Nimis Skrevet 25. mars 2014 #1 Skrevet 25. mars 2014 Vi skal endelig til Lofoten og som jeg gleder meg!! Men minuset er vi har bare 3 dager og med "start og stopp" på Evenes. Skal leie bil og legge opp en slags rute for turen for å få mest mulig Lofoten på tiden vi har. Vi er inntressert i de spektakulære naturopplevelsene, de flotte skuene, de små gjemte idylliske stedene og alt som får hjerte og øyne til å svulme litt! Hvilke steder må vi ha med oss? Tips på veien? Hva kan vi ikke gå glipp av?`Jeg er livredd for å gå glipp av noe som er "must see".....
Kamikatze Skrevet 25. mars 2014 #2 Skrevet 25. mars 2014 (endret) LofotenHåper det er bobil dere skal leie, for det kan være litt pes å skaffe tak over hodet i turistsesongen. Du bør forhåndsbestille tidlig, skal dere ha hotell eller rorbu. Likevel skjer det dobbeltbooking. Dere greier fint å nytelseskjøre fra Evenes til Å på en dag hvis dere deler på å kjøre, og så kan dere bruke hele to dager til returen. Da vil dere allerede danne dere et lite inntrykk av hva dere kan forvente på hjemturen. Der fins rorbu på Moskenes, bare google. Men husk å forhåndsbestille alt av overnatting. En tur innom vikingmuseet på Borge, hvis de er åpen?En tur innom Nusfjord? Eller enda bedre: en natt der i rorbu?Innom Henningsvær, frem med kamera, og synge "En ekte lofottorsk jeg er..." Hvis jeg skulle på en sånn tur (noe jeg snart skal), så ville jeg enten overnattet på Sildpollnes, ved en av Norges mest fotograferte kirker. Derfra kan du se hustuftene som står igjen etter at bygdefolket flyttet husene sine med båt lengre inn i fjorden pga alle rasene fra fjellsiden. Selv om jeg personlig synes det er estetisk vandalisme å bygge sjøhusovernatting nesten kliss inn i kirkeveggen, er det kjempestas å våkne om morgenen, og nyte morgenkaffen i et levende prospektkort.Eller jeg ville valgt rorbu i Kabelvåg. Kabelvåg hotel har noen, Kalle i Hopen og Ørsvåg bl.a. Ville ikke valgt rorbu i Svolvær, men gjerne dratt dit for mat og drikke. Det får dere på brygga i Kabelvåg også, og jeg synes den er mye mer lofotsk og billedskjønn. Svolvær gir mer preg av industri, og at masse bygninger i ulike stiler bare er kastet tilfeldig ut, og det som er pittoreskt der er feike nyskapte turistfeller. Med noen unntak. Dere må ut til hjellene på Svinøya, se restene etter festningsverket og hilse på "sjømannsbruden" ytterst på moloen. Ta gjerne turen innom Krigsminnemuseet like ved hurtigrutekaia og Thon-hotellet. - Et hotelalternativ som kan gi helt rå utsikt, pga høyden. William Hakvåg har lagt ned mye arbeid i museet, det koster en femtilapp, men plasserer Lofotens viktighet for norsk økonomi (og tyskernes krigsmaskineri) på kartet. Litt lurt, for festung Norwegen gjorde Lofoten tett befestet av tyske stillinger. Mange av disse ser dere restene etter rundt over alt dere drar. Noen hus bortenfor er det mat å få, og få minutter gange til dagligvarer. Likte godt topografien på Reine. Men hele Lofoten er som en naturens godtepose, med noe nytt bak hver sving. Så å tro at dere får oppleve alle de skjulte skattene på tre dager? Dere er jammenmeg optimister. Men, det skader vel ikke å reise hjem fornøyde med mersmak?Edit: Skrova! Greier dere å ta ferga fra Svolvær til Skrova, så får dere litt feelingen av å ha vært til sjøs i Lofoten også Der har tjommien til fotografen Krogvold et fotosenter som også kan brukes for overnattere, har jeg hørt. Ellers er det mindre tilrettelagt for turisme der ute... Endret 25. mars 2014 av Kamikatze
reiseglad Skrevet 25. mars 2014 #3 Skrevet 25. mars 2014 Kjør til Kabelvåg, og tilbring første natten der. Opplev det som skal oppleves i Svolvær og Kabelvåg, kjør deretter ytterst, til Sakrisøy nær Reine. Idyllisk! Du må legge nødvendige stopp på Vikingmuseet, i Nusfjord, stranda på Ramberg og kanskje Sund. Ta turen ut til Å, til Reine, overnatt på rorbu på Sakrisøy og ta lokalbåten neste morgen innover til Kirkfjorden og gå til Bunesstranda. Når du er tilbake på ettermiddagen, kjører du til Eggum, og får med deg midnattsol på yttersida av Lofoten. Sørg for å ha booket rorbu på Ramstad, sånn at du kan overnatte i nok et idyllisk fiskevær. Siste dag blir kjøring tilbake til Evenes. Har du seint fly, kan du legge turen via Fiskebøl, ferga over til Melbu, kjør deretter gjennom deler av Vesterålen tilbake. En god omvei, men flott der også hvis du har tida til det. God tur, det er idyllisk i Lofoten når sola skinn! 1
Kamikatze Skrevet 25. mars 2014 #4 Skrevet 25. mars 2014 Er ikke så ille der om det er en sky eller to på himmelen heller. Håper det blir mindre konsentrasjon av rullende firkantede hvite kasser med tysktalende kusk etter at Lofast har kommet for å bli.Tusen takk for tips, Reiseglad. Snapper begjærlig tipsene dine, selv om kun to av stedene du nevner blir jomfrutur for meg. De fleste plassene der borte er verdt både en og ti repriser. Denne sommeren blir min første som turist der, om Gud og arbeidsgiver vil. En avspasering i Lofoten, og en i Helgeland, kan det bli bedre?
reiseglad Skrevet 26. mars 2014 #5 Skrevet 26. mars 2014 (endret) Nei, etter mine begreper kan sommer i Nord-Norge ikke være et bedre alternativ. Drar gjerne bort, drar gjerne langt, men det gjøres i mørketida. På sommeren er jeg hjemme! Det kan jo hende det blir DEN værmessige go´sommer´n (tenker man hvert år)..... Jeg glemte forresten å nevne Henningsvær som et must på turen. Lysstøyperiet og verdens beste kanelsnurrer, jepp! Endret 26. mars 2014 av reiseglad 1
Nimis Skrevet 26. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 26. mars 2014 Supert, her er det mange gode tips. Selvsagt tror vi ikke at vi får med oss alt og finner alle skjulte skatter, men de man ikke vet om får man jo ihvertall ikke besøkt. For oss handler det om å få det beste av Lofoten og så mye av det som lar seg gjøre på disse 3 dagene.
Fanderay Skrevet 27. mars 2014 #7 Skrevet 27. mars 2014 Spis kanelboller, eller vanlige boller på bakeriet på Å. Ikke kjøp annen mat her, den er dårlig. Men maten på Maren Anna på Sørvågen, eller på Gammelbua på Reine er god. På Reine kan man være med på RIB-tur ut til Moskenstraumen, og Refsvikhula. Anbefales veldig! Spesielt sent på kvelden, når man kan se midnattssolen skinne inn i hula. Tur med rutebåt til Bunesstranda er også kjempeflott. Jeg syns personlig at Nusfjord er oppskrytt, rorbuer ser man både på Å og Reine Vil heller kjøre en tur til Fredvang / Yttersand. Spise på Ramberg gjestegård, og se på Rambergstanda. (Vikten er og ganske fint) Når dere kjører over Vestvågøy vil jeg anbefale å kjøre motsatt vei hver tur. Ene veien om vikingmuseet, som er et must, her finner du også småplasser som Unstad, Uttakleiv og Hauklandsand (dit de lokale drar når de drar på stranda). Og andre gangen om Valberg, smale veier - se etter geiteflokker oppi fjellsidene, og nyt vakker natur. God tur!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå