Smila Skrevet 5. juni 2004 #21 Skrevet 5. juni 2004 Ja, hun skal jo gifte seg med rimi hagen. Hun er rimi hagens sønns fadder. Rimi Hagens x kone er Mille Maries x manns søster.... Innviklet JA. Men penger har de nok av begge to, så de to hverandre ikke for pengene.. Mon tro om det har hvert mye "familiekrangel" der...
Gjest Frigg Skrevet 7. juni 2004 #22 Skrevet 7. juni 2004 Dette lukter god gammeldags norsk misunnelse... Å, kjære deg da, , dette har da ingenting med misunnelse å gjøre! Den måten disse menneskene skaffet seg formuen sin på er jo kriminellt, at Nelle forteller oss om det betyr ikke at hun er misunnelig.
Gjest gjesta Skrevet 7. juni 2004 #23 Skrevet 7. juni 2004 Den måten disse menneskene skaffet seg formuen sin på er jo kriminellt, at Nelle forteller oss om det betyr ikke at hun er misunnelig. Mille-Marie har vel arvet sin formue, og det er ikke kriminelt. Jeg sier som Tusenfryd; jeg vil ikke holdes ansvarlig for hva min oldefar fant på, og det kan ikke fru-snart-Rimi-Hagen stilles til ansvar for heller.
Gjest Frigg Skrevet 7. juni 2004 #24 Skrevet 7. juni 2004 Med "disse menneskene" mente jeg forfedrene/kvinnen, det burde være ganske så innlysende at det ikke er Mille-Marie som har denne måten å skaffe seg penger på.
Gjest Who cares? Skrevet 7. juni 2004 #25 Skrevet 7. juni 2004 Who cares? He is ugly and shortminded, she is a bitch. Togheter they can create a fortune. Really, who cares about them?!
Gjest Anonymous Skrevet 7. juni 2004 #26 Skrevet 7. juni 2004 Misunnelige eller ikke, vi kan alle trøste oss med at vi i aller høyeste grad er med på dette brylluppet, og det uten å være invitert. Hvordan? Vel, når denne nye adelen samles til brylluppsfest, må de selvsagt bevoktes godt. Og overtidsregningen til politiet er det vi som betaler. Det må være hyggelig for Jørgen Hattemaker å vite at han kan gi sin skjerv til Kong Salomo.
MarianneE Skrevet 8. juni 2004 #27 Skrevet 8. juni 2004 Haha der kom det! Det er alltid minst én som skylder på misunnelse. Slår aldri feil. Åja, jeg venta bare på den jeg og!
Anglofil Skrevet 8. juni 2004 #28 Skrevet 8. juni 2004 Jada, jeg er kjempe misunnelig ... Mener dette ikke har noe med misunnelse å gjøre. For meg er hele saken blitt kvalmende på bakgrunn av hvordan de er blitt fremstilt i media, og hvordan de fremstiller seg selv. Jeg får en følelse av at hele mediafokuset dreier seg om vårt neste "kongepar", eller en slags ny adel. Jeg føler de opphøyer seg selv ovenfor "alle oss andre", de virker svært lite ydmyke i hvertfall. Mvh Yvonne- heller høy sosial rang enn høy sosial status....
Gjest Anonymous Skrevet 8. juni 2004 #29 Skrevet 8. juni 2004 Dere får se på tabloid i kveld der temaet tas opp. Bondevik kommer i bryllupet for å sole seg i glansen i de rike!
Nelle Skrevet 8. juni 2004 Forfatter #30 Skrevet 8. juni 2004 Anneline: Du har noen svært bra innlegg, og jeg er helt enig med deg. Jeg er også klar over at dette ikke bare har skjedd her hvor jeg bor (min familie har forøvrig ikke blitt "frastjålet" noe såvidt meg bekjent, men så bor jeg da heller ikke på noen stor gård, men heller et bittelite småbruk som er akkurat passe stort til meg :-)), og er særlig klar over at dette har skjedd i Nord Norge i stor grad. Som flere i denne tråden sier -dette har selvsagt ikke noe med misunnelse og gjøre, men snarere er det et spørsmål om hva som er rett og galt, hva som godtas og aksepters osv. Selvsagt tilhører dette fortiden, og mange hevder vi må glemme. Det er imidlertid ikke SÅ lenge siden dette skjedde, så det blir feil å snakke om "forhistoriske" snuskerier langt tilbake i en familie. Fremdeles lever det mennesker som opplevde dette -riktignok da de var små barn, men det forteller allikevel litt om tidsperspektivet! Det som undrer meg aller mest: Hvorfor er aldri dette blitt tatt opp og/eller blitt nevnt i media? Hvorfor er ikke alle disse tilfellene blitt kjent for folk, hvorfor er det ikke blitt diskutert? Hvorfor skapes det ikke større blest rundt slike saker? Det jeg føler er aller mest urettferdig ved denne og tilsvarende saker er at det hele liksom bare er blitt "dysset" ned og feid inn under teppet. Som om denne type oppførsel godtas! Bevisene er det ingenting å si på. Dette er ikke ondsinnet sladder og patetisk misunnelse, men reelle fakta. Jeg jobbet selv for Riksantikvaren to somre inne på disse enorme skogområdene som jeg refererer til i mitt hovedinnlegg. En del av jobben var blant annet å registrere nåværende og tidligere eierforhold med tanke på selve skogen/arealet og eventuelle bygninger i området. Med andre ord kom jeg rimelig tett innpå ulike dokumenter o.l. som alle forteller den samme historie. Og -det skremmer meg at det bare kunne skje. I såpass ny tid. Selvsagt unner jeg Mille Marie og han andre den kjærlighet de har funnet i hverandre, og måtte de få et lykkelig ekteskap. Det at det har vært så mye snakk om Treschow/Fritzøe i media i det siste på grunn av bryllupet har imidlertid fått meg til å tenke på denne historien igjen, og derfor ville jeg nevne den her inne. Nelle
Gjest Poirot Skrevet 8. juni 2004 #31 Skrevet 8. juni 2004 Kanskje det ikke er skrevet om fordi ingen journalister har giddet å skrive om det/ikke vet om det? Hva med å tipse aviser, mulig det er av interesse nå om dagen...
Gjest anneline Skrevet 10. juni 2004 #32 Skrevet 10. juni 2004 Jeg er enig med deg Nelle i det at det ikke er noe poeng i å tie slikt ihjel heller. Mange av disse sakene er ikke så gamle at de er glemt, og historiene fortelles jo den dag i dag. Man kan sikkert ønske at disse tingene ikke har skjedd, men gjort er gjort og spist er spist, og slik er det faktisk bare. Det kan ikke trekkes tilbake om det først har skjedd, og det er faktisk ikke i min interesse å skjule hva enkelte familier har foretatt seg. Hvorfor skulle jeg det? Man bør kanskje tenke litt mer på sin egen og familiens ettermæle før man går i gang med tyveri og drap? I min familie er ærlighet og rettferd meget sterkt vektlagt, og disse historiene ble gjerne fortalt i den hensikt å vise eksempler på det tvert motsatte (selv om vi ikke mistet noe jord eller fosser). 'Moral' er liksom ikke noe vi holder på med på fritiden, eller noe vi kaster p.g.a penger for å si det slik, og det ligger sterkt inne i meg å handle i tråd med mine verdier nettopp p.g.a den oppdragelsen jeg fikk. Jeg kan bare tenke meg hvilke verdier som gjelder i enkelte familier, ettersom min praktiske erfaring her i livet er at eplet ikke faller så langt fra stammen som vi selv liker å tro. Jeg ville vært skeptisk til å gjøre noen forretninger med disse folkene den dag i dag, det finnes nok av andre uten slike skampletter og historier i sin familie/bedrifts-historie for å si det slik. Dere ønsker kanskje at folk ikke tenker slik, men mange gjør det, og det er faktisk lite å gjøre med den saken. PS: Jeg personlig ville nok ikke hatt store problemer hvis jeg møtte noen som var med i nazi-partiet under krigen (kun rent intellektuelt), men for en jøde som såvidt overlevde holocost eller for en som faktisk opplevde krigen ville det nok blitt en helt annen sak...Min grandtante klarer ikke å høre tysk den dag i dag, til stor forskrekkelse for mange tyske turister. Hun tapte alt under krigen (mann, barn, hjem), så jeg gidder faktisk ikke å preike tilgivelse og sånt med henne. Vi snakker jo også gjerne om nazi-tiden her i landet nettopp for å forhindre at slikt skal skje igjen, så det er nok kanskje ikke alt som bør gå helt i glemmeboken selv om det skjedde for over 50 år siden? *godnatt til alle fra søvnløs anneline*
Gjest Poirot Skrevet 11. juni 2004 #34 Skrevet 11. juni 2004 Nå skal det jammen meg flagges i kommunen også!!!!!!!!!! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=230245
Nelle Skrevet 11. juni 2004 Forfatter #36 Skrevet 11. juni 2004 Nå skal det jammen meg flagges i kommunen også!!!!!!!!!! http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=230245 Personlig synes jeg det er feil at man skal bruke offentlige posisjoner (jfr. Statsministeren og hans deltakelse i bryllupet), og offentlige rekvisitter (er flagg et rekvisitt? *S*) til å fremheve enkelte mennesker. Hvorfor skal det flagges når Mille Marie og Stein Erik skal gifte seg, og ikke når andre folk gifter seg? Hvorfor skal Statsministeren gå i bryllupet til Mille Marie og Stein Erik, og ikke til den "vanlige mannen i gata"? Politisk sett blir dette helt feil for meg.
Gjest Poirot Skrevet 11. juni 2004 #37 Skrevet 11. juni 2004 Helt enig med deg Nelle. De er vanlige borgere i en vanlig kommune, så hvorfor i all verden skal barneskoler, kommunehus mm flagge?
Gjest Anonymous Skrevet 13. juni 2004 #39 Skrevet 13. juni 2004 Norge trenger disse to! Det er alt for mange misunnelige bitre kvinner her til lands!
Gjest Poirot Skrevet 13. juni 2004 #40 Skrevet 13. juni 2004 Norge trenger disse to! Det er alt for mange misunnelige bitre kvinner her til lands! Og derfor må man flagge offisielt??? *klør meg i hodet*
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå