Gå til innhold

Antidepressiva.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal etter flere år bytte antidepressiva for jeg får så angst på den medisinen jeg har gått på i flere år. Nå gruer jeg meg så vanvittig til bytte, er livredd for å ikke få det bedre og skal gå fra noe som fikk meg til å sove til noe jeg skal ta når jeg står opp. Så er så redd for å ikke kunne sovne om kvelden. Gi meg noen gode ord, jeg gruer meg helt vanvittig som sagt. Jeg skal først om noen uker til lege for oppfølging. Herregud, jeg gruer meg.

Anonymous poster hash: 08a16...4a1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket merke er det du skal bytte til? Jeg begynte på Cipralex forrige uke. Var livredd jeg og, trodde jeg skulle bli skikkelig gæren eller noe. Men i mitt tilfelle er jeg positivt overrasket! Har hatt litt bivirkninger (svimmel, vondt i hodet, trøtt, sulten) men det er visst sånn i begynnelsen. Gi det en sjans og si fra til legen om det blir for ille.

Anonymous poster hash: 95294...b92
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket merke er det du skal bytte til? Jeg begynte på Cipralex forrige uke. Var livredd jeg og, trodde jeg skulle bli skikkelig gæren eller noe. Men i mitt tilfelle er jeg positivt overrasket! Har hatt litt bivirkninger (svimmel, vondt i hodet, trøtt, sulten) men det er visst sånn i begynnelsen. Gi det en sjans og si fra til legen om det blir for ille. Anonymous poster hash: 95294...b92

Skal gå fra Remeron til Efexor.

AnonymBruker
Skrevet

Skal gå en natt uten Remeron og så begynne på ny neste morgen, så gruer meg sånn til den natten uten medisin og så gruer jeg meg veldig til starten hvor man gjerne må gå uker for at medisinen virker. De ukene gruer jeg så sinnsykt til.

Gjest Vevila
Skrevet

Ville ikke byttet til efexor, da det er mange som sliter kraftig med å slutte på dem senere. Har du ingen andre alternativer? Uansett vil de første ukene være ganske tunge uansett. Ikke krev for mye av deg selv, og la deg få noen rolige uker så går det nok helt fint :)

AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke byttet til efexor, da det er mange som sliter kraftig med å slutte på dem senere. Har du ingen andre alternativer? Uansett vil de første ukene være ganske tunge uansett. Ikke krev for mye av deg selv, og la deg få noen rolige uker så går det nok helt fint :)

Jeg har innom flere medisiner, men har ikke prøvd Efexor før. Og det er en med annet navn, men med samme virkestoff som Efexor sitt virkestoff som jeg skal ta, da den er billigere enn Efexor.

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Du sliter med angst av andre antidepressiver, og så skal du over på efexor/venlafaxin som er et ssnri? Det synes jeg høres svært merkelig ut, fordi efexor er en reopptakhemmer av både serotonin og noradrenalin. Brukes gjerne for igangsetting er vanskelig. Noradrenalin øker våkenheten, og en angst er en grunn til å ikke gi efexor til pasienter. (Ref. Lars Tanum, overlege i psykiatri og farmakolog)

Er det en lege eller psykiater som styrer dette byttet?

Anonymous poster hash: 6da26...73a

Skrevet

Jeg fikk efexor mot angst og depresjon. Den funket veldig bra for meg. Hadde litt problemer med å sove de første to nettene, men det gikk over etterhvert. Ikke stress med søvnen. Det skaper bare frustrasjon. Legg deg når du er trøtt og ikke forvent for mye av deg selv den første uken. Jeg opplevde mye hodepine, men det ga seg etterhvert og effekten begynte å komme etter ca to uker. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk efexor mot angst og depresjon. Den funket veldig bra for meg. Hadde litt problemer med å sove de første to nettene, men det gikk over etterhvert. Ikke stress med søvnen. Det skaper bare frustrasjon. Legg deg når du er trøtt og ikke forvent for mye av deg selv den første uken. Jeg opplevde mye hodepine, men det ga seg etterhvert og effekten begynte å komme etter ca to uker. Lykke til!

hjelper den mot tvangstanker også? den medsinen der?

Anonymous poster hash: 91daa...2ca

Skrevet

hjelper den mot tvangstanker også? den medsinen der?

Anonymous poster hash: 91daa...2ca

Jeg er temmelig sikker på det. Det er veldig vanlig å behandle tvangstanker (OCD) med antidepressiva og Effexor (Venlafaxin), har vist seg å være veldig effektivt. Tvangstanker er ofte knyttet til depresjon og mange opplever at når depresjonen gradvis forsvinner, avtar også tvangstankene.

Skrevet

Det er nok ikke lurt å spørre om bruk av medisiner på forumet her. Det er høyst individuelt hvordan de ulike preparatene fungerer på folk, samt at det kan være ulik grunn til hvorfor man bruker dem. Selv har jeg gjennom de siste 12 årene prøvd mange forskjellige antidepressiva. Har de siste 4-5 årene brukt Zoloft, dette fungerer utmerket for meg. Jeg har også brukt Efexor i et år tidligere. Har aldri noen gang følt meg så medisinert. Jeg fikk masse bivirkninger som jeg aldri kom over mens jeg brukte dem. Har en venninne som bruker Efexor og synes det er kjempefint. Så altså, det er veldig individuelt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...