Gå til innhold

Havregryn plutselig 50% dyrere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I mange år som student har jeg spist havregryn, med blåbær og melk, hver dag. Da jeg startet som student for ca 4 år siden kostet en 750grams havregryn ca 6-7kr. Veldig rimelig altså. Men så for ca 1.5 år siden, økte de til 1 kg, og prisen økte til ca 13 kr (noe som er ganske dyre 250gram ekstra). Det irriterte meg den gang, at prisen steg så mye for en så liten økning av vekten. Men det var da en fortsatt grei pris. MEN nå var jeg på kiwi for noen dager siden og så at prisen på havregryn (1kg) var på over 21 kr. Jeg tenkte dette var mye dyrere enn de andre butikkene, at det var bare noe spesiell pris kiwi hadde, så jeg skulle vente til jeg skulle handle på rema i dag. Men så i dag så jeg at rema også hadde disse prisene da jeg skulle handle!
Havregryn ble jo plutselig veldig dyrt nå (i alle fall for en student). Rart at en vare kan øke prisen med over 50% på bare èn dag, ofte bruker jo varer å øke prisen med noen øre hvert år, men ikke med så mange kroner. Vet ikke om dette gjelder hele landet, men det er i alle fall slik her. Flere som er ivrige havregrynspisere og skuffet over denne høye prisøkningen?

Anonymous poster hash: 5e18b...f53
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Takk de jævla fitnessfanatikerne.

Anonymous poster hash: cb214...10b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke noe om det, men kjipt om den prisøkningen skal være overalt nå. Kjedelig når en billig vare ikke er så billig lengre. Kanskje det er pga etterspørsel at de øker prisen?

Anonymous poster hash: 42622...38d
Skrevet (endret)

Dette har skjedd før. Husker når melk, makrell i tomat, brød, mel og andre varer som var rimelige økte til dobbel pris i løpet av kort tid. Tror det var på begynnelsen av nittitallet eller slutten av åtti.

Det eneste som ikke prises opp er cola, chips og søtsaker og fete produkter som pølser.

Og når havregrøt f.eks. er blitt så populært og en trend, da økes prisene. Markedskreftene styrer.

Endret av Alvina
Skrevet

I mange år som student har jeg spist havregryn, med blåbær og melk, hver dag. Da jeg startet som student for ca 4 år siden kostet en 750grams havregryn ca 6-7kr. Veldig rimelig altså. Men så for ca 1.5 år siden, økte de til 1 kg, og prisen økte til ca 13 kr (noe som er ganske dyre 250gram ekstra). Det irriterte meg den gang, at prisen steg så mye for en så liten økning av vekten. Men det var da en fortsatt grei pris. MEN nå var jeg på kiwi for noen dager siden og så at prisen på havregryn (1kg) var på over 21 kr. Jeg tenkte dette var mye dyrere enn de andre butikkene, at det var bare noe spesiell pris kiwi hadde, så jeg skulle vente til jeg skulle handle på rema i dag. Men så i dag så jeg at rema også hadde disse prisene da jeg skulle handle!

Havregryn ble jo plutselig veldig dyrt nå (i alle fall for en student). Rart at en vare kan øke prisen med over 50% på bare èn dag, ofte bruker jo varer å øke prisen med noen øre hvert år, men ikke med så mange kroner. Vet ikke om dette gjelder hele landet, men det er i alle fall slik her. Flere som er ivrige havregrynspisere og skuffet over denne høye prisøkningen?

Tror prisen på havregryn varierer litt, jeg kjøpte COOP Smak havregryn, kostet 20 kr for noen dager siden. Vanlige Bjørn havregryn kostet 17kr på min lokale S-marked butikk.

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste som ikke prises opp er cola, chips og søtsaker og fete produkter som pølser.

Her må jeg arrestere deg litt. Maarud potetgull økte prisene kraftig over natta for ca 1 år siden, husker det ble mye skriverier om det. Brusen ble også mye dyrere når sukkeravgiften ble innført. (Ja, selv lettbrusen økte tilsvarende i pris?????????)

Anonymous poster hash: 0492b...893

• Liker 3
Skrevet

Her må jeg arrestere deg litt. Maarud potetgull økte prisene kraftig over natta for ca 1 år siden, husker det ble mye skriverier om det. Brusen ble også mye dyrere når sukkeravgiften ble innført. (Ja, selv lettbrusen økte tilsvarende i pris?????????)

Ok. Jeg drikker ikke brus og spiser ikke potetgull så dette har jeg ikke fått med meg.

• Liker 2
Skrevet

Men etter at prisene økte, kom jo tilbudet om "kjøp tre og betal for to".

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke jeg, syns det er mye verre at en må betale 400 kr kg for skikkelig biff i dette landet!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er synd at det skal bli dyrere å spise sunt her i Norge! Og det verste er at jeg tror nok ikke det er bøndene som sitter igjen med disse ekstra kronene som det nå koster for havregrynen, heller ikke butikkene, her er nok mellomleddet som fant en ny mulighet til å tjene noen ekstra kroner for å ta ut noen millioner i tillegg på bonus!

• Liker 3
Skrevet

Men har ikke pakken blitt enda litt større nå? Tror den jeg kjøpte i forrige uke var på 1200 gram, og den kostet 19kr om jeg ikke husker helt feil. Ser ut som det meste har økt den siste tiden egentlig. For jeg skulle kjøpe meg en sjokolade på butikken i går, og så til min store forskrekkelse at en liten troika kostet over 17kr!! Den kostet ikke så mye sist jeg kjøpte den, for et par måneder siden.. Koster jo snart like mye for en 60grams sjokolade, som for ei storplate!

AnonymBruker
Skrevet

Prisene på alt stiger 1 februar hvert år. Dette er fordi de som produserer maten setter opp prisen, og da må butikkene også sette opp prisen for å ikke gå i minus. 20 kr for 1200 g med havregryn er virkelig ikke mye, du spiser vel ikke 1 kg til dagen vel? Tipper de blåbærene du har oppi er mye dyrere.

Anonymous poster hash: 1c509...593

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Prisene på alt stiger 1 februar hvert år. Dette er fordi de som produserer maten setter opp prisen, og da må butikkene også sette opp prisen for å ikke gå i minus. 20 kr for 1200 g med havregryn er virkelig ikke mye, du spiser vel ikke 1 kg til dagen vel? Tipper de blåbærene du har oppi er mye dyrere.

Anonymous poster hash: 1c509...593

neida, spiser da ikke så mye per dag. Men har visst ikke fått med meg at de har økt størrelsen. Allikevel synes jeg de økte prisen nok. Blåbærene derimot, håndplukkede nedfryst 400g blåbær koster ca 6kr, rart det er så billig egentlig.

Skrevet

Alle kornprodukter har steget i pris de siste par årene pga dårlige avlinger både i Norge og i Europa. Mye uvær, oversvømmelser og kaldt vær har ødelagt mange åkre rundt om.

Fikk nettopp beskjed på jobb at Norge er helt tom for f.eks speltkorn og at det er lite spelt med brukbar kvalitet på det europeiske markedet.

AnonymBruker
Skrevet

For et verdensproblem ass

Anonymous poster hash: 181d6...794

Skrevet

Vi merker ikke dette så mye. Verre med de i fattige land som bruker alle pengene sine på korn, ris osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...