AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #1 Skrevet 27. mars 2014 Hva tror du? De som sier at en fødsel er omtrent uutholdelig vondt, og som ber om, og som får epidural, har de lavere smerteterskel enn de som føder naturlig og velger å gjøre det sånn? Eller: - Er de flinkere til å takle smerte? - har de færre nervetråder i de aktuelle områdene i kroppen? - er de vant til smerte fra før av? La oss si at to damer har en tilnærmet lik fødsel på 10 timer fra 4 cm. Ingen komplikasjoner. Hva kan være årsaken til at hun ene mener fødselen var grusomt vond, mens hun andre mener det ikke var så ille, hun har "opplevd verre"? Anonymous poster hash: c48c2...3b5
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #2 Skrevet 27. mars 2014 ** Eller er de som velger å føde naturlig og som ikke mener det var å vondt:Anonymous poster hash: c48c2...3b5
Sandie Skrevet 27. mars 2014 #3 Skrevet 27. mars 2014 Nå har ikke jeg født men ut i fra det jeg har hørt spiller vel psyken og innstillingen man har en rolle. Er man redd og/eller føler seg utrygg eller ikke liker jordmoren/legen blir smereterskelen kanskje lavere.?
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2014 #4 Skrevet 27. mars 2014 Noen har høyere smerteterskel enn andre. Vi opplever smerte svært ulikt. Det betyr ikke at det ikke er vondt for dem med lav smerteterskel. Smerten oppleves da som svært ille under fødsel. Det må man ta på alvor, selv om andre opplever noe annet. Noen har også hardere fødsel enn andre, pga størrelseforhold i bekken og skjede, størrelse på baby (særlig hodeomkrets), stillingen babyen fødes i (setefldsel er vondere) og mye mer. Angstnivå og psyke har nok også stor betydning. Anonymous poster hash: 13121...d83 1
Teriyaki Skrevet 27. mars 2014 #5 Skrevet 27. mars 2014 (endret) Alle har tilnærmet lik smerteterskel (nei, ingen synsing her. Dette har jeg vært på forelesning om hvor en overlege som spesialiserte seg på smertefysiologi og smertelindring snakket om nettopp dette. Det finnes sikkert litteratur om det også). Smerte er derimot en subjektiv opplevelse og dermed kan to forskjellige personer oppleve samme grad av smerte som helt forskjellig. Den ene kan føle at det ikke var til å holde ut, mens den andre kan føle at det var vondt, men overkommelig. Så kommer jo også variablene som AB over her beskrev. Endret 27. mars 2014 av Teriyaki 1
Silfen Skrevet 27. mars 2014 #6 Skrevet 27. mars 2014 Jeg tror det går på 1) innstilling, 2)hvor hyppig og lenge riene varer og 3)om man klarer å holde fokus. Jeg har ikke høy smerteterskel, jeg er hypersensitiv og syns veldig mye gjør vondt, som for eksempel å bli prikket på ryggen med en fing. Men samtidig så har jeg en innstilling som tilsier at må man så må man, jeg har korte rier og jeg er flink til å fokusere. Dermed blir mine korte fødsler veldig utholdelige.
absinthia Skrevet 27. mars 2014 #7 Skrevet 27. mars 2014 Noen fokuserer mest på smertene og blir opphengt i at det gjør vondt, andre av oss fokuserer mest på å bli ferdig og at smertene går mot slutten. Jo verre det blir, jo nærmere er man slutten, det har ihvertfall holdt mitt mot oppe. Det finnes riktignok ett og annet ( irriterende) menneske som ikke syntes at det var smertefullt , men jeg tror at de har vært heldig og fått en eller annen nerve i klem, slik at de ikke kjente det så godt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå