Gå til innhold

Hva gjør jeg? Oljelekkasje!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For det første, jeg kan ingenting om bil og har vel absolutt ikke vært særlig opptatt av å sjekke oljenivå og slikt. Litt flaut, men sånn er det nå med den saken. Skal absolutt skjerpe meg framover!

Det som har skjedd er at for ca 1 uke siden lyste varsellampa for olje rødt mens jeg var på veien, den blinket 2-3 ganger før det forsvant igjen. Jeg kjørte til nærmeste parkeringsplass og gikk inn på internett, ringte en del folk etter råd osv. Endte med å gå på Biltema for å kjøpe olje. Kjøpte 2 liter og fikk beskjed om å fylle på 1 liter først, måle, så evt 0,5 liter til osv. Hadde da sjekket på forhånd og peilepinnen var helt tørr. Endte med å fylle på 1,5 liter olje, forstår meg ikke på den peilepinnen ettersom den ikke viser noen klare tegn på max/min.

Idag lyste lampa rødt igjen og jeg oppdager flekker under bilen min, altså en lekkasje. Kan dette komme av at jeg har fylt på for mye olje? Tror dere jeg har ødelagt bilen min?? Kan jeg fortsette å kjøre så lenge jeg har olje med i bilen jeg kan etterfylle dersom den lyser igjen? Jeg skal selvsagt ta den på verksted så raskt som mulig, men jeg har rett og slett ikke penger til det for øyeblikket og jeg er fullstendig avhengig av bil mtp barn og jobb :(

Jeg er så utrolig clueless og er livredd for at motoren er ødelagt som følge av for mye påfyll av olje, men det er så vanskelig å vite når den pinnen ikke har noe tydelige merker for max og min-nivå.

Jeg har for øvrig en polo 97 modell, 1,0 l.

Hvor mye koster det å få fiksa en lekkasje og hva er vanligvis årsaken? Jeg har lagt en skål under bilen der jeg tror lekkasjen er for å se hvor mye den har lekket i morgen tidlig.

Har også lest en plass at når lampa lyser rødt så er det allerede for sent og bilen kan være ødelagt. Stemmer dette??

Har angst her jeg! :S



Anonymous poster hash: 507a5...89d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

har du ikke noen kompiser eller noe som kan bil da? som kan komme å se på det? :)



Anonymous poster hash: 03427...4f7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en grundig titt for å se hvor oljen kom fra. Ta bilder og post her eventuelt. Men i bunn og grunn fins det jo noe som heter...bilverksteder. ;)

Kan være fryktelig mange årsaker. Lite olje er problematisk og et rødt lys betyr først og fremst "stopp, ikke kjør".

Anonymous poster hash: 58b28...f65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på å ha nok olje til å etterfylle, at lamps lyser betyr bare at det må fylles på mer olje. Tror ikke du har fullt for mye :)

Anonymous poster hash: 8ed21...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audiot

Pass på å ha nok olje til å etterfylle, at lamps lyser betyr bare at det må fylles på mer olje. Tror ikke du har fullt for mye :)

Anonymous poster hash: 8ed21...03d

Helt feil, rød oljelampe betyr at du mangler oljetrykk å må stoppe motoren med en gang for å unngå skader.

Umulig å vite hvor det lekker uten å inspisere.

Skal du kjøre mer med bilen må du peile og etterfylle olje ofte, før oljelampa lyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen peilepinner har maks skrevet på pinnen, noen har et skravert ommråde, der det slutter er maks og noen har bare hakk i pinnen.

rødt betyr stopp...NÅ!!!!! i bunnpana de har du en "støvsuger" som suger opp olje, når du ligger helt på grensa ang oje mengde, og svinger så for "støvsugeren" bare luft og dråper med olje, du mister da oljetrykket og smøring inni motoren, dette kan skade motoren veldig fort.

vil annbefalle deg og sjekke oljenivået før start hver dag, kunn korte turer og få bilen til noen som kan sjekke den...

oljelekasjer som skjer så fort er ofte hull i bunnpanna, ser stadig flere biler med rustne bunnpanner pga salting, hadde det hvert toppdekselpakning eller noe rundt toppen ville du sett, og antaglivis, luktet det..

lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å ta det grunnleggende... (Beklager dersom det kan virke arrogant) Når du peiler oljen må motoren være av, og helst ha stått en liten stund. Noen biler er nøye på at bilen står "i vater" (flatt). Tau ut pinnen og tørk av den med en relativt rein fille og peil oljen. Det er et markert område på pinnen, oljenivået bør være i øvre halvdel. Når du fyller olje tar det litt tid før den renner ned, vent og peil en gang til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lekkasje bør fikses kjapt.



Anonymous poster hash: afeb9...edd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også om oljelekkasjen er rundt oljefilteret.

Enten om det ikke skrudd til ordentlig, eller om det er

en sprekk i selve filterhuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ironically me

Denne motoren har ca 3.2 liter olje kapasitet. Jeg regner med det skiller 8 dl mellom min og max.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...