Gå til innhold

Retten til å være sykemeldt reduseres!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor

Men legene skriver ikke ut sykemelding uten at det er en grunn for det. Jeg har opplevd at legen anbefaler aktiv sykemeldig før forlengelse av sykemelding.

Dette varierer nok fra lege til lege og plass til plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei!

Ang. sykefravær og legemld er er jeg enig, streng kontroll og om mulig en annen arb. oppgave. Men dette går jo allerede innenfor avtalen om inkluderende arbeidsliv(omskolering osv)....Det folk ikke tenker på er hva slags sykefravær som øker. Det er jo ikke kortidssykefraværet som øker, det er langtidssykefraværet, det betyr jo da at det er ikke så mange som "bare tar seg noen dager fri". For meg virker det ikke som dette forslaget nok gjennomtenkt.

:roll: Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om å begrense sykmeldingsperioden for den som virkelig er syk. Er man virkelig syk kan man fortsatt sykemeldes inntil ett år.

Etter dagens regler gjør man en grundigere vurdering etter 12 uker for å få fortsatt rett til sykepenger.

Det nye er at denne vurderingen skal gjøres etter 8 uker. I tillegg ønsker man mer fokus på å få delvis syke delvis inn i jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo godt å høre at det er mulig med en fortsatt sykemelding.

Men å redusere sykepengene kraftig kan vel gi den som er syk økonomiske problemer i tillegg til sykdommen. Økonomiske problemer kan forverre evt skape en depresjon, så da er man like langt igjen.

Men jeg håper de har funnet en måte å unngå at folk går på trynet økonomisk også.

Vi får vel bare prøve å holde oss friske, så går det nok bra.

Det som er bra oppi dette er at arbeidstakeren selv er ansvarlig for å bli frisk. Kanskje hopper han over en fest eller en fjelltur nettopp for å prøve å bli frisk istedenfor å ha den soveputa at pengene strømmer inn uansett.

Synes det er flott med innstramminger. Har stadig hatt ansatte som blir observert på steder man ikke burde være når man er syk. Og når det gjelder det med en brukket fot kan man godt gjøre forefallende papirarbeid - som et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Dette er det misbrukerne av ordningene som har skylda for - så enkelt er det. Vi har en årlig utbetaling på sykelønn her i landet på over femti millioner... eller var det milliarder? Husker ikke for det er et par-tre år siden jeg leste det, men det er høye tall, og en god del av dette er nok lureri ja....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle steder finnes det folk som utnytter og misbruker et system, og det vil man neppe få bukt med selv om det blir strengere kontroll. Disse personene "kan" systemet, og vil fortsatt kunne utnytte og misbruke det.

Det er også sant at det er ikke korttidsfraværet som øker. Det er ikke der de store tallene kommer, så om det er noen som tar en "tre-dagers", så er det et tillitsbrudd, men ikke så utslagsgivende for fraværsstatistikken.

Så til langtidsfraværet - sykdom som varer med enn i åtte uker. Det har økt drastisk. Og hva er medisinen - jo innstramminger som rammer f.eks. kronisk syke og psykisk syke. Kanskje medisinen heller burde vært å forsøke å finne ut HVORFOR sykefraværet øker? Kan det komme av all omstrukturering, effektivisering, mer stress på jobben, knallhart krav om å prestere - et brutalisert arbeidsmarked som forbruker medarbeidere fordi det foreløpig er nok å ta av, og fordi eierne krever stadig større utbytte? Eller i offentlig sektor - nedskjæringer og nedbemanninger og også der omstruktureringer og stress og usikkerhet?

Det er fint at arbeidsgivere skal forsøke å finne andre oppgaver for sine arbeidstakere, og at arbeidstakere kan bruke sin, som det så fint heter, restarbeidsevne. Men denne plikten har de alt i dag. man kunne bare presse arbeidsgiverne mer på dette, ikke den syke.

Det ligger en mistro til folk flest i forslaget, et tro om at de aller fleste er unnasluntrere og lurer systemet, og en mistro til legene - de er for slappe og hjelper unnaslutrerne (les flertallet). For meg er det uttrykk for forakt, og et menneskesyn som skremmer meg.

Og jeg hører til den gruppen som ville kunne blitt presset inn i en jobbsituasjon før jeg var klar. Ingen har kunnet se på meg at jeg var syk. Jeg har gått på mine to bein, har truffet venner ute, har gått turer og har sett til dels uforskammet frisk ut. men jeg har vært syk - lenge, og jobber fortsatt med problemet. For jeg har en ikke synlig sykdom. Det er sjela mi som gjør vondt, ikke en brukket fot eller revamtisme eller noe slikt. Og det tar den tiden det tar å bli frisk.

Håper jeg blir frisk før en eventuell ny lov slår beina under meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...