Gå til innhold

Spørsmål til bunadspolitiet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I lys av en annen tråd lurer jeg på en ting.

Jeg har vært sammen med min mann i 12 år. Vi er gift, har barn og bor ikke der min mann kommer fra, men vi tilbringer stort sett alle høytider der og er der mye i ferier. I 12 år har jeg vært mer i hans barndomsbygd enn min egen. Jeg føler null tilhørighet til der jeg bor. Så nå som jeg skal ha bunad så har jeg sett på bunaden der jeg kommer fra.

Men jeg synes at drakten til min manns hjemtrakter er nydeligst. Jeg vet at min datter vil ha den bunaden også, og min mann har mannsdrakten. Jeg har skikkelig lyst til å gå i 17.mai toget med hele familien min i bunad fra samme trakten.

Men er dette regnet som tilhørighet for meg? Eller må jeg ha blodsbånd dit?

Og før noen spør, nei jeg er ikke fra Oslo Vest og nei, det gjelder ikke noen poppisbunad fra Telemark. Det er faktisk en mindre kjent og mindre populær bunad, som blant mange blir regnet for å være kjedelig, fordi den er så enkel. Men jeg synes det er den enkelheten som gjør den helt herlig.

Men kan jeg, uten å skamme meg for bunadspolitiet?



Anonymous poster hash: 2d410...754
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS igjen. Ser jeg kan ha forklart meg kronglete.

Jeg har slik jeg ser det to naturlige valg til bunad: Den der jeg kommer fra eller den her jeg bor og har bodd i 12 år. Og ett litt uvanlig alternativ: Bunad der min mann kommer fra, hvor mine barn har slektstilhørighet og jeg tilbringer ferier og høytider.

Men jeg har ingen slektstilhørighet eller røtter her jeg bor. Så det etterlater meg med det naturlige valget og det litt uvanlige. Og det er såklart det siste jeg har mest lyst til.



Anonymous poster hash: 2d410...754
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke heller bare gjøre det du vil?

Såklart, og avgjørelse er min egen, ikke KG sin. Men jeg har ikke hørt om den problemstillingen før. De fleste roper om å ha tilhørighet, men jeg vet ikke om svigerfamilie er regnet som tilhørighet for de som er veldig tradisjonstro. Det er lov å lure på hva folk synes?

Anonymous poster hash: 2d410...754

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går nok sikkert helt fint om du velger bunad fra den plassen du bor :)

Kan jeg få spørre hvilken bunad det er? :)



Anonymous poster hash: f2235...42c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er fra Sunnfjord. Er en enkel bunad, og ofte med grønt liv. Synes den er skikkelig flott.

Jeg er fra Sørlandet og vi bor i Bergen.



Anonymous poster hash: 2d410...754
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler at jeg har et litt strengt syn på hva slags bunad man "har lov til" å skaffe seg, men jeg mener at en bunad fra din manns hjemsted er helt i orden i den situasjonen du er i nå. Det at han har samme bunad er jo også en god grunn for å skaffe deg denne bunaden.



Anonymous poster hash: 87823...918
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok litt "bunadspoliti", men syns det er helt greit for deg å ha bunad fra mannens hjemsted når det ligger familiære årsaker bak. :)

(Til mitt eget forsvar er jeg bare bunadspoliti fordi populærbunadene får et ufortjent dårlig rykte når de blir statussymboler. 0:-) )



Anonymous poster hash: 7220d...125
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som sitter i et av bunadsnemdene, og i følge henne kan man velge bunad fra steder man har sterk tilknytning til, slik som du. Velg etter hjertet!

Anonymous poster hash: 76d14...fc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! :)

Da gjør jeg nok det og går for Sunnfjordbunaden. Jeg har forsøkt å søke på dette med bunadsregler og ektefelle, men det finnes omtrent ingen informasjon. På diverse blogger og nettsider finner jeg at folk mener man bør bo, være oppvokst eller ha foreldre/besteforeldre fra stedet.

Men ungene mine vil jo for alltid være halvt sunnfjordinger, så selv om det skulle gå skeis en gang i fremtiden så beholder jeg tilhørigheten dit. ;)

-TS



Anonymous poster hash: 2d410...754
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt bunaden fra der jeg slekter til. Nå som jeg gifter meg og får baby skal vi alle 3 ha bunad fra der vi har bodd i 15 år. Der fremtiden vår ligger. Der ektemammen kommer fra.

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig! :)

Da gjør jeg nok det og går for Sunnfjordbunaden. Jeg har forsøkt å søke på dette med bunadsregler og ektefelle, men det finnes omtrent ingen informasjon. På diverse blogger og nettsider finner jeg at folk mener man bør bo, være oppvokst eller ha foreldre/besteforeldre fra stedet.

Men ungene mine vil jo for alltid være halvt sunnfjordinger, så selv om det skulle gå skeis en gang i fremtiden så beholder jeg tilhørigheten dit. ;)

-TS

Anonymous poster hash: 2d410...754

Really?

Etter mitt syn så har du ikkje sterk nok tilhøyrighet til Sunnfjord til å ha bunad der frå. Hadde vore noko anna dersom du hadde flytta dit og budd der over tid, slik til dømes Wonders skriv ho har.

Det naturlige for deg er derfor bunad frå Bæærgen eller Sørlandet.

Anonymous poster hash: 85f03...0c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og der kom meningene jeg var sikker på at hele tråden skulle bli pepret med.



Anonymous poster hash: 2d410...754
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...pepret med? Det er EN bruker som har skrevet noe som ikke faller i smak hos deg, det er nesten noe du må regne med på et diskusjonsforum.



Anonymous poster hash: 5235d...ab2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det. :) Men jeg fryktet at alle postene skulle være sånn. Jeg ser godt at det bare er en, og at de fleste er "med meg".

Noe jeg ble overrasket over! Positivt!



Anonymous poster hash: 2d410...754
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å, sånn å forstå :)

Jeg er forresten enig med de som mener at det er helt kurant for deg å gå med drakten fra stedet din mann kommer fra.



Anonymous poster hash: 5235d...ab2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart, og avgjørelse er min egen, ikke KG sin. Men jeg har ikke hørt om den problemstillingen før. De fleste roper om å ha tilhørighet, men jeg vet ikke om svigerfamilie er regnet som tilhørighet for de som er veldig tradisjonstro. Det er lov å lure på hva folk synes?

Anonymous poster hash: 2d410...754

Jeg ville valgt den bunaden du føler du "tilhører".

Selv kommer jeg ikke til å skaffe meg bunad fra her jeg bor, og alltid har bodd, for den er stygg. Jeg har ingen tilhøringhet til hvor mine besteforeldre kommer fra, men har hele barndommen vokst opp med den bunaden (på mor og annen familie) og vil derfor ha den selv. Den er også mye finere, men det er mest fordi det er den som får meg til å fæle meg "norsk".

Anonymous poster hash: 7a3fc...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg om sånn!

Jeg er fra Rogaland, har en rogalandsbunad, men jeg har ingen tilhørighet fra akkurat hvor i rogaland den aktuelle bunaden er fra.

De bunadene som er i området hvor jeg er født og oppvokst, er omtalt som "festdrakt", de har ikke fått "bunadslappen" for å si det sånn. Og de er heller ikke særlig fine å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har giftet deg inn i familien, og er derfor en del av familien som kommer derfra.

Få deg Sunnfjordsbunad du :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...