Gå til innhold

Overtidsbetaling privat bedrift (Bensinstasjon)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg jobber på en privat bensinstasjon, jobber 12 timer de dagene jeg jobber. Sjefen sier jeg ikke har krav på overtidsbetaling i og med at det er en privat bedrift, men stemmer dette?



Anonymous poster hash: 32bd5...d4e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg jobber på en privat bensinstasjon, jobber 12 timer de dagene jeg jobber. Sjefen sier jeg ikke har krav på overtidsbetaling i og med at det er en privat bedrift, men stemmer dette?

Anonymous poster hash: 32bd5...d4e

Om det er privat bedrift eller ikke har ingenting med saken å gjøre. Alt handler om tariff og norske lover. Hvis du jobber 12 timer fast, og du vet at du skal jobbe 12 time når du kommer på jobb er det ikke overtid så lenge du ikke jobber mer enn avtalt i løpet av en måned. Overtid er hvis du jobber MER enn kontrakten din tilsier ELLER hvis du på kort varsel må møte tidligere på jobb eller må jobbe lengre enn det som var avtalt på forhånd.

Arbeidsmiljøloven sier at du ikke kan ha alminnelig arbeidstid som overstiger 9 timer i løpet av 24 timer hvis du ikke har samtykke fra arbeidstilsynet, noe jeg tviler på at du har på en bensinstasjon.

Det vil altså si at hvis ikke tariffavtalen sier noe om dette, eller arbeidstilsynet har gitt lov til det har sjefen din ikke lov til å sette opp faste vakter på 12 timer. Det vil si at du skal jobbe maks 9 timer i strekk. Alt over det vil da være overtid. Uansett om det er privat eller offentlig.

§ 10-4.Alminnelig arbeidstid

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

(2) For arbeid som helt eller i det vesentlige er av passiv karakter, kan arbeidstiden forlenges med inntil halvparten av de passive periodene, men ikke med mer enn to timer i løpet av 24 timer og ti timer i løpet av sju dager. Arbeidstilsynet kan når arbeidet er særlig passivt, gi samtykke til at arbeidstiden forlenges utover det som er fastsatt i første punktum, men slik at arbeidstiden ikke overstiger 13 timer i løpet av 24 timer. Den alminnelige arbeidstiden må ikke overstige 48 timer i løpet av sju dager.

(3) For beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet skal som hovedregel minst 1/5 av vakten regnes med i den alminnelige arbeidstid. Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan ved skriftlig avtale fravike bestemmelsen i første punktum. Arbeidstilsynet kan etter krav fra arbeidsgiver eller arbeidstakernes tillitsvalgte fastsette en annen beregningsmåte dersom beregningen av arbeidstiden etter første punktum vil virke åpenbart urimelig.

(4) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 38 timer i løpet av sju dager for:

a) døgnkontinuerlig skiftarbeid og sammenlignbart turnusarbeid,

b) arbeid på to skift som regelmessig drives på søn- og helgedager, og sammenlignbart turnusarbeid som regelmessig drives på søn- og helgedager,

c) arbeid som innebærer at den enkelte arbeidstaker må arbeide minst hver tredje søndag,

d) arbeid som hovedsakelig drives om natten.

Anonymous poster hash: 24e27...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig at det finnes så mange udugelige ledere der ute...Ikke krav på overtid fordi det er privat....Da hadde det i så fall vært svært mange som ikke hadde hatt krav på overtid her i landet gitt :P



Anonymous poster hash: 91946...27b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så utrolig at det finnes så mange udugelige ledere der ute...Ikke krav på overtid fordi det er privat....Da hadde det i så fall vært svært mange som ikke hadde hatt krav på overtid her i landet gitt :P

Anonymous poster hash: 91946...27b

Skummel hvor få ledere som faktisk har gjennomført LOVPÅLAGT hms-opplæring. Skremmende få som vet at de er pålagt å gjennomgå opplæring i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 24e27...a0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummel hvor få ledere som faktisk har gjennomført LOVPÅLAGT hms-opplæring. Skremmende få som vet at de er pålagt å gjennomgå opplæring i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 24e27...a0a

Jepp. Men man bør jo ikke trenge kurs for det, tar nøyaktig 2 minutter å se det grunnleggende på lovdata. Er bare maksimal latskap å ikke gjøre det og tyder ikke akkurat på noen lederegenskaper.

Anonymous poster hash: 91946...27b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg også jobber på privat bensinstasjon. I uke 1 i januar jobbet jeg 60 timer (mange var syke). Jeg spurte om overtid, med sjefen så at det er privat bedrift og det er andre regler på grunn av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Bellissima skrev:

Jeg også jobber på privat bensinstasjon. I uke 1 i januar jobbet jeg 60 timer (mange var syke). Jeg spurte om overtid, med sjefen så at det er privat bedrift og det er andre regler på grunn av det.

Man er vel ikke unntatt norsk lov fordi om man driver en privat bedrift!

Du har krav på overtidsbetaling ihht arbeidsmiljøloven. Dersom det er bedrifter med tariffavtaler gjelder den.

Anonymkode: c75bd...05e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bellissima skrev:

Jeg også jobber på privat bensinstasjon. I uke 1 i januar jobbet jeg 60 timer (mange var syke). Jeg spurte om overtid, med sjefen så at det er privat bedrift og det er andre regler på grunn av det.

Helt utrolig at så mange går på den der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...