Gå til innhold

skrivefeil man blir heftig irritert over


KissKissBang

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

  • Voksne mennesker som skriver kjempe godt

Det er i hvertfall klart at voksne mennesker som skriver kjempe godt, ikke skriver kjempegodt. :P

Anonymous poster hash: 2f845...c53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det river i nervetrådene når jeg ser folk skrive "kjangse" i stedet for "sjanse". Begge er tydeligvis korrekte stavemåter. Grøss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gikk rett i fella, ja.

Hvorfor er det slik at de som er mest opptatt av skrivefeil er så dårlig på forståelse og hensikten bak ting som blir skrevet?

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

De leser alt bokstavelig. (Pun intended.)

Anonymous poster hash: 77bdd...b2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall klart at voksne mennesker som skriver kjempe godt, ikke skriver kjempegodt. :P

Anonymous poster hash: 2f845...c53

Gratulerer med å ta poenget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange skriver en del vanlige ord så feil at jeg har lyst til å rive av meg håret!! Er det så forbanna vanskelig å skrive HER og ikke HÆR???!??? HER ER HER OG DER, HÆR ER I MILITÆRET FOR POKKER!!!

Det heter jeg, ikke jei. Kanskje, ikke kansje. Rumpe, ikke rompe. Og uendelig mange andre som jeg ikke kommer på, nettopp fordi HÆR har brent seg fast. Ser for meg neandertalere som sitter å sier "hæ, hær er kansje jei". Verst er det når folk skifter ut ord i ordboka på telefonen, slik at feilen blir "riktig", noen ganger er auto correct på sin plass for faen! Vet jeg selv gjør feil, men hvis du ikke vet hva som er forskjellen på her og hær... nei, da er det på tide med norskkurs eller ordbok i bursdagsgave.

Hvilke irriterer du deg over?

Æh, f.eks stor K to ganger i KissKissBang..?

Når det skrives som att ord, navn eller nick så skal det vel bare være stor bokstav i begynnelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

- Da/når

- Og/å

- Særskrivningsfeil. (Det er en aldri så liten utfordring for meg merker jeg når jeg skal skrive på engelsk, for da setter jeg nok sammen for mange ord.)

- Bruk av '. Vi bruker nesten ikke det på norsk, med unntak av ord/navn som slutter på s.

Min store utfordring er dessverre, der har feil staving dessverre satt seg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh, f.eks stor K to ganger i KissKissBang..?

Når det skrives som att ord, navn eller nick så skal det vel bare være stor bokstav i begynnelsen.

Kallenavn, merkevarenavn og lignende nyter mye større frihet enn normert bokmål. Det er ingenting i veien for å skrive iPhone, TINE, Go'Morgen Yoghurt, NorgesGruppen etc., selv om enkelte hissige leserbrev fra eldre herremenn med mye fritid kanskje prøver å overbevise deg om noe annet innimellom.

Anonymous poster hash: d76a8...20b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kallenavn, merkevarenavn og lignende nyter mye større frihet enn normert bokmål. Det er ingenting i veien for å skrive iPhone, TINE, Go'Morgen Yoghurt, NorgesGruppen etc., selv om enkelte hissige leserbrev fra eldre herremenn med mye fritid kanskje prøver å overbevise deg om noe annet innimellom.

Anonymous poster hash: d76a8...20b

Haha, den regelen fant du på selv. Selvfølgelig i logoer å slikt så gjør folk som de vil, men det blir ikke teknisk sett rett for det, rettskrivings vis. Jeg skriver og feil, men jeg sier heller ikke at jeg er et forbilde.

Ta dine eksempel :

iphone. Det er for en logo å rekne. Som youtube i et ord. Det passerer ikke i en ordbok for det.

TINE skrives med bare store bokstaver. Det er og en logo og det er annerledes en å blande små og store bokstaver som i nicket til trådstarter.

Go\ morgen Yoghurt fremhever selve innholdet for å tydeliggjøre det med en stor bokstav. Det passerer heller ikke i Norsktimen på skolen.

Norges gruppen gjør kanskje det samme og det er sikkert mange flere eksempler, men det er rettskrivings reglene som gjelder samme hva firmaer gjør for å vise best mulig å få produktutviklere med høy timebetaling til å sitte å fundere på detaljer i logoer og tekst for at vi skal se dem mest mulig å kjøpe mest mulig fra dem.

Min personlige mening er jo at all denne uthulingen av skrivereglene bidrar til at folk skriver mye mer feil for de blir vant til at alt dette er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøyt! Jeg mener, hva slags ord er det?

Var det gøyt, da?

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speltlumper - speltlomper

Anonymous poster hash: 94d15...3c1

Jeg har ikke sjekket statistikken, men tror ikke det der blir skrevet så veldig ofte..

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når folk sier/skriver problemstilling, problematikk eller problemkompleks i stedet for - hold dere fast - problem!

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å bry meg så mye, annet enn hvis jeg ser noen skrive samme ord feil flere ganger. Da hender det jeg gir et hint, da er ingenting mer irriterende enn å få et sint "JEG HAR DYSLEKSI ALTSÅ" tilbake.



Anonymous poster hash: 5d9ca...e5c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en av de som kommenterer andre sine skrivefeil,men kan irritere meg litt over det.

-Og/å.

-de som tror at noe skrives akkurat sånn som de sier det og dialekt.

-særskriving.

-stor/liten bokstav. Det er omtrent umulig å lese noe som ikke er litt inndelt,og har avsnitt og tegnsetting.

Noen påstår at det ikke noe å si siden det er på nett,og alle forstår hva man mener allikevel. Syns det er litt tåpelig at man bryr seg så lite om hvordan man kommuniserer skriftlig.Alle skriver vel et eller annet feil,men noen ser jo ikke ut som de har gått på skole i det hele tatt.Eventuelt har de sovet seg gjennom norsktimene,for alle har ikke dysleksi.



Anonymous poster hash: b5c6a...c80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen påstår at det ikke noe å si siden det er på nett,og alle forstår hva man mener allikevel. Syns det er litt tåpelig at man bryr seg så lite om hvordan man kommuniserer skriftlig.Alle skriver vel et eller annet feil,men noen ser jo ikke ut som de har gått på skole i det hele tatt.Eventuelt har de sovet seg gjennom norsktimene,for alle har ikke dysleksi.

Anonymous poster hash: b5c6a...c80

Mellomrom etter punktum og komma, takk!

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjenganger i gravidforumet her på KG: mensensmerter (og gjerne i to ord). Grøss! Det heter menssmerter!

Anonymous poster hash: 21bf2...c41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

En gjenganger i gravidforumet her på KG: mensensmerter (og gjerne i to ord). Grøss! Det heter menssmerter!

Anonymous poster hash: 21bf2...c41

Jeg undres på av og til om enkelte ikke vet at "mens" er et kortord for "menstruasjon".

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får hvert eneste år, på samme dato, spastiske rykninger i språksenteret...

Det heter aprilsnarr, ikke aprilsnar eller april snarr!

Det er ett ord, sammensatt av to. April og narr. Altså aprilsnarr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...