AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #1 Skrevet 23. mars 2014 Jeg er 15 og er selvskader. Sist sommer gikk det helt ok fordi jeg hadde ikke så mange arr og de var mer på overarmen så det var lettere å skjule det. Men nå er kuttene overalt og kan ikke undgås å bli lagt merke til. Jeg går med langermede gensere hele tiden, til og med på vinteren kan det være stress. Nå er sommeren like rundt hjørnet og det blir varmere og varmere, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Ikke bare ser det dumt ut at jeg sitter i hettegenser og bukse når det er sånn 40 pluss grader, men det blir jo ufattelig varmt og jeg takler ikke varme særlig bra. Jeg hater meg selv for at jeg har gjort dette med kroppen min, det gjør meg så vondt at jeg bare har lyst til å kutte mer, men da vil jeg få flere arr. Jeg bare.. jeg er så lost. Hva skal jeg gjøre? Ikke kom med kommentarer som "det er din feil så du får svette deg gjennom sommeren. Sånn går det når du tar dumme valg" etc, fordi det vet jeg godt selv. Anonymous poster hash: 6ec14...b76
Gjest Gjest Skrevet 23. mars 2014 #2 Skrevet 23. mars 2014 Det er ingen irundt deg som du kan snakke med?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #3 Skrevet 23. mars 2014 Det er ingen irundt deg som du kan snakke med? Nei, det er ikke det. Det er akkurat nå jeg trenger å snakke med noen, men innser at jeg har ingen. Jeg har venner, men de vil ikke forstå. Anonymous poster hash: 6ec14...b76
Tante-Sofie Skrevet 23. mars 2014 #4 Skrevet 23. mars 2014 Hva med en lærer, helsesøster på skolen, sosiallærer, rådgiver? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #5 Skrevet 23. mars 2014 Hva med en lærer, helsesøster på skolen, sosiallærer, rådgiver? Nei :c Anonymous poster hash: 6ec14...b76
Millimani Skrevet 23. mars 2014 #6 Skrevet 23. mars 2014 Finn noen å snakke med om plagene dine! Hvorfor vil du ikke snakke med helsesøster? Hun har taushetsplikt (det har også rådgiver, sosiallærer og andre lærere). Du trenger hjelp, og hvis ingen andre i din nære omgangskrets vet om dette her, så må du ta intiativet selv
Tabris Skrevet 23. mars 2014 #7 Skrevet 23. mars 2014 Nei :c Anonymous poster hash: 6ec14...b76 Hvorfor ikke? 1
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #8 Skrevet 23. mars 2014 Finn noen å snakke med om plagene dine! Hvorfor vil du ikke snakke med helsesøster? Hun har taushetsplikt (det har også rådgiver, sosiallærer og andre lærere). Du trenger hjelp, og hvis ingen andre i din nære omgangskrets vet om dette her, så må du ta intiativet selv Jeg har gått til helsesøster men til ingen hjelp. Lærerene er ignorante. Jeg har noen som vet om det, me de vil ikke forstå om jeg kommer til dem om dette og de vil ikke vite hva de skal si eller gjøre. Anonymous poster hash: 6ec14...b76
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #9 Skrevet 23. mars 2014 Hvorfor ikke? De hjelper ikke Anonymous poster hash: 6ec14...b76
Tabris Skrevet 23. mars 2014 #10 Skrevet 23. mars 2014 De hjelper ikke Anonymous poster hash: 6ec14...b76 Har du snakket grundig med dem alle sammen? Hva er det som gjør at de ikke hjelper? Hva sier de når du forteller dem hvordan du har det?
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #11 Skrevet 23. mars 2014 Har du snakket grundig med dem alle sammen? Hva er det som gjør at de ikke hjelper? Hva sier de når du forteller dem hvordan du har det? Jeg gikk til helsesøster og det hjalp ikke. Hun ville at jeg skulle komme til henne 1 gang i måneden der vi spilte et sånt kortspill som liksom skulle hjelpe meg, men jeg vet at det ikke ville det. Lærere er uaktuelt. Anonymous poster hash: 6ec14...b76
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #12 Skrevet 23. mars 2014 Men det finnes jo en mellomting mellom hettegenser og singlet, ikke sant? Når du skal ferdes ute blant folk, så kan du f.eks sette på deg en langermet og luftig genser i tynt stoff. Det vil skjule arrene. Ellers er det ikke så mye å gjøre med arrene dine. De vil alltid være der, og du må bare lære deg til å leve med dem. Anonymous poster hash: c9818...4bb 2
Gjest Tjoppa Skrevet 23. mars 2014 #13 Skrevet 23. mars 2014 Er avvent skader selv, og av klær brukte jeg mye superundertøygensere. De leder fukt og svette bort fra kroppen, blir ikke så innmari varme og kommer i alle mulige farger og prisklasser. Bukser i lin er og kanongode; svale og luftige. Om du ikke kan bruke shorts og knelengder, så finnes det linbukser som når litt nedfor midt på leggen og ned til ankelen. Du kan (bør) forøvrig oppsøke helsestasjon for ungdom og be om å få snakke med lege der, eller bestille time hos fastlegen og be om henvisning til bup. Er legen litt ok, ringer han ikke foreldrene dine i det du er ute av døren. Hvis de vet det/får vite det og blir for hysteriske så kan du be de om å oppsøke lege selv, for info om hvordan de skal forholde seg til deg og plagene dine. Min mor ble værtfall mye bedre å bo sammens med etter att hun fikk ett par timer alene hos legen min. Hvis du syns det er vanskelig å snakke om det, kan det og hjelpe å skrive det ned på forrhånd, enten til legen, eller til din mor, hvor du ber om hjelp til legetime og samtidig hva du ønsker hun skal gjøre intil vidre (f.eks "overse" det, men si i fra når du får time, eller få seg samtale med lege selv, slik at hun kanskje forstår mer).
Chia Skrevet 23. mars 2014 #14 Skrevet 23. mars 2014 jeg har en venninne som tidligere var selvskader, hun har dype store arr nedover begge armene. Hun går i tskjorter og singeletter og gidder ikke skjule armene sine. De fleste som ser arrene skjønner hva som har skjedd, men folk spør ikke... hun sier åpent at arrene var fra en vondt periode i livet sitt, og folk har respekt for det.
Millimani Skrevet 24. mars 2014 #15 Skrevet 24. mars 2014 Jeg gikk til helsesøster og det hjalp ikke. Hun ville at jeg skulle komme til henne 1 gang i måneden der vi spilte et sånt kortspill som liksom skulle hjelpe meg, men jeg vet at det ikke ville det. Lærere er uaktuelt. Anonymous poster hash: 6ec14...b76 Ett sted må du begynne. Helsesøster vil bare hjelpe deg, og ett sted må også hun begynne for å hjelpe. Hennes måte var dette spillet, men prøvde du spillet i det hele tatt? Når hjelpa kommer i gang, trengs det ofte "kartlegging", slik at den eller de som hjelper deg danner seg et større bilde for å bli bedre kjent med deg og plagene dine. Dere snakket kanskje sammen før hun fant spillet, men hadde du tatt imot hjelpa fra henne så kunne dere spilt flere ganger, og du kunne faktisk følt deg bedre. Når det kommer til arrene så er det, som noen allerede har nevnt, ikke så mye å gjøre med dem. Du kan legge deg i sola og håpe at arrene i det minste vil blekne med tiden. Men dette kan ta lang, lang tid. Ellers må du bare lære deg å takle dem
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #16 Skrevet 24. mars 2014 Massèr arrene i noen minutter med en god fuktighetskrem flere ganger daglig. Det skal få dem til å blekne raskere. Topper med lange flagrende ermer i tynt stoff dekker armene uten at det blir for varmt Anonymous poster hash: 6488f...139
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2014 #17 Skrevet 24. mars 2014 Først og fremst, du er ikke en taper, men en ungdom som har problemer og trenger hjelp. Hva med foreldrene dine? Vet de noe? Hvis ikke å du synes det er vanskelig å si det til dem, så synes jeg det som en her skreiv tidligere var en god ide, men å skrive en lapp til de. Hvis de er som foreldre flest så vil ikke de gi seg før du er under behandling å de vil sloss mot det du sliter med sammen med deg. Synes du helsesøster er håpløs så har du sikkert en faslege. Mor, far eller ev. søsken blir sikkert med deg til legen, men du må først gjøre de oppmerksom på at du sliter. Det er tungt å være ungdom i dagens samfunn, å du har ingenting å skamme deg for. Alle takler ungdomstiden med de utfordringene det er på forskjellige måter. Anonymous poster hash: a53d1...977 2
pantora Skrevet 24. mars 2014 #18 Skrevet 24. mars 2014 Jeg gikk til helsesøster og det hjalp ikke. Hun ville at jeg skulle komme til henne 1 gang i måneden der vi spilte et sånt kortspill som liksom skulle hjelpe meg, men jeg vet at det ikke ville det. Lærere er uaktuelt. Anonymous poster hash: 6ec14...b76 Dersom du vil ha hjelp, må du nesten gi det en sjanse likevel. Du kan ikke vite atd et ikke hjelper om du ikke forsøker. Ang klær så går det jo an å bruke langermede gensere i lette stoffer (som lin og silke). I lyse farger, da det gjerne ser "rarere" ut om man går i lange ermer i mørke farger når det er varmt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå