Gå til innhold

Sparkesykkel - ikke hjelm?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ingen av mine fem barn har brukt hjelm på sparkesykkel og det har gått helt fint. Men hvis du blir veldig urolig om barnet ikke bruker hjelm, så synes jeg du skal ta hjelm på barnet. Mest for din skyld.

Anonymous poster hash: 8b6cb...0f6

At det har gått helt fint tror jeg er det dårligste argumentet som finnes. Selvfølgelig går det helt fint for de fleste som ikke bruker hjelm. Det går også helt fint for de fleste som kjører bil uten sikkerhetsbelte. Problemet er at det kan gå veldig dårlig dersom det skjer en ulykke og det ikke brukes hjelm (eller sikkerhetsbelte).

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt å se at det er flere som tenker slik jeg gjør. For ja det går utrolig fort for mange på sparkesykkel, og jeg har som sagt sett et par skumle fall uten hjelm.

Jeg er absolutt ingen hønemor til vanlig så jeg stusset over at hjelmbruk var så hysterisk som noen mente.

Skrevet

Sykkel=hjelm her i huset. Om den har to eller tre hjul, om man sitter på den eller står på den, spiller ingen rolle.

Og apropos fart og fallhøyder og alt sånt; Mini satt helt i ro på liten sykkel. Så falt hun av. Hjelmen sprakk fra front til bak, så tipper nok hodet også hadde fått en god skrape hadde hun falt uten hjelm med bakhodet i bakken.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

JA til hjelm på alle barn som sitter helt i ro, altså..

• Liker 1
Skrevet

Har tidligere tenkt at det ikke er så farlig. Men da 3 åringen falt på sparkesykkelen og landet med hodet i asfalten (heldigvis ikke hardt) endret jeg syn på det. Nå bruker de alltid hjelm når vi er på tur og hvor de får litt fart.

Dropper hjelmen hjemme i hagen, går ikke så raskt der.

Skrevet

Helt i begynnelsen, mens hun trente inne og i en vei rett utenfor huset, synes jeg ikke det var nødvendig med hjelm. Det gikk så sakte. Men likevel, hjelmen måtte på, synes hun - og det er jo kjempebra at hun synes det! Ved raskere sparkesykling er hjelm absolutt et must.

Skrevet

Jeg har kjøpt hjelm til vår 2,5 åring, både for å få inn vanen og fordi hun ofte sparker på plattingen foran huset og det hender hun triller av den (veldig lav, men høyt nok når man detter ukontrolert). Eldste bruker ikke hjelm, men de sparker stort sett bare frem og tilbake i gata. Jeg vet det kan komme biler, men da måtte hun hatt hjelm når de løper på beina også. Jeg har vært litt frem og tilbake, men ettersom bruken er såpass rolig og ingen av de andre har hjelm har jeg godtatt det. Hjelm på vanlig sykkel er påbudt, selv om jeg ser flere som kommer syklende uten når de bare er rundt husene, aldri kommet noen protest på det heldigvis.

AnonymBruker
Skrevet

I gata vår bruker heldigvis alle barna hjelm til alle slags sykler. Nå tror jeg heller ikke det er strengt tatt nødvendig i det daglige ennå, i allefall for de forsiktige barna mine, men vi er nøye på det likevel, for å opparbeide gode rutiner på det, og at både barna og vi skal finne fram hjelmen automatisk etter hvert når det sykles.

Så hender det jo det kjører biler her, eller voksne folk som sykler fort og ikke ser seg om.

Anonymous poster hash: c22c5...b38
Skrevet (endret)

Her er sykkel = hjelm. Alltid. Jenta vår har brukt sparkesykkel siden hun var rundt 1,5 år og tohjulssykkel siden hun var 2 år og selv om det gikk i sneglefart i starten ville vi innarbeide rutinen så fort som mulig. Hun er også en av dem som tar hele hånden om hun får tildelt lillefingeren, for å si det metaforisk, så vi kan rett og slett ikke rikke oss på noe. Til og med inne brukte hun hjelm, bare for å få inn rutinen.

Endret av ^^Belle^^
Skrevet

http://www.ba.no/nyheter/article7218120.ece

Trenger ikke alltid ha stor fart. Ja til hjelm

Nemlig. Noe av det mest idiotiske jeg hører når det gjelder barn og sikkerhet, er dette med hjelmbruk og "det går fint på terassen eller ute i gaten eller når de er små".

Skrevet

Mine unger må bruke hjelm når de bruker sparkesyklene sine tar ingen sjangser på at de skader hodet!

AnonymBruker
Skrevet

Her er sykkel = hjelm. Alltid. Jenta vår har brukt sparkesykkel siden hun var rundt 1,5 år og tohjulssykkel siden hun var 2 år og selv om det gikk i sneglefart i starten ville vi innarbeide rutinen så fort som mulig. Hun er også en av dem som tar hele hånden om hun får tildelt lillefingeren, for å si det metaforisk, så vi kan rett og slett ikke rikke oss på noe. Til og med inne brukte hun hjelm, bare for å få inn rutinen.

Inne??

• Liker 1
Skrevet

Inne??

Jepp. Dette var jo helt i starten da, før hun begynte å bruke den ute. Som sagt er hun en som trenger strenge rutiner fra dag 1, vi kan ikke rikke oss en cm på sånne ting, da tar hun det for gitt at hun ikke trenger hjelm i det hele tatt. (Vi gjorde det med tannpussen og sliter fremdeles med den, jenta er snart 3)

Gjest Riskjeks
Skrevet

De bruker hjelm når de sparker på sparkesykkel, men er nøye med at de skal ta av hjelmen når de er ferdig. Å leke med hjelm er vel så farlig som å sykle uten!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...