Gå til innhold

Drikker mye energidrikker, farlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått en liten uvane den seneste tiden. Jeg er student og skriver på masteroppgave, og i trøtte, mørke perioder i vinter begynte jeg å drikke Red Bull for å kvikne litt. Forsåvidt ikke noe unormalt med det, mange av mine medstudenter drikker også det. Men nå har det gått noen måneder og det har blitt en vane. Jeg drikker kanskje en eller to hver dag 5 dager i uken. "Må" ha det når jeg vet jeg har en lang økt med skriving foran meg. Den typen jeg drikker er sukkerfri. Spiser relativt sunt ellers, drikker ikke brus. Drikker forresten ikke kaffe heller, så får ikke i meg mer koffein enn energidrikker.

Er dette farlig på noen måte, eller kan jeg fortsette med uvanen min? Jeg føler det hjelper, placebo eller ei. :)

Anonymous poster hash: 59052...111
Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Det ødelegger tennene mer. Pluss kroppen blir vant med koffein mengden så du blir abhengig. MEN du drikker "bare" 0,66 liter til dagen som ikke er så mye. Tror det skal gå helt fint. Begynner du derimot å nærme deg en liter og mer pr dag så kan det begynne å gå utover kroppen.

Forsåvidt så er den sukkerfri litt motstridig da mye av energi ligger i sukker. Men det er den som smaker best så jeg sverger også til den.

BÅNNSKI!

• Liker 1
Skrevet

8 bokser Red Bull? På 5 timer. Det tilsvarer 2 liter (det er 0,25 i hver boks)

Det sier seg selv at det er mye. Her er det jo mangel på fornuft, ikke Red Bull sin feil

Man får red bull i større bokser og 0,5 liter også? Gjør man ikke?

Gjest Allergikeren
Skrevet

Jo, det stemmer. Så det greieste er vel uansett å måle inntaket i liter.

Gjest constance90
Skrevet

Joda men bare med minste størrelsen så burde fornuften ta deg.

Skrevet

Så lenge mengden er moderat, så tror jeg ikke det er spesielt risikofylt.

Høye doser koffein er i seg selv farlig, men da snakker vi virkelig høye doser.

Jeg har også "vent" meg til å drikke redbull eller annen energidrikk og man blir helt klart hekta, akkurat slik som kaffejunkies blir hekta.

Gjest constance90
Skrevet

Så lenge mengden er moderat, så tror jeg ikke det er spesielt risikofylt.

Høye doser koffein er i seg selv farlig, men da snakker vi virkelig høye doser.

Jeg har også "vent" meg til å drikke redbull eller annen energidrikk og man blir helt klart hekta, akkurat slik som kaffejunkies blir hekta.

Mente også å ha lest at før man når disse høye dosene så må man ha konsumert mye på kort tid og vannforgiftningen tar deg først.

Skrevet

Ikke farlig så lenge helsa di er ok, og at du har normalvekt :-D jeg drakk en energidrikk om dagen før husker jeg, det hjalp! Drikker ikke kaffe jeg da, så har ingen andre alternativer for å kvikne opp..

Har sluttet med det nå, tok meg 10mnd før abstinensene forsvant, 10mnd!

Veldig avhengighetsskapende.

Hadde ikke bekymret meg om jeg var deg.

Gjest Silverstream
Skrevet

Ikke med mindre du drikker store mengder, er ikke så mange dager siden at det kom en sending på nyhetene om en 14 år gammel gutt som holdt på å dø av for mye energidrikke. Organene hans begynte å feile.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Som sagt drikker jeg en til to små bokser fem dager i uken. Drikker det ikke i helgene, bare i ukedagene når jeg jobber med oppgaven. Så det er vel ikke så veldig store mengder. Kanskje mer avhengigheten som blir litt dumt, ja.

Jeg liker ikke kaffe, derfor drikker jeg ikke det :)

Du som har vært avhengig, hvilke symtpomer fikk du når du sluttet? At det tok 10 mnd skremmer meg litt..

TS

Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Som sagt drikker jeg en til to små bokser fem dager i uken. Drikker det ikke i helgene, bare i ukedagene når jeg jobber med oppgaven. Så det er vel ikke så veldig store mengder. Kanskje mer avhengigheten som blir litt dumt, ja.

Jeg liker ikke kaffe, derfor drikker jeg ikke det :)

Du som har vært avhengig, hvilke symtpomer fikk du når du sluttet? At det tok 10 mnd skremmer meg litt..

TS

Bruk sugerør, med tanke på tennene. Vil egentlig anbefale deg å begynne å drikke kaffi, eg likte heller ikkje kaffi då eg begynte å drikke det. Dessuten er det ofte meir koffein i kaffi enn i energidrikk. Espresso kan og vere ein løsning. Masse energi for lite "lidelse" :P

AnonymBruker
Skrevet

Bruk sugerør, med tanke på tennene. Vil egentlig anbefale deg å begynne å drikke kaffi, eg likte heller ikkje kaffi då eg begynte å drikke det. Dessuten er det ofte meir koffein i kaffi enn i energidrikk. Espresso kan og vere ein løsning. Masse energi for lite "lidelse" :P

Sugerør var lurt! :)

Ser flere anbefaler kaffe. Men hvorfor er kaffe så mye bedre enn energidrikk, egentlig? Er ikke det like dårlig for tennene da? Også tenker jeg på magesår, kommer ikke det av mye kaffe? Eller kanskje koffein, som også er i energidrikker... kanskje noen har litt mer kunnskap enn meg om det her? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom på en ting til! Er energidrikk verre enn brus/appelsinjus for tennene, eller er det samme skade? Vet om mange som drikker mye brus og jus. Er energidrikk verre?

TS

Gjest Hinkelpinkel
Skrevet

Ser flere anbefaler kaffe. Men hvorfor er kaffe så mye bedre enn energidrikk, egentlig? Er ikke det like dårlig for tennene da? Også tenker jeg på magesår, kommer ikke det av mye kaffe? Eller kanskje koffein, som også er i energidrikker... kanskje noen har litt mer kunnskap enn meg om det her? :)

Magesår har eg ikkje peiling på, men kaffi er mildere mot tennene, lavere pH. Er iallefall det eg har blitt fortalt :)

Skrevet

Magesår kommer av en bakterie kalt helicobacter pylori. Kaffe kan gi litt mageproblemer hvis du drikker mye, men det er vel ikke meningen at du skal drikke så mye?

At du ikke liker det er helt ok. Det er ingen som tvinger deg til å drikke kaffe! Men jeg må innrømme at jeg ikke synes det var så godt før jeg heller. Så begynte jeg med "bulletproof" kaffe. En liten energibombe. Det er kaffe blandet med kokosolje, MCT-olje eller usaltet smør. Kjørt i en blender til det dannes en emulsjon.

Holder deg mett lenge, samtidig som man får en apetittdempende effekt av koffein. Og null sukker/søtning.

Magesår har eg ikkje peiling på, men kaffi er mildere mot tennene, lavere pH. Er iallefall det eg har blitt fortalt :)

Lavere pH ville jo tilsi surere - og derfor mer skadelig for tennene...

Jeg vet at kaffe misfarger tenner, men man trenger jo ikke å svusje tennene

• Liker 2
Gjest constance90
Skrevet

Jeg kom på en ting til! Er energidrikk verre enn brus/appelsinjus for tennene, eller er det samme skade? Vet om mange som drikker mye brus og jus. Er energidrikk verre?

TS

Appelsinjuice er verst men energidrikk og brus kommer rett under. Så 2 bokser til dagen så vil det ødelegge tennene dine bra etter en god stund.

AnonymBruker
Skrevet

Generelt har koffein en slik virkning at det kvikker opp kroppen kortsiktig, men følelsen av energimangel blir tilsvarende større senere på dagen. Det jeg vil anbefale er å starte med å kutte ned til maks en om dagen og å drikke den på ettermiddagen. La kroppen vekke seg selv på naturlig vis om morgenen, og utpå ettermiddagen når du fortsatt har noen timer foran deg kan du gi den et lite dytt. Avhengighetsfølelsen kommer fortere av å kunstig bidra til å vekke kroppen opp. Så bli skikkelig våken før du tar inn koffein.

Anonymous poster hash: e2422...baf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...