Gå til innhold

Vannkopper som voksen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 19 år og fikk vannkopper i går. Begynte først med at jeg fikk feber, også våknet jeg med vannkopper dagen etter. Har mange store, og noen små.. Men en ting er sikkert...DET KLØR!!! Holder på å bli gal

Noen andre som har hatt vannkopper i voksen alder?

Anonymous poster hash: f34fe...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vannkopper i voksen alder er visst heeeelt jævlig!!! jeg veit det er vanskelig, men prøv å ikke klø! bruk heller noe mykt som du kan stryke på de med slik at du ikke klorer opp huden eller vannkoppene.



Anonymous poster hash: 091f4...3d3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vannkopper i voksen alder er visst heeeelt jævlig!!! jeg veit det er vanskelig, men prøv å ikke klø! bruk heller noe mykt som du kan stryke på de med slik at du ikke klorer opp huden eller vannkoppene. Anonymous poster hash: 091f4...3d3

Ja det er rett og slett jævlig, aner ikke hvor jeg skal gjøre av meg siden det klør så..begynte med å ha 15 stk når jeg våknet i går, og i dag har jeg over hele kroppen, pluss at jeg ligger rett ut med feber.. Prøver så godt jeg kan å ikke klø, men gud så vanskelig.. Våknet 3 til 4 ganger i natt av at det klødde så

Anonymous poster hash: f34fe...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergimedisin hjelper til en viss grad. Det finnes også medisin som øyeblikkelig stopper alle videre utbrudd, men jeg tror desverre ikke norske leger gidder skrive ut resept.

Vær også VELDIG klar over at en relativt vanlig bivirkning av vannkopper hos voksne er viruslungebetennelse. Så dersom du utvikler den minste hoste de nærmeste to ukene så går du rett til legen og krever at de sjekker deg for dette (å sjekke involverer ikke å lytte til lungene). Norske leger er utrolig slepphendte her (i de fleste land regnes vannkopper som voksen som en meget alvorlig sak), så ta godt vare på deg selv. :hug:



Anonymous poster hash: 2eee1...a70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk vannkopper da jeg var nesten 21 år. Jeg jobbet på aldershjem, så var blitt smittet etter å ha snakket med en beboer med helvetesild (samme virus).

Vannkoppene kom plutselig, og spredte seg raskt til absolutt hele kroppen, med unntak av hånd-og fotflatene. Fikk det i hodebunnen, inni munnen, inni ørene, i skrittet, rumpen, leggene, alle veier! Var også i kjempedårlig form i en uke i strekk; feber og generelt elendig allmenntilstand. Klødde selvsagt som et helvete også. Brukte hvitvask, det lindret litt :) veldig vanskelig å vaske bort riktignok. Etter et par uker forsvant koppene, men noen brukte ekstra lang tid på å forsvinne. Jeg har nå ca. 4-5 "søkk" i huden i ansiktet, som kommer etter de største koppene.

Voksenhuden er dessverre mye dårligere på å reparere slike skader, enn barnehud. Men, det er ikke gitt at du kommer til å få noen arr :) Viktigste er å ikke klore, og når koppene har fått skorpe på seg, så må man passe på å ikke pirke på de, for da detter de av, og disse søkkene blir laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det som voksen og ble veldig, veldig dårlig. Kan ikke huske å ha hatt så høy feber før (hadde opptil 41) og lå vel nærmest i "koma" i 4-5 dager før det verste var over. Pass på og ta kontakt med lege hvis feberen blir veldig høy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde også vannkopper som voksen, og har nok aldri vært så dårlig noen gang.

Over 40 i feber, utslett absolutt over alt, også inni munnen. Festlig å skulle prøve å spise når blemmene sprakk og innholdet smakte yakk! Fikk lungebetennelse og ingeksjon i koppe-sårene. MEN, jeg fikk ikke et eneste arr til tross for dystre spådommer og det faktum at jeg så ut som om jeg var truffet av 10 hagleskurer.

Men det gikk over, selv om det tok sin tid med alle komplikasjonene og tilleggssykdommene.

God bedring! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...