Gå til innhold

Sparkesykkel - ikke hjelm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser så utrolig mange barn både i gata her, bilder på instagram og FB på sparkesykkel uten hjelm. Er det virkelig ikke nødvendig med hjelm når ungene har sparkesykkel? Jeg har vært vitne til et par gutter som falt ganske kraftig her ute og ingen av de hadde hjelm. Det kan jo gå fryktelig fort på en sparkesykkel.

Jenta vår har ikke brukt sparkesykkelen utendørs enda, men vi har hjelmen liggende klar. Er jeg overbeskyttende som vil at hun skal bruke hjelm?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymous poster hash: 8b6cb...0f6

• Liker 1
Gjest Jørild
Skrevet

Vi bruker ikke hjelm på sparkesykkel. De får ikke like høy fart og fallhøyden er lavere.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo ikke helt riktig. Fallhøyden for de minste barna er like stor, og de får definitivt like høy fart når de får dreisen på det. I tillegg har ikke de minste barna motorikk nok til å styre riktig enda så jeg ville definitivt brukt hjelm.

Store barn har jo sinnsyk fart ofte så jeg skjønner ikke helt det argumentet heller?

Anonymous poster hash: bde88...348

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hjelmhysteriet tar helt av, synes jeg. Ikke farlig for barn å slå seg litt. Et sted må grensen gå for når hjelm er naturlig. Kanskje ha på hjelm inne også? Barnet kan jo falle ned ei trapp eller dette ned fra køyesenga?

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det kommer litt an på bruken jeg... Her bruker de minste skolebarna sparkesykkel til skolen, men alle er flinke til å bruke hjelm. Det synes jeg er fint. Skal den derimot bare brukes hjemme i gårdsplassen vil farten være lavere og man trenger ikke være like streng... Men det er bedre å være for streng enn å være utsatt for en ulykke

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er vanlig derfor spør jeg. Jeg så bare for meg at det var like vanlig for en 3 åring å ha hjelm på sykkel og sparkesykkel. Vi fikk de sammen mener jeg å huske....

Skrevet

3åringen min bruker ikke hjelm når han bruker sparkesykkel hjemme, men han klarer ikke bruke den helt riktig så det blir ikke noe særlig høy fart

Skrevet

Vi insisterer på hjelm også på sparkesykkel. Og vi er ikke alene om det. Flere nabobarn som har samme regler,

Barnehagen krever også hjelm hvis de skal sparkesykle på sykkeldagen der.

Sykkel = hjelm

Vi har brukt hjelm på 3-hjuls sykkel også, bare for at de skulle lære vanen.

Må innrømme at 7-åringen ofte får sparkesykle uten hjelm. Men det har med mye bedre kontroll å gjøre.

På 2-hjuls sykkel bruker både voksne og barn hjelm. Det er selvsagt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine fem barn har brukt hjelm på sparkesykkel og det har gått helt fint. Men hvis du blir veldig urolig om barnet ikke bruker hjelm, så synes jeg du skal ta hjelm på barnet. Mest for din skyld.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Egentlig handler det mest for meg om å innarbeide gode vaner helt fra starten av, og gjøre som de andre foreldrene gjør slik at barna har lik oppfatning av hjelmbruk. Og siden hjelm og sparkesykkel ble gitt sammen trodde jeg det var normen. Det var derfor jeg stusset over alle barna uten. Jeg ser jo en del med også...

Jeg er ikke veldig engstelig av meg ovenfor barnet (det er oftere andre foreldre har hjertet i halsen over barnet mitt). Hun har vært høyt og lavt siden hun lærte seg å krabbe så jeg er ganske rolig på det meste.

Endret av Sunshine
AnonymBruker
Skrevet

Da gutten vår først fikk sparkesykkel (2 år) så brukte han ikke hjelm, det gikk liksom ikke så fort selvom han fikk dreisen på det raskt.

Men året etter da han var 3 så begynte vi med hjelm fordi han kjørte så sinnsykt fort, ned bratte bakker, og i skatebord-ramper, så tenkte at det var like greit å prøve å beskytte hodet litt i hvert fall.

De fleste i kretsen rundt her har på hjelm på de mindre barna. Men type skoleunger og oppover har jeg sett at ikke bruker det ved sparkesykling.

Anonymous poster hash: e8a43...774
  • Liker 1
Skrevet

Mine bruker hjelm. De er litt større barn, det går fort, og de er oftest flere sammen som sykler, løper og sparkesykler, så en krasj i blant blir det.

Gjest Solstråla88
Skrevet

Jeg hadde hatt hjelmpåbud på alt som heter sykkel, også sparkesykkel

• Liker 3
Skrevet

Her blir hjelm brukt på sparkesykkel. De kan faktisk få ganske så stor fart, og kan treffe hardt hvis de tryner. Eller hvis de kræsjer med noen som f.eks kommer i mot på sykkel.

Brukte hjelm når de syklet på trehjulsykkel også.

Gjest chiki
Skrevet

Er jo større sjanse for å tryne på sparksykkel enn 3-hjulssykkel og 2-hjulssykkel med støttehjul som små barn ofte bruker. Så her bruker frøkna på 3 år hjelm, untatt når hun sykler inne eller på verandaen:)

Mange som ikke bruker hjelm mens de har støttehjul fordi de detter jo ikke da... Vi brukte ikke førstr turen i år fordi hjelmen var blitt for liten og de var utsolgt på butikken. Da gikk hun skikkelig på tryne i en sving fordi hun plutselig ble tøff, hun fikk skikkelig donald-kul, så ble ikke mer sykling før butikken fikk inn hjelmer

Skrevet

Kunne ikke fallt meg inn å tillate sønnen min på 3,5 å ikke bruke hjelm. Noe annet hadde vært idioti og totalt uansvarlig. Han sparker/ruller FORT!

Det skiller over hode ikke mellom sykkel og sparkesykkel. Skjønner virkelig ikke argumentet om at de ikke faller fra stor høyde.. Gjelder det alle som sykler også eller?? De står jo like mye i ro og faller rett ned som et lite barn på sparkesykkel :roll:

Man bør virkelig kunne skille mellom potensielle skrubbsår (være overbeskyttende) og alvorlige hodeskader når man avgjør om de skal bruke hjelm eller ikke. Og så bør man skape gode vaner tidlig.

• Liker 5
Skrevet

Datteren vår på 2 år bruker hjelm på sparksykkel...og selv da har jeg fått kommentarer fra andre foreldre som ikke skjønner at vi lar henne holde på i den farten hun gjerne oppnår. Det blir forresten en del sutring fra hennes side om hun ikke får ha hjelmen på, så da er det i hvert fall ikke noe spørsmål.

Jeg kan gjerne ha en datter med skrubbsår, men hodeskade er ikke ønskelig.

Skrevet

Nå er barnet mitt bare 2,5år og ingen racer på sparkesykkel. Jeg er overhode ingen hysterisk mor, men vi ønsker å innarbeide gode vaner fra starten av. Jeg sier derfor ja til hjelm også ved bruk av sparkesykkel.

Gjest Maman
Skrevet (endret)

Alle barna her i området bruker hjelm på sparkesykkelen, og det må de for de kjører fort!

Forrige uke kjørte treåringen min sparkesykkel fra barnehagen, da hun kjørte på noe grus som gjorde at sykkelen bråstoppet og hun falt over styret. Hun falt med hodet først inn i fortauskanten, og hjelmen fikk et stort hakk. Veldig, veldig glad for at det ikke var hodet hennes det ble hakk i...

Edit: leif.

Endret av Maman
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...