Gå til innhold

Allergi nøtter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når man har allergi mot hasselnøtter, bør man da holde seg unna all slags nøtter?

Anonymous poster hash: 5b5bc...9d6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

*bump*

Lurer på det samme.

Anonymous poster hash: 53246...42f
AnonymBruker
Skrevet

Spør legen!

Det kan variere fra person til person, og fra hvilken reaksjon man får på hasselnøtter.

Anonymous poster hash: afef2...599
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La meg endre litt på spørsmålet. Dere som er allergiske mot hasselnøtter, reagerer dere på andre nøtter også?

Skrevet (endret)

Jeg reagerer på hasselnøtter siden det er kryssallergi i forhold til bjørkepollen. Reaksjonen er sterk kløe/svie i halsen rett etter jeg har spist en nøtt, men det er ikke noe livstruende. Mange reagerer veldig mye sterkere enn jeg.

Jeg kan spise valnøtter, paranøtter, peanøtter og pistasjnøtter uten å merke noe, eller - muligens en liten reaksjon på valnøttene, men ikke slik at det plager meg voldsomt. Mandler svir og klør litt, men tåler små mengder (f.eks. litt hakkede mandler i julegløggen).

Anbefaler imidlertid ikke å teste ut så mye uten å ha konsultert lege og fått vite at det er "trygt", for enkelte kan få livstruende allergiske reaksjoner på bare ørsmå mengder nøtter. Tenk om du er en av dem uten å vite det:

Endret av Cata
Skrevet

Jeg reagerer på hasselnøtter. Cashewnøtter derimot er inget problem. Noen ganger går det greit med peanøtter og pistasj og. Mandler derimot bør jeg være forsiktig med.

Det er ikke farlig for meg med disse nøttene, det er bare plagsomt (kløe i munn og svelg)

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Når jeg spiser hasselnøtter så tetter det seg i halsen, det klør i hals og munn og stemmen min forandrer seg. Jeg har fått Epipen av legen min, og den har jeg alltid med meg.

Jeg er også allergisk på bjørk,gress og midd.

Jeg skal selvsagt spørre legen om hva jeg burde holde meg unna.Men tenkte å høre litt om hva dere her inne mener og hvordan dere reagerer på allergien.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer på hasselnøtter. Cashewnøtter derimot er inget problem. Noen ganger går det greit med peanøtter og pistasj og. Mandler derimot bør jeg være forsiktig med.

Det er ikke farlig for meg med disse nøttene, det er bare plagsomt (kløe i munn og svelg)

Det var kun kløe i munn og svelg på meg før også, men det har blitt verre og verre.

-TS

Skrevet

Det var kun kløe i munn og svelg på meg før også, men det har blitt verre og verre.

-TS

Om du har blitt verre med tiden ville jeg tatt en prat med legen. Ikke stolt på andre sine erfaringer. Spesielt om du går med epipenn på deg.

Min e allergier har bedra seg beteaktelig med årene, både pollen, pelsdyr og mat. Men jeg holder meg stort sett unna det jeg vet jeg kan finne på å få reaksjon på. Spiser veldig lite nøtter.

AnonymBruker
Skrevet

Om du har blitt verre med tiden ville jeg tatt en prat med legen. Ikke stolt på andre sine erfaringer. Spesielt om du går med epipenn på deg.

Min e allergier har bedra seg beteaktelig med årene, både pollen, pelsdyr og mat. Men jeg holder meg stort sett unna det jeg vet jeg kan finne på å få reaksjon på. Spiser veldig lite nøtter.

Det var derfor jeg fikk epipen fordi jeg hadde blitt verre :)

AnonymBruker
Skrevet

La meg endre litt på spørsmålet. Dere som er allergiske mot hasselnøtter, reagerer dere på andre nøtter også?

Reagerer med en del kløe i hals og munn de få gangene jeg har spist hasselnøtter. Reagerer ikke på andre nøtter :)

Anonymous poster hash: 97e6c...957

Skrevet

Veldig enig med deg i det.

Holder meg for øvrig mest mulig unna alt jeg kjenner jeg reagerer på, nettopp for at det ikke skal forverre seg.

Skrevet

Er allergisk mot hasselnøtter, valnøtter og mandler. Reagerer med intens kløe i munnen/halsen og å bli tungpustet. Tåler peanøtter, cashew og pistasj.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer på de fleste nøtter og holder meg unna alle. For sikkerhets skyld. Men jeg får ikke pusteproblemer da, Jeg får utslett. og kløe i halsen og munnen,

Anonymous poster hash: afef2...599
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer på peanøtter og mandler. Andre nøtter går helt fint. Peanøtter bør du være forsiktig med, da det er en versting allergenmessig.

Anonymous poster hash: 80b4c...852

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...