Gå til innhold

Anbefalinger på pulsklokke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endelig kommet skikkelig i gang med treningen, og har lyst til å kjøpe en pulsklokke for å bli litt mer bevisst på soner og hva jeg faktisk får ut av øktene.

Stort sett driver trener jeg saltrening, både ren kondisjon og timer med kombinasjon av styrke og kondisjon (intervaller).

Løper også på mølle, mest intervaller men også noe langkjøring. Kommer nok også til å bli med på noe spinningtimer fremover.

Nå som det begynner å bli ålreit vær ute kommer jeg nok også til å ha noen lenger sykkelturer og løpeturer ute.

Det er altså løping, sykling og styrke jeg trener. I utgangspunktet er det ikke noe must med GPS på klokka - jeg trener ikke SÅ mye ute, og da har jeg uansett gjerne med iPhone og kan bruke Endomondo til det formålet.

Er det noen som har noen anbefalinger? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest constance90
Skrevet

Hvis du ikke vil ha gps så anbefaler jeg FT60 fra polar :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vil ha gps så anbefaler jeg FT60 fra polar :)

Enig. Jeg har FT40, en noe enklere modell. Nå selges FT60 veldig billig fra XXL til 689,-.Hvis pris betyr noe, da? :) Den har vel tidligere kostet helt opp mot 1.200,-. (Min kostet rundt 1000,- på salg for flere år siden.)

Jeg har fått høre at Polar er best kvalitetsmessig, men det som iallefall er sikkert er at de har en veldig god service! Jeg har sendt inn de klokkene jeg har hatt totalt 3 ganger, og fått dem fikset gratis uten problemer.

Anonymous poster hash: 48bce...12a

Skrevet

Har også Polar FT60, og er veldig fornøyd :)

Skrevet

Hva er målet ditt med klokka? Skal du bare bruke den til å sjekke puls underveis i treninga? Eller til treningsregistrering? Måle hastighet på løpeturer? Hva ønsker du den skal vise? Har treningssenteret ditt eget system for pulsmåling i spinningsalen som du ønsker å benytte? Dette blir mer og mer vanlig, og da bør du velge klokke og pulsbelte som også kan brukes på det systemet.

Du kan få pulsklokker med utallige muligheter, så det kommer veldig an på hva du ønsker.

Jeg har selv Garmin 220 og er superfornøyd. Den er dyr, men kan også brukes som "trener" siden jeg kan legge inn treningsøkter på den i forkant (feks intervalløkter). Kobler den til pc og kan lett logge alle økter med puls, fart osv. Eneste negative med den er at den er litt stor for jenter med smale håndledd.

Skrevet

Etter å ha lest mye på nett (blant annet på tidligere tråder her) så kjøpte jeg meg nylig Polar RCX3.

Jeg er veldig fornøyd og fått mye mer treningsmotivasjon. Kjøpte min på XXL til 900kr. Hvis du skal legge treningsdata inn på datamaskinen må man kjøpe en ekstern usb som koster 350kr.

Skrevet

Etter å ha lest mye på nett (blant annet på tidligere tråder her) så kjøpte jeg meg nylig Polar RCX3.

Jeg er veldig fornøyd og fått mye mer treningsmotivasjon. Kjøpte min på XXL til 900kr. Hvis du skal legge treningsdata inn på datamaskinen må man kjøpe en ekstern usb som koster 350kr.

Jeg kikker også på denne, står mellom denne modellen (med gps) og Polar ft60. Det jeg likte med RCX3 var at den har alle funksjonene til ft60, og at det ser fantastisk motiverende ut å få oversikt over treningen sin via dataprogrammet man får tilgang til. Likte også at den ikke var klumpete på håndleddet :)

Det trekker også opp at modellen med gps har med datakabler etc., så man slipper tileggsutgifter.

Det er bare to ting jeg er bekymret for: jeg har funnet et par anmeldelser på nett som tilsier at skjermen på klokka har blitt ripete fort, og lest at klokka er dårlig isolert og tåler lite vann. Det er spesielt det siste jeg er bekymret for, ettersom jeg veldig ofte jogger i regnet. Har du merket noe til disse problemene, eller ble du bedt om å ta noen spesielle forholdsregler når du kjøpte klokka?

Jeg vurderer sterkt å gå til anskaffelse, men det er de to småtingene der som holder meg igjen. Hmm...

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du ikke skal bade/dykke med klokka er ikke regn noe problem.

Anonymous poster hash: 719f5...424
Skrevet

Nå har jeg ikke jogget i regnet med den (kun gått hjemmenifra og til treningssenteret), men jeg svetter som en gris på spinningen, og den funker fortsatt. Min har ikke fått ripe i seg (hatt den i to måneder). Ble ikke bedt om å ta noen forhåndsregler nei... Men innbiller meg at den med GPS er bedre rusta enn RCX3?

Jeg valgte RCX3 fordi jeg syntes den så finest og den hadde det jeg trengte.

Åh, syntes det er så gøy med pulsklokke på trening. Artig å se hvor mye jeg kan presse meg selv. Når jeg er på spinning, velger jeg ut en puls på pulsskjermen og prøver å slå den personen i å ha høyest puls. Når jeg også har en restitusjonsøkt på ellipsemaskinen, så vet jeg hvor høyt jeg burde ligge i puls, og ligger jeg lavere, så gir jeg enda mer.

Har også satt meg et mål at jeg skal forbenne så så mye kalorier i uka og det gir en veldig god mestringsfølelse når jeg klarer det :) !

Litt artig at en så simpel ting som en pulsklokke kan ha så mye å si for treningsmotivasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg også har en restitusjonsøkt på ellipsemaskinen, så vet jeg hvor høyt jeg burde ligge i puls, og ligger jeg lavere, så gir jeg enda mer.

Dette må du nesten forklare nærmere, for jeg trodde ikke det var et mål å ligge så høyt som mulig i sonen for restitusjon.

Anonymous poster hash: aa4c2...612

Skrevet

Når jeg også har en restitusjonsøkt på ellipsemaskinen, så vet jeg hvor høyt jeg burde ligge i puls, og ligger jeg lavere, så gir jeg enda mer.

Dette må du nesten forklare nærmere, for jeg trodde ikke det var et mål å ligge så høyt som mulig i sonen for restitusjon.

Haha, beklager. Som oftest når jeg går på ellipsemaskinen så ligger jeg i gjennomsnitt på 71% i puls på de rolige øktene. Hvis jeg ligger lavere, så vet jeg på meg selv at idag er jeg lat og gir lite av meg selv, så da prøver jeg å gi mer og hvertfall komme opp til 69%.

Selvom det er en restitusjonsøkt så betyr det ikke at jeg ikke trenger å jobbe litt, så lenge jeg ikke kjører meg helt ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, beklager. Som oftest når jeg går på ellipsemaskinen så ligger jeg i gjennomsnitt på 71% i puls på de rolige øktene. Hvis jeg ligger lavere, så vet jeg på meg selv at idag er jeg lat og gir lite av meg selv, så da prøver jeg å gi mer og hvertfall komme opp til 69%.

Selvom det er en restitusjonsøkt så betyr det ikke at jeg ikke trenger å jobbe litt, så lenge jeg ikke kjører meg helt ut.

Ok, da har vi ulike definisjoner på restitusjon, selv om jeg skjønner poenget ditt.

Men vi er i alle fall enige om at pulsklokke er motiverende, og gjør det enklere å gjennomføre den økten vi ønsker. :)

AnonymBruker
Skrevet

Åh, syntes det er så gøy med pulsklokke på trening. Artig å se hvor mye jeg kan presse meg selv. Når jeg er på spinning, velger jeg ut en puls på pulsskjermen og prøver å slå den personen i å ha høyest puls.

Er det noe poeng i å prøve å ha høyest mulig puls?

Anonymous poster hash: 58009...23d

Skrevet

Er det noe poeng i å prøve å ha høyest mulig puls?

Anonymous poster hash: 58009...23d

Haha, hva skjer med å skulle kritisere alt jeg gjør?

Timen heter "CyclingPulse", så meninga er jo å komme høyest mulig opp i puls... og holde høy puls mesteparten av timen.

For meg er det en motivasjon å jobbe hardere når jeg har et mål, og da i dette eksempelet å ligge på samme nivå som de andre på spinningtimen. Jeg pleier å se på hva de andre ligger på, og ligger jeg på mye lavere enn de andre, så vet jeg at jeg burde gi mer. Jeg er en person som tar snarveier og sluntrer unna, så dette er en bra måte for meg å gjøre dette på.

Er jo en kjent sak at når man føler at man har gitt alt, så klarer man alltids littegrann til.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Haha, hva skjer med å skulle kritisere alt jeg gjør?

Jeg var den første som stilte spørsmål, og jeg tenkte ikke jeg skulle gå videre inn på dette, men jeg fikk lyst til å svare likevel.

Jeg stilte spørsmålet fordi jeg lurte på hvorfor du ønsket høyest mulig puls, og minst mulig hvile/restitusjon.

Jeg aksepterer din forklaring, og jeg kommer ikke til å argumentere mot deg, selv om jeg totalt uenig med deg i hvordan du legger opp trening/restitusjon.

Den brukeren som stilte spørsmål nr to får svare for seg selv, men jeg regner med at h*n spurte om hvorfor du ønsket å ligge høyest mulig i puls av samme grunn som meg.

AnonymBruker
Skrevet

Endelig kommet skikkelig i gang med treningen, og har lyst til å kjøpe en pulsklokke for å bli litt mer bevisst på soner og hva jeg faktisk får ut av øktene.

Stort sett driver trener jeg saltrening, både ren kondisjon og timer med kombinasjon av styrke og kondisjon (intervaller).

Løper også på mølle, mest intervaller men også noe langkjøring. Kommer nok også til å bli med på noe spinningtimer fremover.

Nå som det begynner å bli ålreit vær ute kommer jeg nok også til å ha noen lenger sykkelturer og løpeturer ute.

Det er altså løping, sykling og styrke jeg trener. I utgangspunktet er det ikke noe must med GPS på klokka - jeg trener ikke SÅ mye ute, og da har jeg uansett gjerne med iPhone og kan bruke Endomondo til det formålet.

Er det noen som har noen anbefalinger? :)

Kjøpte denne i går, superfornøyd:

http://www.xxl.no/sykkel/treningselektronikk/pulsklokke/polar-ft7f-pulsklokke-dame-bla-lilla/p/1057629_3_style

Anonymous poster hash: 4c5e0...a41

Skrevet

Jeg har polar rcx3 og er superfornøyd med den! :) Jeg har kjøpt GPs ved siden av som jeg bruker av og til på joggeturer og skiturer. Trener også mye inne (intervaller på mølle o.l.) og da er det supert å ikke ha en stor, klumpete klokke på armen. Jeg har hatt min klokke i 1 år og 9 mnd, og den har kun én bitteliten ripe i det ene hjørnet, men ser stort sett god som ny ut. Har heller aldri hatt problemer med hvorvidt den er vanntett. Det er sjelden jeg jogger ute i pøsregn, men klokka har null problemer med å tåle svette fra en tøff treningsøkt! :) Er som sagt veldig fornøyd, og anbefaler denne klokka!

• Liker 1
Skrevet

Jeg var den første som stilte spørsmål, og jeg tenkte ikke jeg skulle gå videre inn på dette, men jeg fikk lyst til å svare likevel.

Jeg stilte spørsmålet fordi jeg lurte på hvorfor du ønsket høyest mulig puls, og minst mulig hvile/restitusjon.

Jeg aksepterer din forklaring, og jeg kommer ikke til å argumentere mot deg, selv om jeg totalt uenig med deg i hvordan du legger opp trening/restitusjon.

Den brukeren som stilte spørsmål nr to får svare for seg selv, men jeg regner med at h*n spurte om hvorfor du ønsket å ligge høyest mulig i puls av samme grunn som meg.

Beklager å spore av denne tråden.

Det er ikke nødvendigvis høyest mulig puls, men en høyere puls enn det jeg ligger på i komfortsonen. Jeg kommer inn i komfortsonen min, ser på pulsen og så prøver jeg å ha en høyere puls enn det, for å kjøre meg selv ut fra komfortsonen.

Jeg begynte først å trene på treningssenter for to år siden. I starten av og på, mens de siste 6 månedene har jeg trent mye mer. Jeg er ingen ekspert på trening, så om du har mye mer erfaring innenfor dette, så kom gjerne med tips til meg.

Jeg har blitt utrolig glad i å trene. Trener 8 timer i uka, der jeg varierer mellom gruppetimer, spinning, styrketrening og cardio. Jeg har fått mye mer energi og merker framgang på kroppen. Skal innrømme at jeg burde hatt flere hviledager, men de dagene jeg planlegger hviledager ender jeg ofte opp på ellipsemaskinen. Jeg har snakket med flere om dette, for har vært redd for å trene for mye, men de har sagt at en rolig økt på ellipsemaskinen funker fint på en hviledag.

Men som sagt, jeg er ingen ekspert og tar gjerne i mot tips om du har det!

AnonymBruker
Skrevet
Skal innrømme at jeg burde hatt flere hviledager, men de dagene jeg planlegger hviledager ender jeg ofte opp på ellipsemaskinen. Jeg har snakket med flere om dette, for har vært redd for å trene for mye, men de har sagt at en rolig økt på ellipsemaskinen funker fint på en hviledag.

Men som sagt, jeg er ingen ekspert og tar gjerne i mot tips om du har det!

Det er denne biten jeg reagerer på.

Det å ha en restitusjonsøkt er bare bra, men når kroppen er sliten og behøver hvile så må du slite mer for å komme opp i puls.

Det kan igjen føre til at når du pusher på for "ikke å være lat" på hviledagene kan det føre til at du ikke får den restitusjonen du trenger, og blir overtrent.

Mitt råd er å holde deg innenfor sonen, men ikke press deg selv for å komme høyest mulig innenfor sonen. Da får du den restitusjonen du behøver. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...