Gjest Sille4 Skrevet 23. mars 2014 #1 Skrevet 23. mars 2014 Hei Er det noen her som har hvert i Budapest og kan anbefale hvor man bør bo, helst mest sentralt? Hva bør man gjøre og hva bør man se? Kan man gå mellom severdighetene? Noen severdigheter man bør bruke lengre tid på enn å bare ta ett bilde? Kom med alle tips dere har :D
caroprins Skrevet 24. mars 2014 #2 Skrevet 24. mars 2014 Jeg har vært i Budapest i forbindelse med elvecruise på Donau så jeg har ikke noen hotell anbefaling da. Men Budapest er en by ved Donau som består av 2 deler, Buda og Pest. Disse ligger på hver sin side av broen og den ene delen er eldre og mer historisk interresant mens den andre er den nyere delen. Byen er ganske stor og man må nok kjøre bil,buss/ taxi, for å komme seg rundt. Jeg har vært i den gamle delen som var ok å besøke. Fin kirke der og mye turister da. og jeg har vært på helteplassen på den nye siden. Er ok å ha sett. Så har jeg vært på et veldig artig marked som ligger øverst etter en gågate. Det er kjent og jeg vil anbefale et besøk der. Budapest er jo kjent for sine bad så det kunne kanskje vært noe. Ellers så er byen flott å se fra elven om kvelden og et kveldscruise på Donau vil jeg anbefale.
Gjest Sille4 Skrevet 24. mars 2014 #3 Skrevet 24. mars 2014 Jeg har vært i Budapest i forbindelse med elvecruise på Donau så jeg har ikke noen hotell anbefaling da. Men Budapest er en by ved Donau som består av 2 deler, Buda og Pest. Disse ligger på hver sin side av broen og den ene delen er eldre og mer historisk interresant mens den andre er den nyere delen. Byen er ganske stor og man må nok kjøre bil,buss/ taxi, for å komme seg rundt. Jeg har vært i den gamle delen som var ok å besøke. Fin kirke der og mye turister da. og jeg har vært på helteplassen på den nye siden. Er ok å ha sett. Så har jeg vært på et veldig artig marked som ligger øverst etter en gågate. Det er kjent og jeg vil anbefale et besøk der. Budapest er jo kjent for sine bad så det kunne kanskje vært noe. Ellers så er byen flott å se fra elven om kvelden og et kveldscruise på Donau vil jeg anbefale. Tusen takk
Jordbærkake Skrevet 24. mars 2014 #4 Skrevet 24. mars 2014 Ta kabelbanen opp til buda slott(?)! Kjempefin utsikt fra den, ta den helst når dagslyset begynner å ta slutt, slik at dere får sett byen i skumring/mørket når dere går nedover igjen. Jeg ville også besøkt den japanske hagen helt nord på Margitøya (øya midt i Donau), en utrolig vakker hage. Vi lå på hotel erzebet, det var helt greit og ganske sentralt. Billig og reint Jeg tror det var 3-stjerners.. Vaci utca er handlegaten, den starter i et torg øverst og går ned til elven, her finnes både små sjarmerende butikker og større, kjente merkebutikker.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #5 Skrevet 24. mars 2014 Mitt største tips, ihvertfall av det jeg kan komme på nå; vær forsiktig med drosjene, om du skal bruke dem! Be de i resepsjonen på hotellet du bor på om å bestille en drosje til deg, og bli enig om pris før kjøringen starter. Da samboeren min og jeg dro dit i fjor sommer, var det faktisk en som prøvde å lure oss. Vi avtalte pris, og alt så ut til å gå bra, og da vi skulle betale ga vi sjåføren en lapp (husker ikke verdien nå). Mannen byttet denne lappen til en annen seddel han hadde, og påsto at vi hadde gitt han feil, og dermed betalt for lite. Kan forresten anbefale New York Cafe. Det er kanskje litt høye priser, selv om det generelt er billig å spise der, men maten der er rett og slett fantastisk! Taj Mahal er veldig bra, for indisk mat. Ah, som jeg savner Budapest.. Anonymous poster hash: 04020...178
Gjest Sille4 Skrevet 25. mars 2014 #6 Skrevet 25. mars 2014 Tusen takk for gode svar! Kjenner jeg gleder meg mer og mer til ferien nå
BlueBella Skrevet 25. mars 2014 #7 Skrevet 25. mars 2014 Vi skal til Budapest til høsten. Vi skal bo her. Jeg har ikke gjort så mye research ennå om hva vi skal oppleve der, så denne tråden skal jeg følge
Gjest Evelynita Skrevet 25. mars 2014 #8 Skrevet 25. mars 2014 Jeg var ikke spesielt fan av Budapest. Vedrørende taxi da, få alltid noen til å bestille. Ikke fordi det er mye lureri, men prisen på å sette seg inn i taxi på gata er kjempehøy, men lav hvis man bestiller på forhånd. Be restaurant ringe f.eks., dette er de kjempevandt til. Ellers har jeg ikke så mange tips, jeg likte ikke byen veldig godt.
BlueBella Skrevet 25. mars 2014 #9 Skrevet 25. mars 2014 Jeg var ikke spesielt fan av Budapest. Vedrørende taxi da, få alltid noen til å bestille. Ikke fordi det er mye lureri, men prisen på å sette seg inn i taxi på gata er kjempehøy, men lav hvis man bestiller på forhånd. Be restaurant ringe f.eks., dette er de kjempevandt til. Ellers har jeg ikke så mange tips, jeg likte ikke byen veldig godt. Kan du være mer presis på hva det var du ikke likte ved byen? Tusen takk for taxitips
Gjest Evelynita Skrevet 25. mars 2014 #10 Skrevet 25. mars 2014 Tja, mest så var det dårlig shoppingmuligheter syns jeg. Vi tok taxi svindyrt til et kjøpesenter lengre unna,som heller ikke var bra. Og maten/restauranter. Syns utvalget var veldig dårlig, og jeg elsker å kunne gå ut å spise på ferier, da jeg ikke har råd til det hjemme. Så det var synd. Så snakker de dårlig engelsk der, men det betyr ikke så mye. Byen i seg selv, arkitekt- og utseendemessig, er veldig fin. Dog er alle mine venner uenig med meg, så det er mulig jeg er sær. Håper du får en kjempefin tur ihvertfall
Gjest Sille4 Skrevet 25. mars 2014 #11 Skrevet 25. mars 2014 Vi skal til Budapest til høsten. Vi skal bo her. Jeg har ikke gjort så mye research ennå om hva vi skal oppleve der, så denne tråden skal jeg følge Så ikke dumt ut det nei Ja, er godt å få kunne få litt tips så følg med
Gjest Sille4 Skrevet 25. mars 2014 #12 Skrevet 25. mars 2014 Tja, mest så var det dårlig shoppingmuligheter syns jeg. Vi tok taxi svindyrt til et kjøpesenter lengre unna,som heller ikke var bra. Og maten/restauranter. Syns utvalget var veldig dårlig, og jeg elsker å kunne gå ut å spise på ferier, da jeg ikke har råd til det hjemme. Så det var synd. Så snakker de dårlig engelsk der, men det betyr ikke så mye. Byen i seg selv, arkitekt- og utseendemessig, er veldig fin. Dog er alle mine venner uenig med meg, så det er mulig jeg er sær. Håper du får en kjempefin tur ihvertfall Takker for anbefalinger Både positive og negative settes pris på. Er greit å få litt forskjellig type innblikk for å få en best mulig tur!
BlueBella Skrevet 25. mars 2014 #13 Skrevet 25. mars 2014 Tja, mest så var det dårlig shoppingmuligheter syns jeg. Vi tok taxi svindyrt til et kjøpesenter lengre unna,som heller ikke var bra. Og maten/restauranter. Syns utvalget var veldig dårlig, og jeg elsker å kunne gå ut å spise på ferier, da jeg ikke har råd til det hjemme. Så det var synd. Så snakker de dårlig engelsk der, men det betyr ikke så mye. Byen i seg selv, arkitekt- og utseendemessig, er veldig fin. Dog er alle mine venner uenig med meg, så det er mulig jeg er sær. Håper du får en kjempefin tur ihvertfall Synd med restaurantene, det betyr vel at jeg må gjøre litt god research på forhånd og planlegge hvor vi skal spise. Shopping bryr jeg meg døyten om, så det kan bare være så dårlig det vil. Var du på noen markeder, museer eller opera?
Gjest Sille4 Skrevet 25. mars 2014 #14 Skrevet 25. mars 2014 Forresten noen som har tatt dagstur fra Budapest til Bratislava? Eller evt hvert der? Er det noe å anbefale?
Gjest Evelynita Skrevet 25. mars 2014 #15 Skrevet 25. mars 2014 Synd med restaurantene, det betyr vel at jeg må gjøre litt god research på forhånd og planlegge hvor vi skal spise. Shopping bryr jeg meg døyten om, så det kan bare være så dårlig det vil. Var du på noen markeder, museer eller opera? Nei, eller jeg var i markedshallen, men det var mest matvarer og noen få suvenirbutikker der. Jeg var på Citadel, grei utsikt over byen. Men igjen, ikke så spesielt. Sitter egentlig bare med en "meh" følelse av byen.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #16 Skrevet 26. mars 2014 Jeg har bodd på K+K Hotel Opera. Fint og praktisk strøk, og det er mange hyggelige restauranter i nærheten, samt gangavstand til flere av severdighetene, blant annet St. Stefanskatedralen, Parlamentet og Vaci Utca hvor den fantastiske cafeen Gerbeaud ligger. Dere må også få med dere en tur til et av badene, for eksempel Gellert. Andre severdigheter er kafeene, helteplassen, fiskermannsbastionen. Her er det mange fine tips til hva du bør se og gjøre i Budapest: http://visitbudapest.travel/activities/budapest-top-10/ Jeg synes ikke shopping er spesielt bra i Budapest, men det er utrolig mye bra mat og drikke og flotte museer og konserter. Anonymous poster hash: 680c0...169
Lea2 Skrevet 26. mars 2014 #17 Skrevet 26. mars 2014 Budapest er kjempflott synes jeg. Har vært der to ganger og reiser gjerne tilbake en gang. LIgner litt på Praha, om du har vært der. Riktignok dro ikke jeg for å shoppe, men de har mye fint håndverk der. Ikke så mye klær og stæsj. Men sånt kan man gjerne kjøpe hjemme. Brukt tiden til å titte rundt i stedet. Mat er ikke dyrt, så gå gjerne på litt mer ordentlige restauranter. Sørg for å spise ekte Goulash-suppe før du vender nesa hjemover. Spør gjerne på hotellet om gode restauranter. Husker dessverre ikke hvor jeg har bodd. Begge gangene har turn vært arrangert og det er ganske mange år siden jeg har vært der.
Gjest Sille4 Skrevet 26. mars 2014 #18 Skrevet 26. mars 2014 Takker igjen for flotte svar Ser ut som vi skal klare å få en fin tur
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2014 #19 Skrevet 26. mars 2014 http://www.dagbladet.no/2014/03/26/tema/reise/storbyferie/forbruker/fritid/32498305/ Denne artikkelen må du lese Anonymous poster hash: 680c0...169
Gjest Sille4 Skrevet 26. mars 2014 #20 Skrevet 26. mars 2014 http://www.dagbladet.no/2014/03/26/tema/reise/storbyferie/forbruker/fritid/32498305/ Denne artikkelen må du lese Anonymous poster hash: 680c0...169 Bladde forbi den på Dagbladet da jeg ikke gadd å se hvor dette taket var, men var jo flaks for meg at du linket til den! Takker!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå