Gå til innhold

Vil du dele din beste scampi oppskrift?

Gelica

Anbefalte innlegg

Jeg bestiller ofte scampi når jeg er på restaurant, men har aldri laget det selv.

Er derfor ute etter alle gode scampioppskrifter.

Vil du hjelpe meg med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er godt å steke scampi sammen med litt chili og hvitløk. Så rasper jeg litt limeskal og sviser litt av limen over til slutt :)

Men hvis du har bedre tid, er det nok en ide å la scampien ligge i blandingen en liten stund, slik at det trekkes litt inn :)

Er jo også en veldig grei tapasrett, bare å tre noen ned på en pinne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg vet det ikke er det du spør etter, og jeg skal ikke velge hva du spiser. Men i tilfelle du ikke kjenner til det:

"Ødelegging av mangroveskoger og korallrev, utpining av fiskeressurser, barnearbeid og alvorlige brudd på menneskerettigheter er blant utfordringene knyttet til den moderne scampiindustrien."

http://www.gronnhverdag.no/index.php/lg/layout/set/print/Nettsider/Groenn-Hverdag/Lm/Bestill-materiell/index.php?/nor/Mat-drikke/Scampi/Scampi-Tidenes-daarligste-menyvalg2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tagliatelle med scampi

500 g tagliatelle
500 g rå scampi
4 ss olivenolje
2 fedd hvitløk
kajennepepper
1 beger crème fraiche
1 sitron
salt
fersk persille

Tin og skrell scampi. Kok tagliatelle al dente i lettsaltet vann. Hell av vannet.
Stek scampi i en stor panne med litt olje, ha i finhakket hvitløk og kajennepepper og la det surre litt på middels varme. Tilsett crème fraiche og kok opp. Rasp skallet av en godt vasket sitron og ha oppi sausen og smak til med salt og sitronsaft. Ha pastaen over i pannen med scampi. Bland godt.
Server med masse hakket persille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet det ikke er det du spør etter, og jeg skal ikke velge hva du spiser. Men i tilfelle du ikke kjenner til det:

"Ødelegging av mangroveskoger og korallrev, utpining av fiskeressurser, barnearbeid og alvorlige brudd på menneskerettigheter er blant utfordringene knyttet til den moderne scampiindustrien."

http://www.gronnhverdag.no/index.php/lg/layout/set/print/Nettsider/Groenn-Hverdag/Lm/Bestill-materiell/index.php?/nor/Mat-drikke/Scampi/Scampi-Tidenes-daarligste-menyvalg2

Men finnes det ikke miljøvennlig scampi da?

Anonymous poster hash: 557d8...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Men finnes det ikke miljøvennlig scampi da?

Anonymous poster hash: 557d8...879

Jo, det finnes, men det er ikke den som pleier å være i butikken for å si det sånn. Jeg eelsket scampi. Var på leting overalt, men jeg greide ikke å oppdrive det og kuttet det derfor ut. Kanskje det er bedre nå som det har vært mer fokus på det. Se etter MSC-merking. :)

post-28688-0-01969900-1396088515_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det finnes, men det er ikke den som pleier å være i butikken for å si det sånn. Jeg eelsket scampi. Var på leting overalt, men jeg greide ikke å oppdrive det og kuttet det derfor ut. Kanskje det er bedre nå som det har vært mer fokus på det. Se etter MSC-merking. :)

fish-news7_0.jpg

ICA har vel MSC merkede kongereker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...