AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #1 Skrevet 23. mars 2014 Hei. Jeg er en jente på 19 år. Jeg har vært syk hele livet, men verken leger eller psykologer finner noe galt. Jeg er klar over at dette innlegget blir utrolig langt, men jeg håper at noen er villig til å lese det. Mine foreldre merket fort at det var noe galt da jeg ble født. Jeg sov gjerne 23 timer i døgnet og jeg var konstant forkjølet, tett i nesen, hadde feber og andre infeksjoner. Da jeg ble litt eldre begynte jeg å sove på dagen og var våken på natten. Med en gang de prøvde å snu døgnrytmen min, ble jeg fysisk syk. I 9. og 10. Hadde jeg ca 90% fravær. Ikke på grunn av skulk, men fordi jeg var så sliten at jeg ikke klarte det og de gangene jeg presset meg til å gå til tross for at jeg var sliten, så gikk jeg fra å være utmattet til å være utmattet med 40 i feber. Jeg kom inn på vgs med særskilt grunnlag. På videregående hadde jeg fantastiske lærere som gjorde alt for at jeg skulle klare de siste årene, men nå har jeg feilet vg1, ikke en, men 3 ganger på grunn av problemene mine. Og nå orker jeg ikke prøve flere ganger fordi det er så fælt å føle at jeg ikke mestrer noe. Jeg har heller aldri følt at legene har tatt meg på alvor. Har selvfølgelig tatt en haug med tester og prøver, men det feiler meg visst ikke noenting. Har også gått til psykolog i ganske mange år og har fått høre alt fra at jeg er dum til at jeg er autist til tross for at jeg skårer over gjennomsnitt på alle IQ tester og andre tester. Jeg har vært utredet for ADHD og fikk konstatert diagnose da jeg var ca 13, men det viser seg at jeg ikke har det allikavel. Jeg har prøvd trening, men da ble jeg syk etter kort tid. Jeg spiser sunn mat og prøver å komme meg ut litt hver dag, men det er ofte et ork og jeg blir bare utrolig sliten. Jeg må som oftest takke nei til invitasjoner, med unntak fra mine beste venner som er utrolig flinke til å ta hensyn til meg og heller kommer på besøk til meg. Jeg har perioder hvor jeg sover lite eller ingenting og jeg har perioder hvor jeg sover hele tiden. Akkurat nå har jeg ikke sovet på to døgn og jeg føler meg som en zombie. Til tross for mine ganske store begrensninger, har jeg jo hatt det fint også, men jeg har så lyst til å gå på skole, utdanne meg og få en jobb slik alle rundt meg gjør. De 13000 jeg får fra Nav klarer jeg meg så vidt med. Og jeg vil jo ikke være nødt til å gå på Nav resten av livet. Jeg føler at andre ser ned på meg, at folk ikke tar meg seriøst, jeg føler meg misforstått og at jeg bare er mislykket. Jeg er konstant sliten. Jeg har ca vært fysisk syk 50% av livet mitt (altså feber, forkjølelser, infeksjoner, osv) Hvis du har lest så langt som dette, er jeg utrolig takknemlig. Har prøvd å skrive det så forenklet som jeg klarer. Jeg tar imot all hjelpen jeg kan få. Kanskje du har det slik selv, eller kjenner noen som har det slik. Blir veldig glad om noen har tips som kanskje kan gjøre hverdagen litt lettere eller om dere kjenner igjen noen av symptomene mine og har forslag til hva det kan være, så jeg kan ta dette opp med legen min. Anonymous poster hash: b9fee...dd2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #2 Skrevet 23. mars 2014 Jeg føler med deg. Kan det være en idé å kontakte Riksohospitalets avdeling for sjeldne diagnoser, for om mulig få tips til hvem du kan kontakte for å bli utredet skikkelig, hvis de ikke kan hjelpe deg der? I vedlagte lenke finner du kontakttelefonnr., en oversikt over sjeldne diagnoser mm. http://www.sjeldnediagnoser.no/?k=sjeldnediagnoser/Om%20oss&aid=10833&submenu=3 Det finnes også klinikkker med leger som har litt bredere tilnærming til helseproblemer, typ Baldeklinikken eller lignende. Hvis du ikke har vært hos denne typen klinikker, er det kanskje forsøket verdt. Jeg har ikke vært til utredning selv, så om disse klinikkene er det rette stedet for deg, vet jeg rett og slett ikke. Lykke til og god bedring. Anonymous poster hash: 8d6cd...bb2
Muscae Skrevet 23. mars 2014 #4 Skrevet 23. mars 2014 Kan høres ut som ME ja, eller en eller annen form for autoimmun sykdom. http://nhi.no/sykdommer/allergi/diverse/autoimmune-sykdommer-2527.html?page=1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå