha arbeidet som sykepleier..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nåja, sykepleierstudiet er en av de enkleste bachelorene å gjennomføre. Tror ikke du skal hausse opp at det er så veldig vanskelig akkurat. Sykepleie er fint for dem som ikke er så akademisk anlagte. Anonymous poster hash: b38e2...b5b

for en tåpelig ting å si! Om det er enkelt eller varierer fra person til person, og hvordan man er anlagt. Ca halvparten faller fra iløpet av de tre årene,så alt for enkelt er det nok ikke.

Anonymous poster hash: 7c6ad...6c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det vanskelig å få bestått/gjennomføre studiet om man sliter med å sosialisere seg? Har kjempelyst å bli sykepleier men det virker ganske krevende?

Anonymous poster hash: a0afa...b90

AnonymBruker
Skrevet

*Studiet altså* noen som vet noe om sykepleieopplegget på HiB?

Anonymous poster hash: a0afa...b90

Skrevet

huh? har du i det hele tatt gått sykepleien?

Merker jeg blir rimelig oppgitt, da det er mange som sliter seg gjennom alle årene på sykepleien, og i dette tilfelle meg. Jeg syntes personlig det er beintøft, og det er absolutt ikke et yrke en bør se lett på!

Ja, det har kanskje litt å si hvor man går hen, men alle er forskjellige og noen må jobbe hardere enn andre for å oppnå målene sine. Nå vet jeg ikke om du som mener det er så enkelt, om du i det hele tatt har fått gode karakter, eller om du bare har "lest i siste sekund på eksamen" og satset på at det går veien, men ut i fra min erfaring så er det kun personer som ikke gidder å gjøre en innsats for å få gode karakterer som mener at yrket er "lett", hvor de også blir dårlige sykepleiere.

Sykepleien er et studie som er utrolig krevende, og det krever god kunnskap i både anatomi, sykdomslære, medikamentregning osv osv osv...

Hvorfor hopper da så mange av hvis det er så "enkelt" som du sier?

Jeg tror mange får seg et relativt stort sjokk når de starter 1.semesteret og ser alt de skal igjennom på en veldig kort tid. Viktig å ha beina godt plantet i jorden, og jobbe hardt og ha en viljestyrke, så går det bra!

Og ja, det er sikkert studier som er tøffere enn sykepleien, men sykepleien ikke enkel den heller!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...