kari2 Skrevet 25. mars 2014 #1 Skrevet 25. mars 2014 Hvordan var det, og har dere evt. noen tips til hva man burde gjøre og se? Reiser om ca. 3 uker. Det hadde vært supert med tips!
absinthia Skrevet 25. mars 2014 #2 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Ja, var der riktignok for 22 år siden,m en jeg går ut fra at den gamle middelalderbebygningen i gamlebyen ( Vanalinn) fortsatt er like aktuell og fantastisk. Besøkte kirker, tårn, riddergrav mm og det var fint bare å traske rundt. Ting har nok forandret seg nå, for Estland var vel den baltiske staten som klarte seg best etter sovjetunionens fall. Da jeg var der hadde jeg mitt svare strev med å få brukt opp 100 norske kroner som jeg hadde vekslet i rubel, det var lite å kjøpe bortsett fra husflidsprodukter og gamle uniformer og millitærrekvesita fra Sovjettiden. De fortsatt kulerammer i butikkene og lagde de fineste presanger helt uten tape. Det lå fortsatt veltede Leninstatuer rundt omkring etter sovjetunionens fall og kriminaliteten var skyhøy, med en god del mafiavirksomhet og kidnappinger. På den tiden var dette visstnok Europas mest kriminelle hovedstad. Endret 25. mars 2014 av absinthia 1
kari2 Skrevet 25. mars 2014 Forfatter #3 Skrevet 25. mars 2014 Oi, det hørtes spennende ut å være der da! Da satser jeg altså på 100 kroner i lommepenger, ypperlig! Takk skal du ha for at du fortalte!
absinthia Skrevet 25. mars 2014 #4 Skrevet 25. mars 2014 Oi, det hørtes spennende ut å være der da! Da satser jeg altså på 100 kroner i lommepenger, ypperlig! Takk skal du ha for at du fortalte! tror nok du må beregne mer lommepenger nå for tiden. Er forresten mye bra kunst i Estland, de har mye for seg på kulturfronten i forhold til folketallet. 1
Sofie1 Skrevet 28. mars 2014 #5 Skrevet 28. mars 2014 Du trenger nok mer i lommepenger nå ja. Jeg har vært i Tallinn mange ganger, og stortrives der. Kan anbefale en tur langs Ullmuren, her får du kjøpt masse flotte strikkede produkter av god kvalitet. Av steder som er verdt å se så er det bla Aleksander Nevsky Katedralen, en russisk-ortodoks katedral og veldig flott. Den ligger litt oppe i høyden og når du går videre der oppe så kan du få en flott utsikt over byen. Videre så har man Rådhuset, St. Olavskirken, Pikk Herman tårnet. Skal du ut og spise så kan jeg anbefale flere steder. Bla Olde Hansa som er en middelalder restaurant med god stemning, som også har bla Villsvin og Bjørn på menyen. En annen artig restaurant er Peppersack som ligger rett rundt hjørnet for Olde Hansa. Ellers trives jeg også godt på Hviltløksrestauranten Balthasar. De har utrolig godt mat! Ellers så må du bare gå rundt i de mange små butikkene som selger bla flotte arbeider av lin. På rådhusplassen finnes mange koselige små kafeer hvor man kan sette seg og ta en god lunsj osv. Gled deg, Tallinn er en fin by!
Påfugl Skrevet 28. mars 2014 #6 Skrevet 28. mars 2014 Unngå Olde Hansa. Stemningen var spesiell, men maten var helt jævlig. Anbefaler restauranten Armadillo på det store kjøpesenteret i senturm, husker ikke hva det heter. Maten der var sinnsykt god. Også må dere ta en tur opp på høyden i byen, der er det fint. 1
Sofie1 Skrevet 28. mars 2014 #7 Skrevet 28. mars 2014 Neida, god mat på Olde Hansa. De har også annen mat enn Villsvin og Bjørn. Jeg spiste en lunsj der en gang, og det var bla laks, spekemat mer jeg ikke husker. Veldig deilig. Drikker du øl, så har de også veldig godt øl der som du får servert i store kjerramik krus. God stemning er det også her! 1
kari2 Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 29. mars 2014 tror nok du må beregne mer lommepenger nå for tiden. Er forresten mye bra kunst i Estland, de har mye for seg på kulturfronten i forhold til folketallet. Jeg bare tulla:) Ja? Så bra, takk igjen for tips!
kari2 Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #9 Skrevet 29. mars 2014 Du trenger nok mer i lommepenger nå ja. Jeg har vært i Tallinn mange ganger, og stortrives der. Kan anbefale en tur langs Ullmuren, her får du kjøpt masse flotte strikkede produkter av god kvalitet. Av steder som er verdt å se så er det bla Aleksander Nevsky Katedralen, en russisk-ortodoks katedral og veldig flott. Den ligger litt oppe i høyden og når du går videre der oppe så kan du få en flott utsikt over byen. Videre så har man Rådhuset, St. Olavskirken, Pikk Herman tårnet. Skal du ut og spise så kan jeg anbefale flere steder. Bla Olde Hansa som er en middelalder restaurant med god stemning, som også har bla Villsvin og Bjørn på menyen. En annen artig restaurant er Peppersack som ligger rett rundt hjørnet for Olde Hansa. Ellers trives jeg også godt på Hviltløksrestauranten Balthasar. De har utrolig godt mat! Ellers så må du bare gå rundt i de mange små butikkene som selger bla flotte arbeider av lin. På rådhusplassen finnes mange koselige små kafeer hvor man kan sette seg og ta en god lunsj osv. Gled deg, Tallinn er en fin by! Jeg skjønner det, skulle bare være morsom:) Tusen takk for tips! Nå gleder jeg meg! Skal definitivt prøve et av de spisestedene! Blir nok mye rusling. Deilig å sitte på kafe og bare se på folk også.
Pysa Skrevet 29. mars 2014 #10 Skrevet 29. mars 2014 Stikk innom sånne småsjapper som ser litt rare ut (i gamlebyen). Der kan du finne mye fint. 1
AnonymBruker Skrevet 29. mars 2014 #11 Skrevet 29. mars 2014 Nei, ingen har vært i Tallinn. Noensinne. Anonymous poster hash: cb177...3a7
kari2 Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #13 Skrevet 29. mars 2014 Nei, ingen har vært i Tallinn. Noensinne. Anonymous poster hash: cb177...3a7 Thanks for sharing!
kari2 Skrevet 29. mars 2014 Forfatter #14 Skrevet 29. mars 2014 Unngå Olde Hansa. Stemningen var spesiell, men maten var helt jævlig. Anbefaler restauranten Armadillo på det store kjøpesenteret i senturm, husker ikke hva det heter. Maten der var sinnsykt god. Også må dere ta en tur opp på høyden i byen, der er det fint. Takk for tips!
SnøUglen Skrevet 30. mars 2014 #16 Skrevet 30. mars 2014 (endret) Vil anbefale å spise på Olde Hansa og Peppersack som anbefalt tidligere. Bare pass på å bestill bord,kan bli ganske fullt. Ellers er spa veldig billig så om du liker det er det verdt et besøk. Mye kjekt å se rundt i byen,var nede i katakombene på guidet tur blant annet. Spiste lunsj i en vinkjeller,mener det var Gloria den het,koselig. Et lite tips er å google Tallinn å lese seg opp. Tripadvisor er bra. En fantastisk by så verdt å få med seg mest mulig :-) Glemte å anbefale Clayhills gastropub,beste club sandwichen jeg har smakt. Å kjenner jeg blir litt misunnelig,så lyst å dra tilbake :-) Endret 30. mars 2014 av SnøUglen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå