Gå til innhold

Tips - noen meninger please!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er saken.

Jeg har bodd i Oslo i 17 år, Paris i 2 år og London i 3 år. Innimellom har jeg ofte dratt til ulike byer i USA iom. at jeg har venner og slektninger der. Jeg har totalt sett tilbragt ganske mye tid i ulike byer i vesten, dog ikke mye i de andre kontinentene.

Noe som jeg har tenkt over er tipskulturen, naturligvis. USAs tipskultur kan ikke sammenliknes. De har dårlige inntekter, og selv om jeg personlig mener at folk får betalt det de får betalt, så er det normen. SHer er saken.

Jeg har bodd i Oslo i 17 år, Paris i 2 år og London i 3 år. Innimellom har jeg ofte dratt til ulike byer i USA iom. at jeg har venner og slektninger der. Jeg har totalt sett tilbragt ganske mye tid i ulike byer i vesten, dog ikke mye i de andre kontinentene.

Noe som jeg har tenkt over er tipskulturen, naturligvis. USAs tipskultur kan ikke sammenliknes. De har dårlige inntekter, og selv om jeg personlig mener at folk får betalt det de får betalt, så er det normen.

Her i London er det også innarbeidet at man tipser. Saken er...hva hvis servicen er dårlig?

Ikveld bestilte jeg takeout fra en restaurant jeg har bestilt fra mange ganger. De har et bonussystem der du får poeng og avslag etter mange bestillinger, hvilket jeg har et par ganger. Du kan bestille pizza, kylling, vin og salat osv. Jeg har som regel litt i tips men ikke alltid (iblant hvis cash er utilgjengelig men som regel har jeg noe).

Ikveld bestilte jeg og det var ubehagelig. Jeg så ham ut av vinduet og gikk ned for å hente maten. Han snakket dårlig engelsk men jeg forsto det slik at han ba om underskrift på kvitteringen. Jeg gikk opp igjen etter mye om og men og av uviss grunn gikk han etter. Jeg skrev under i leiligheten og fant frem tips. Han sto ute og etterpå insisterte han på å ta tak i hånden min flere ganger. Han dro tak i ankelen min og holdt fast. Det var ikke som om han tok på noen private deler men jeg reagerte på det. Han tok tak i meg flere ganger og jeg så at han stirret litt lenger nedover - greit at jeg ikke hadde BH men jeg hadde hettegenser utenpå og skulle bare svare på ringeklokken, så hadde ikke tenkt over det. Han dro tak flere ganger og ble stående etter at jeg hadde sagt “god natt”.

Han sa at leilighetsnummeret antakelig var feil. Jeg sa at nei det var det ikke, men postboksnummeret var et annet enn leilighetnummeret (jeg forstår ikke at dette var et problem uansett, jeg gikk ned med gang jeg så ham og han måtte ikke vente et sekund utenfor). Han sa “hvilken leilighet er det”, og jeg sa at “det er leilighet E men hvis du er inne i bygningen står det “2” utenpå”. Han spurte om jeg “had been drinking” og jeg sa nei, det er bare to forskjellige numre. Slik er det bare - i mange bygninger i London. Syntes dette var ganske ille - bare fordi du ikke forstår systemet er det upassende å antyde at beboeren “har drukket” når de ikke er beruset i det hele tatt….

Jeg ble litt irritert og jeg hadde allerede tipset ham. Det er ikke som om man ber om tips tilbake, selv om leveringsfyren er en idiot.

Sukk. Det jeg lurer på - i bunn og grunn er :

- hvordan forholder du deg til tips i Norge?

- hvordan forholder du deg (generelt) til tips i utlandet?

- hvordan forholder du deg til frekke eller altfor frempå leverndorer?

- gir du tips uansett eller i forbehold med deres standard?

Anonymous poster hash: 4f18f...3a6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han dro tak i ankelen min og holdt fast.

Hvordan gjorde han det? Bøyde han seg ned, eller la han seg på gulvet? :sjokkert:

Jeg gir tips når jeg er på restaurant og spiser, dersom det er sånn at man skal slå inn summen selv. Dersom de slår inn summen så får de heller ikke tips. Betaler kun med kort.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gjorde han det? Bøyde han seg ned, eller la han seg på gulvet? :sjokkert:

Jeg gir tips når jeg er på restaurant og spiser, dersom det er sånn at man skal slå inn summen selv. Dersom de slår inn summen så får de heller ikke tips. Betaler kun med kort.

Han var bare ekkel.

Det er forventet her at man gir tips enten man har betalt tidligere, der og da med kort eller hva...uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...