Nelle Skrevet 4. juni 2004 #1 Skrevet 4. juni 2004 Hva er det han heter han som skal gifte seg med Mille Marie? Vel -uansett, jeg aner ikke hvordan han har tjent pengene sine -men jeg vet hvordan Millle Marie og hennes familie har tjent sine. Mille Marie eier enorme skogområder blant annet i området her hvor jeg bor. Det er disse skogområdene som i svært stor grad ligger til grunn for hele Treschow familiens enorme formue. Vet dere hvordan familien skaffet seg disse skogområdene? De sendte sine menn rundt i bygdene og oppsøkte eierne av skogene (bøndene rundt om på gårdene). Skjenket dem fulle, tvang dem til å selge, tvang dem til å skrive under på kontrakter hvor de sa fra seg alt de eide av skog- og fjellområder. Enkelte grupper av bønder stod i mot, og nektet å selge. Noen av de forulykket plutselig på "mystisk" vis, noen bare forsvant, andre ble reglerett banket helsesløse og truet til å signere. Dette skjedde på slutten av 1800-tallet/begynnelsen i 1900-tallet. Etterhvert som familien overtok flere og flere områder ble det bygget et stort anlegg for skogsdrift oppe i fjellet og Treschow familien tok over alle de inntekter fra disse enorme områdene som mange hundre bønder tidligere hadde disponert. Jeg er sikker på det ikke bare var her i området slike ting skjedde. Nelle
Ingeborg Skrevet 4. juni 2004 #2 Skrevet 4. juni 2004 Sånn til informasjon, hun skal gifte seg med Stein Erik Hagen, bedre kjent som Rimi-Hagen. Han med matbutikkene, ja.
Nelle Skrevet 4. juni 2004 Forfatter #3 Skrevet 4. juni 2004 Sånn til informasjon' date=' hun skal gifte seg med Stein Erik Hagen, bedre kjent som Rimi-Hagen. Han med matbutikkene, ja.[/quote'] Han har vel iallfall tjent pengene sine på en ærlig måte, hvilket er bra! :enig_animasjon: De metodene som Treschow familien har benyttet seg av for å bli rike blir jeg reglerett kvalm av, og jeg fatter ikke at dette kan være mulig å gjøre noe sånt uten at det får reaksjoner!! Nå er vel sakene foreldet, og den gangen var jo "øvrigheta" nesten til kun for å gjøre seg selv sterkere og rikere og de svake enda svakere. Kom ikke å klag åp Bondevik, det har vært verre før -og han er vel nesten en engel i forhold... !!
Gjest LoisLane Skrevet 4. juni 2004 #4 Skrevet 4. juni 2004 Mener du at Mille marie har vært med på dette? Jeg vil ikke bli korsfestet for noe oldefaren min har gjort.
Gjest Anonymous Skrevet 4. juni 2004 #5 Skrevet 4. juni 2004 Mulig det er tilfellle det du skriver, men du angriper en fam off. Du antyder drap, trusler b.l.a. Mulig alt sammen, men det har lite med det bryllupet som skal foregå. Jeg ser i avisene i dag og blir lettere kvalm. Så også på tv her om kvelden. Mulig de opphøyer seg til noe de aldri kan bli. På tv gikk de leiende på hverandre som om de var kongelige. Ikke noe galt at de leide hverandre.Filmingen var så til de grader "gjort" kongelig. Det var som en offentliggjøring av et nytt medlem av kongehuset. Likeledes i avisene. Leste litt om saken i går også. Statsminister med frue var bedt. Ingen av de kjenner hverken Stein E eller Mille. Det er da bare kongelige som innviterer ukejente regjeringsfolk til bryllup? Og det bare for at de er "forpliktet" til det. Nei dette går over alle støvleskaft.
Gjest gjest1 Skrevet 4. juni 2004 #6 Skrevet 4. juni 2004 Jeg reagerte også på intervjusettingen. Hadde akkurat de samme tankene om opphøydhet og kongelighet. Det var latterlig alt sammen. Hvordan spørsmålene ble stilt (var de godkjent av Treschow hoffet?) var patetisk. Greit nok å ha penger og svært mye penger, men fremstillingen i går var ukritisk. Dårlig journalistikk.
Gjest anneline Skrevet 4. juni 2004 #7 Skrevet 4. juni 2004 Slike 'oppkjøpsmetoder' som Nelle beskriver kjenner vi også mange historier om her i nord. En periode var det mange søringer som fartet rundt og kjøpte opp vassdrag her nordpå (strømforsyning), og metodene var omtrent de samme. Det var spesielt i samiske områder dette skjedde. Traff de en avholdsmann som ikke ville sjenkes full og 'lures' så hadde de andre metoder. Disse folkene er kjent som skurker og banditter den dag i dag, noe jeg synes er helt på sin plass. Slike ting har en tendens til å ikke bli glemt, merkelig nok.
valmue Skrevet 4. juni 2004 #8 Skrevet 4. juni 2004 Hva er det han heter han som skal gifte seg med Mille Marie? Vel -uansett, jeg aner ikke hvordan han har tjent pengene sine -men jeg vet hvordan Millle Marie og hennes familie har tjent sine. Mille Marie eier enorme skogområder blant annet i området her hvor jeg bor. Det er disse skogområdene som i svært stor grad ligger til grunn for hele Treschow familiens enorme formue. Vet dere hvordan familien skaffet seg disse skogområdene? De sendte sine menn rundt i bygdene og oppsøkte eierne av skogene (bøndene rundt om på gårdene). Skjenket dem fulle, tvang dem til å selge, tvang dem til å skrive under på kontrakter hvor de sa fra seg alt de eide av skog- og fjellområder. Enkelte grupper av bønder stod i mot, og nektet å selge. Noen av de forulykket plutselig på "mystisk" vis, noen bare forsvant, andre ble reglerett banket helsesløse og truet til å signere. Dette skjedde på slutten av 1800-tallet/begynnelsen i 1900-tallet. Etterhvert som familien overtok flere og flere områder ble det bygget et stort anlegg for skogsdrift oppe i fjellet og Treschow familien tok over alle de inntekter fra disse enorme områdene som mange hundre bønder tidligere hadde disponert. Jeg er sikker på det ikke bare var her i området slike ting skjedde. Nelle Dette lukter god gammeldags norsk misunnelse...
Gjest Myumi Skrevet 4. juni 2004 #9 Skrevet 4. juni 2004 Leste litt om saken i går også. Statsminister med frue var bedt. Ingen av de kjenner hverken Stein E eller Mille. Dette er direkte feil, Bondevik har vært en god venn av Stein Erik Hagen i mange år, lenge før han ble statsminister. Og som Valmue sier, dette lukter av god gammeldags misunnelse. Hvis man skal ta for seg alle store familiebedrifter som går like langt tilbake som Treschow og enda lengre så vil man alltid kunne grave opp mye gammel dritt, det er ikke til å unngå.
Gjest anneline Skrevet 4. juni 2004 #10 Skrevet 4. juni 2004 Det er vel klart folk i nærområdet reagerer på slike metoder (lureri, svindel og drap), og slikt glemmes faktisk ikke så lett. Hva det har med sjalusi å gjøre kan jeg ikke helt se, men det kan sikkert dere forklare nærmere? Vil nesten tro dette går mer på folks generelle oppfatning på hva som er rett og galt enn noe annet. De familiene jeg vet har vært involvert i slike affærer her nordpå er enda svært uglesette blant mange enda mange av dem ikke fikk noen særlig rikdom å snakke om ut av 'kjøpene' sine; er folk liksom sjalu på dem? Dette skjedde omtrent i samme tidsepoke, og er noe min oldefar opplevde og kunne fortelle min far om. Lengre siden er det ikke. Folk reagerer på slike skurketendenser, og det bør vel ikke komme som noe sjokk? Men etterkommerne til dem som opplevde dette (svindel og drap) er vel bare sjalu siden det er minst tre generasjoner siden dette har skjedd? Dette er nok mer alvorlig enn som så, så ikke snakk som om det dreide seg om en kjole eller en bil.
Tusenfryd Skrevet 5. juni 2004 #11 Skrevet 5. juni 2004 Det er kanskje sant det du skriver, Nelle - og det skjedde for generasjoner siden! Det var ikke uvanlig i husmannsnorge og det finnes tusenvis av tilsvarende historier. Uten at jeg vet det, så helt sikkert Løvenskiold, og Wedel Jarlsbergogså - og mine tipper med adelsblod fra Tyskland, Danmark og Sverige har sikkert tafset på stuepiker også. La oss komme oss videre og ikke henge folk for hva tidligere generasjoner gjorde. Han som var gift med min grandtante, var nazist under krigen - skal jeg tas for det nå?
Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2004 #12 Skrevet 5. juni 2004 Dette er direkte feil, Bondevik har vært en god venn av Stein Erik Hagen i mange år, lenge før han ble statsminister. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=229078 - Jeg fikk en invitasjon. Bryllup er alltid hyggelig, og jeg så ingen grunn til å si nei, sier Bondevik, som avviser at han er en nær venn av brudeparet. Sitat fra VG Det gjør ikke saken bedre at statsministeren selv innrømmer at han ikke er venn av verken Stein Erik Hagen eller Mille-Marie Treschow. Sitat fra Dagbladet. Der tok du dirkete feil, Mezzaluna
Gjest Myumi Skrevet 5. juni 2004 #13 Skrevet 5. juni 2004 Der tok du dirkete feil, Mezzaluna Under intervjuet på NRK 1 sa Hagen at han betraktet Bondevik som en venn, så enten har VG skrevet feil eller så har han motsagt seg selv.
Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2004 #14 Skrevet 5. juni 2004 For ordens skyld: Bondevik har uttalt offentlig at han kjenner ingen av partene, men synes det var kjekt med bryllup.
Gjest Virvel Skrevet 5. juni 2004 #15 Skrevet 5. juni 2004 Dette lukter god gammeldags norsk misunnelse... Haha der kom det! Det er alltid minst én som skylder på misunnelse. Slår aldri feil.
valmue Skrevet 5. juni 2004 #16 Skrevet 5. juni 2004 Haha der kom det! Det er alltid minst én som skylder på misunnelse. Slår aldri feil. Og veldig ofte er jeg brennsikker på at det er korrekt...
Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2004 #17 Skrevet 5. juni 2004 Under intervjuet på NRK 1 sa Hagen at han betraktet Bondevik som en venn, så enten har VG skrevet feil eller så har han motsagt seg selv. Hagen er venn at Bondevik, men ikke omvendt?
Gjest Myumi Skrevet 5. juni 2004 #18 Skrevet 5. juni 2004 Jeg så bare intervjuet på NRK og utt. meg på bakgrunn av det. Og jeg stoler vel mer på det Rimi Hagen selv sier enn det VG skriver. Skjønner at du er fryktelig opptatt av å ta meg på dette.
Gjest Monrad Skrevet 5. juni 2004 #19 Skrevet 5. juni 2004 Det jeg reagerer på i forbindelse med denne sammenslåingen av formuer er hvordan paret stiller opp i media SOM OM DE VAR kongelige. SOM OM de to forsøker å bringe litt adel inn i Norge (siden vi ikke har noe..) Paret har invitert gjester som ellers bare de kongelige ville ha invitert. Kunstnere og kjendiser samt kongelige og finansfolk som har gjort det bra på likningen (dvs. 0,- i inntekt ) Og det må de jo få lov til! Kult at det skjer noe i Norge selvfølgelig. Jeg synes bare det er tåpelig at de opptrer som om de nå skal seile inn på topp 1-listen som de ukronede Norges nye adel. Det er jo veldig lett å gjennomskue hva strategien er Adel og kongelige er ikke hva de engang var i Europa. Nei, nå er de fattigmannsbarn som gifter seg med skogs-prinsesser og døtre av trygdede alkoholikere med servitør-bakgrunn gifter seg med den neste kongen. (Mens broren denger konen). Det er jo morsomt, da får vi hvertfall litt underholdning.
Gjest Anonymous Skrevet 5. juni 2004 #20 Skrevet 5. juni 2004 Jeg så bare intervjuet på NRK og utt. meg på bakgrunn av det. Og jeg stoler vel mer på det Rimi Hagen selv sier enn det VG skriver. Skjønner at du er fryktelig opptatt av å ta meg på dette. Nei jeg er absolutt ikke ute etter å ta deg, Mezzaluna. Men jeg synes bare at det var så rart at Hagen er venn med Bondevik, men at Bondevik selv ikke anser seg som en nær venn av brudeparet. Det var DET jeg synes var så rart!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå