Gå til innhold

Brannmur og antivirus?

Hvor mange bruker antivirus og/eller brannmur?  

1. 1. Hvor mange bruker antivirus og/eller brannmur?

• Bruker begge deler, selvsagt!
      24
    • Kun antivirus, brannmur er ikke nødvendig
      0
    • Kun brannmur
      3
    • Ser ikke det nødvendig å bruke noen av delene
      1
    • Hæ? Hva er brannmur og/eller antivirus?
      0

Anbefalte innlegg

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange her som bruker basis sikkerhetsløsninger til PCen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker selvsagt både brannmur og virusprogram.

Skrevet
Jeg bruker selvsagt både brannmur og virusprogram.

samma her

Skrevet

Bruker ingen av delene.

Patcher windows når oppdateringer kommer, og har aldri fått en virusmail i mitt liv.

Bruker Opera, så spy- og adware er like sjeldent her som en snøball i helvete.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Når jeg tenker meg om var det vel kanskje litt galt sted å poste det, siden folk her er mer opptatt av data enn andre :).

Druscilla, jeg skjønner ikke tankegangen din, det må jeg bare si:

1. Virus kan komme fra andre steder enn vedlegg på mail.

2. Farlige spy-/adware kan forekomme i Opera også, selv om det er riktig at man er mye mer utsatt i Internett Explorer.

3. Uten brannmur er du "fritt vilt" der ute på nettet. Dersom jeg tilfeldigvis hadde scannet portene på datamaskin din, kunne jeg brukt den til hva jeg ville.

Flott at du patcher med Windowsupdate, men jeg syns du bør kle på en brannmur og antivirus i tillegg. Du får gode og gratis utgaver av begge deler:)

Skrevet

Jøss! Fins det noen som lever i en god tro om at de ikke trenger FW/antivirusprogram? :o

Selv bruker jeg Norman Virus Control på min egen PC.

Hjemme har vi en Cisco PIX Firewall, som passer godt på oss ;)

Henger meg på det Rattlesnake sier. Virus kommer ikke bare gjennom e-post!

Skrevet

Zonealarm Pro brannmur og Norton antivirus.

Skrevet
Jøss! Fins det noen som lever i en god tro om at de ikke trenger FW/antivirusprogram? :o

Tydeligvis! :sjokk:

Skrevet

2. Farlige spy-/adware kan forekomme i Opera også, selv om det er riktig at man er mye mer utsatt i Internett Explorer.

3. Uten brannmur er du "fritt vilt" der ute på nettet. Dersom jeg tilfeldigvis hadde scannet portene på datamaskin din, kunne jeg brukt den til hva jeg ville.

Eh... Når jeg tenker etter så er det litt feil det jeg sier. Jeg har NGT, og ruteren der stealther alle porter, så du hadde ikke kommet noen vei sånn rent umiddelbart. Samt at jeg egentlig ikke går på nett gjennom NGT, jeg vpn'er til UiB, og der er sikkerheten god nok, skulle jeg mene. Så i praksis bruker jeg brannmur. Jeg bare glemte det, for det er ikke noe jeg tenker over.

Adaware og Spybot brukes jevnlig. (Det går ikke under betegnelsen antivirus eller brannmur i min bok.)

Jeg er fullstendig klar over at virus ikke bare kommer pr. mail, men det var mer for å understreke et poeng at jeg sa det, ikke fordi jeg er godtroende. Det er mye man kan gjøre for å beskytte seg mot virus, og jeg velger å ikke stole blindt på antivirusprogrammer. Jeg har et liggende, og det oppdateres jevnlig, men jeg har til dags dato ikke brukt det. Programmer jeg bruker hver dag kræsjer med Realtime Monitor på antivirus, samt xp's brannmur, så det er ikke aktuelt å bruke.

Så skulle egentlig ha forandret stemmen min til bare brannmur, siden det var en forglemmelse.

Skrevet

Jatakk, begge deler!

Skrevet

Det er ikke nødvendig med antivirus og brannmur. Hvis man har minimalt med datakunnskaper så er disse helt overflødige, men de kan være praktiske i noen situasjoner. Problemet er at de fleste databrukere ikke har minimalt med datakunnskap, de har tilnærmet ingen kunnskap om systemet de bruker overhodet.

Men du trenger ikke antivirus-program pga av dette. Får du suspekte filer som kan innholde eksekvebar kode, så slett dem. Det gjelder forsåvidt for de fleste situasjoner.

2. Farlige spy-/adware kan forekomme i Opera også' date=' selv om det er riktig at man er mye mer utsatt i Internett Explorer.[/quote'] Dette har med innstillinger i nettleseren og gjøre, ikke brannmur/antivirus selv om en del av dagens fw/av-systemer kan hjelpe brukeren mot slikt.

Skrevet

Zonealarm brannmur kun. Norton fikk bare maskinen til å krasje, så den kuttet jeg ut...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Svarer generelt til alle:

Først mente ikke at Firewall/ant-virus hjalp mot spyware. Det jeg mente å si var at man kan ikke føle seg trygg bare ved å kjøre windowsupdate og å bruke Opera, som generell sikkerhet.

Jeg synes at man bør ha et antivirusprogram uansett, selv om man har gode kunnskaper innen data. Kommer det en fil på disken din som er infisert tar det ikke lange stunden før antivirusen griper inn. Ingen systemer er feilfrie, heller ikke antiviruse men alikevel mye tryggere med enn uten.

For det andre det å tro at man er sikker for innbrudd bare man har et oppdatert OS er jo feil. Nå er ikke jeg utpreget hackeekpsert, men vet om mange som ikke hadde noe særlig problemer med å hacke seg inn på lokalnett i bedrifter. Riktig nok noen år siden, men dog.

Da jeg sa scanne maskinene, mente jeg heller ikke at man da hacket på maskinene. Men det er noe man bruker for å sjekke om porter er åpne. Har man det, er man på god vei til å kunne være et mål for hackere.

Mitt budskap er uansett, ha antivirus og firewall uansett datakunnskaper. Akkurat som man bør bruke bilbelte uansett kjøreegenskaper ;).

Skrevet

Grunnen til at jeg ikke bruker disse tingene er ikke at jeg er godtroende, det er fordi jeg har peiling på hvordan dette fungerer, og det er også grunnen til at jeg aldri noensinne har hatt virus på maskina.

Jeg bekymrer meg mer for ting som verken brannmur eller antivirus kan gjøre noe med, phishing, f.eks.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Bruker virusprogram, har brannmur og har i tillegg stengt et par porter.

Gjest ii jordbær
Skrevet
Grunnen til at jeg ikke bruker disse tingene er ikke at jeg er godtroende, det er fordi jeg har peiling på hvordan dette fungerer, og det er også grunnen til at jeg aldri noensinne har hatt virus på maskina.

Jeg bekymrer meg mer for ting som verken brannmur eller antivirus kan gjøre noe med, phishing, f.eks.

Men: Hvordan vet du at du ikke har hatt, eller for den saks skyld HAR virus på maskina di? For normale folk er det i praksis en vrien oppgave å holde seg oppdatert på hvilke virus som er "der ute", hva de gjør, og hvilke filer de evt. modifiserer på (forutsetning: Windows-)systemet ditt. Siste måned kom drøyt 1000 nye virus på "markedet", ref. TrendMicro. En god del av disse benytter (u)kjente sikkerhetshull i Windows, andre benytter fildelingsprogrammer (Kazaa, Overnet osv.), eller selvfølgelig e-mail (som er den enkleste varianten å foreta en menneskelig filtrering av).

Poenget er: Har du ikke 100% kontroll på hvilke porter du har åpne, og HVA som går av trafikk på disse portene, har du heller ikke kontroll på om du er sårbar for virus. Og har man først fått virus, er det *litt* krevende å finne den ene systemfila som er blitt modifisert med "ondsinnet kode", det er jo akkurat DET antivirusprogramvare er flink på. :)

Selvsagt: Enkelte OS er mer utsatt for virus enn andre, uten å foretrekke det ene foran det andre. Jeg bruker et OS som er "mer utsatt enn andre", og tror heller ikke at jeg er flinkere/smartere enn de mange guruene som sitter og lager slik ondskapsfull kode, derfor bruker jeg firewall og antivirus. :)

Hilsen jordbær som aldri har hatt virus på maskina si.

Gjest Starya
Skrevet

Norton tar seg av begge deler her.

Skrevet
Poenget er: Har du ikke 100% kontroll på hvilke porter du har åpne' date=' og HVA som går av trafikk på disse portene, har du heller ikke kontroll på om du er sårbar for virus. Og har man først fått virus, er det *litt* krevende å finne den ene systemfila som er blitt modifisert med "ondsinnet kode", det er jo akkurat DET antivirusprogramvare er flink på. :) [/quote']

Hvis du leste et av de tidligere innleggene mine, så gikk jeg tilbake på utsagnet om at jeg ikke bruker brannmur.

Bruker jeg kun ruteren fra NGT, så er alle portene stealthet. Dvs at for eventuelle inntrengere så vil det ved første og andre og gjerne tredje øyekast se ut som om disse portene ikke eksisterer hos meg i det hele tatt. Det vil si at Sasser ikke ville hatt sjans til å komme forbi ruteren min, eller UiB sin brannmur, siden den ikke er en hacker med intelligens.

Men for det meste tunnellerer jeg gjennom ruteren og opp til UiB (vpn), og har da samme brannmurbeskyttelse som hele UiB har på sitt nett. I min bok skulle dette tilsi sikkerhet.

Og selv om fokus nå er dratt bort fra det opprinnelige spørsmålet(og jeg beklager det), så må jeg bare få si at 98% av virusinfeksjoner skyldes brukeres uvitenhet, og til dels ignorans. Man er ikke immun selv om man har Norton.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Og selv om fokus nå er dratt bort fra det opprinnelige spørsmålet(og jeg beklager det), så må jeg bare få si at 98% av virusinfeksjoner skyldes brukeres uvitenhet, og til dels ignorans. Man er ikke immun selv om man har Norton.

Helt riktig, men det er fremdeles ikke noe argument for å ikke ha antivirus. Så sant du ikke kjører Linux da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...