Gå til innhold

Øvelseskjøring parkering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg holder på med øvelseskjøring akkurat nå, og forrige time skulle jeg prøve meg på parkering (jeg rygget). Jeg gjorde som jeg fikk beskjed om, så i vinduet i baksetet og rygget sakte. Så ble jeg usikker og stoppet - rygget - stoppet - rygget, og kjørelæreren ble kjempesint. "Du kan vel ikke stoppe sånn, hva holder du på med?" også sa jeg at jeg aldri hadde gjort dette før og var usikker for jeg ville ikke treffe bilene på hver side. Kjørelæreren sukket og sa da at javel, da gjør vi noe annet for dette kan du ikke i det hele tatt.

Eh, nei, jeg kan det jo ikke, det er jo det som er hele poenget? Er det ikke bedre at jeg heller stopper litt opp og blir sikker på det, istedetfor å bare kjøre på å kræsje?

Anonymous poster hash: 2f9aa...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sjokkerende holdning av en person som skal lære deg dette.

Bytt kjørelærer !

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror disse kjørelærerne begynner å bli godt vant.

I følge læringsplanen for førerkort tar man trafikalt grunnkurs når en er 16 år, så øvelseskjører man i 2 år privat med foreldre, for så å melde seg til kjøreskolen når en nærmer seg 18 år. På den tiden har flesteparten av disse lært alt det grunnleggende med bilkjøring, inkludert parkering.

Når det da kommer en elev som ikke kan dette grunnleggende blir den godt vante kjørelærer sur og oppgitt. Fordi de er så vanlig med elever som kan dette.

Uansett, veldig uprofesjonelt og elendig pedagoger. Her betaler folk opptil 1500,- for en dobbelttime bilkjøring hos skolen for å lære seg å kjøre bil..og kjørelærer er ikke villig til å ta den læringen? Elendig.



Anonymous poster hash: 901b4...41f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at denne kjørelæreren dessverre er den eneste jeg kan øvelseskjøre med av diverse grunner, og bortsett fra dette er hun veldig flink. Det eneste jeg vil si som er negativt bortsett fra denne hendelsen er at jeg blir nervøs og usikker med en gang jeg gjør noe galt og gjør mye feil deretter, men det er jo heller min feil enn kjørelærerens.

Jeg har øvelseskjørt tidligere med familie, men når det kom til parkering og rygging og "vanskelige ting" var de mer komfortable med å overlate dette til henne.



Anonymous poster hash: 2f9aa...ec0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkering er jo enhver kjørelærers store mareritt. Fordi det er små marginer for å bulke. Kjørelærer rekker ofte ikke å hugge inn bremsen før eleven bulker bilen. Og da ryker 4000,- egenandel for kjøreskolen..

Er nok derfor kjørelæreren var så sint og brysk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkering er jo enhver kjørelærers store mareritt. Fordi det er små marginer for å bulke. Kjørelærer rekker ofte ikke å hugge inn bremsen før eleven bulker bilen. Og da ryker 4000,- egenandel for kjøreskolen..

Er nok derfor kjørelæreren var så sint og brysk.

Ja, men dette er jo ikke relevant for min situasjon? Her var det jeg som ville være forsiktig for å unngå skade, mens kjørelæreren ville at jeg skulle kjøre på i en situasjon der jeg er helt ny og usikker.

Anonymous poster hash: 2f9aa...ec0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror disse kjørelærerne begynner å bli godt vant.I følge læringsplanen for førerkort tar man trafikalt grunnkurs når en er 16 år, så øvelseskjører man i 2 år privat med foreldre, for så å melde seg til kjøreskolen når en nærmer seg 18 år. På den tiden har flesteparten av disse lært alt det grunnleggende med bilkjøring, inkludert parkering.Når det da kommer en elev som ikke kan dette grunnleggende blir den godt vante kjørelærer sur og oppgitt. Fordi de er så vanlig med elever som kan dette.Uansett, veldig uprofesjonelt og elendig pedagoger. Her betaler folk opptil 1500,- for en dobbelttime bilkjøring hos skolen for å lære seg å kjøre bil..og kjørelærer er ikke villig til å ta den læringen? Elendig. Anonymous poster hash: 901b4...41f

Læreplanen sier da ikke noe om at man tar grunnkurs som 16åring, øvekjører med foreldrene i 2år og tar lappen som 18åring. Er ikke en selvfølge det.

Jeg er gift med en trafikklærer og det er så absolutt ikke sånn at man blir godt vandt og tar det som selvfølge at elevene kan de grunnleggende tingene.

Selv tok jeg lappen som 23åring, hadde aldri kjørt bil før min første kjøretime rett etter jeg ble 23. Hadde læreren min tatt det som en selvfølge at jeg kunne de grunnleggende tingene fra før pga min alder så hadde jeg blitt utrolig sint.

Til ts: syns så absolutt du gjorde det riktige. Kan ikke bare gi gass når man er usikker, det er uansvarlig.

Anonymous poster hash: d0467...714

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør vurdere å bytte kjørelærer. :) Jeg ble, motsatt av deg, oppfordret til å stoppe av og til for å se meg skikkelig rundt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør vurdere å bytte kjørelærer. :) Jeg ble, motsatt av deg, oppfordret til å stoppe av og til for å se meg skikkelig rundt.

Ja, det er jo det som virker mest logisk etter min mening ihvertfall... Hvis det er aller første gang jeg prøver parkere OG rygge, spesielt mellom to biler, så vil jeg jo ikke gasse på for deretter å kræsje. Jeg vil ikke bytte kjørelærer, for som sagt er hun veldig grei ellers med flere års erfaring, men akkurat dette stusset jeg veldig på.

Anonymous poster hash: 2f9aa...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved rygging har du minst utsikt, og må være dertil varsom. Er ikke bare å dure på. Hva om det kommer en liten unge springende bak bilen?



Anonymous poster hash: 901b4...41f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri sittet bak rattet før da jeg hadde min første kjøretime. Heldigvis fikk jeg verdens tålmodigste (og hyggeligste) kjørelærer.

Bare oppfordrer deg til å være snakkesalig og si fra når du kommer opp i situasjoner du ikke føler deg helt trygg.



Anonymous poster hash: 99795...be6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo det som virker mest logisk etter min mening ihvertfall... Hvis det er aller første gang jeg prøver parkere OG rygge, spesielt mellom to biler, så vil jeg jo ikke gasse på for deretter å kræsje. Jeg vil ikke bytte kjørelærer, for som sagt er hun veldig grei ellers med flere års erfaring, men akkurat dette stusset jeg veldig på.

Anonymous poster hash: 2f9aa...ec0

Det er mest logiske :) Jeg hadde en kjørelærer som var anbefalt av mange andre kjørelærere, fordi hun var tidligere sensor fra vegvesenet. Aldri før har jeg møtt noen som var så overnervøs og anspent. Hun kunne lett kommet med denne typen kommentarer. Derfor byttet jeg henne ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alegria

Min første kjøretime noensinne, hadde kun kjørt litt elbil fra før, men ikke automat. Måtte kjøre midt i byen (Oslo) uten at jeg kunne giring i det hele tatt. Ha kjeftet på meg og jeg sa ifra at herregud forventer du at jeg skal kjøre midt i sentrum første gang jeg kjører manuell bil? Han gjorde visst det. Kom aldri tilbake. Nå derimot har jeg verdens beste kjørelærer. :) tror ikke jeg trenger å fortelle at du selvfølgelig burde bytte kjørelærer. Kan anbefale en om du bor i Oslo.

Endret av alegria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mest logiske :) Jeg hadde en kjørelærer som var anbefalt av mange andre kjørelærere, fordi hun var tidligere sensor fra vegvesenet. Aldri før har jeg møtt noen som var så overnervøs og anspent. Hun kunne lett kommet med denne typen kommentarer. Derfor byttet jeg henne ut :)

At hun har vært sensor tidligere sier ikke noe om at hun er en god kjørelærer. Hun har jo ikke erfaring med å sitte på med elever som ikke kan kjøre bil, hun er jo da vant med elever som er på et ganske høyt nivå (ettersom trafikkskoler ikke tillater oppkjøring før eleven er trygg nok i trafikken).

Godt du byttet lærer forresten. Det er ikke bra å holde seg til en lærer som oppfører seg sånn, da blir man bare mer og mer utrygg på seg selv. Hadde også en lærer som kjeftet for hver minste feil og jeg var fra før av ganske redd for å kjøre bil. Jeg gruet meg til kjøretimene og var skikkelig anspent når jeg kjørte fordi jeg var så redd for å få kritikk på den måten.

Anonymous poster hash: d0467...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hun har vært sensor tidligere sier ikke noe om at hun er en god kjørelærer. Hun har jo ikke erfaring med å sitte på med elever som ikke kan kjøre bil, hun er jo da vant med elever som er på et ganske høyt nivå (ettersom trafikkskoler ikke tillater oppkjøring før eleven er trygg nok i trafikken).

Godt du byttet lærer forresten. Det er ikke bra å holde seg til en lærer som oppfører seg sånn, da blir man bare mer og mer utrygg på seg selv. Hadde også en lærer som kjeftet for hver minste feil og jeg var fra før av ganske redd for å kjøre bil. Jeg gruet meg til kjøretimene og var skikkelig anspent når jeg kjørte fordi jeg var så redd for å få kritikk på den måten.

Anonymous poster hash: d0467...714

Nei, det var ikke pga at hun var så flink med elevene hun ble anbefalt, det var på grunn av at hun liksom visste alt om oppkjøring, hva som kreves osv. Derfor ble hun anbefalt. Men jeg vet nesten ikke om noen elever som likte henne. Mange byttet kjørelærer, enkelte byttet også skole. Til en venninne av meg sa hun; "nei, du er iallefall ikke klar for noen oppkjøring" et par dager før hun skulle kjøre opp. Dermed ble hun flyttet 3-4 mnd frem i tid.. Men hun er den ekstremt irritable typen. Kjører gjerne 5-10 km/t under fartsgrensa, skal kjøre så roooolig som mulig ut av kryss osv. Skaper stor irritasjon i trafikken..

Og ja, det er veldig viktig å bytte viss man begynner å få den følelsen av at man gruer seg til kjøretime. Det er det verste som kan skje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...