Mari meg v Skrevet 22. mars 2014 #1 Skrevet 22. mars 2014 Hei! Jeg har voldsomme mensensmerter dagen før og første dagen av mensen. Jeg fikk mensen først for snart ett år siden. De første ukene kjente jeg ikke noe til det, men etterhvert har smertene blitt, ja, voldsomme. Den eneste måten jeg kommer meg gjennom dagen på er med smertestillende som paracet eller ibux. Hvis det er i helga tilbringer jeg dagen i senga i fosterstilling. Men hvis det er i uka må jeg jo på skolen, så jeg lurere på om dere har noen tips til hvordan jeg skal komme meg gjennom dagen. Har hørt at p-piller skal virke, men vil ikke ta det siden jeg bare er tretten år. Vær så snill å hjelp meg D: :'(
Gjest Tamsi Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Jeg hadde aldri mensensmerter før jeg begynte på p-piller, så det er inviduelt hvor mye det hjelper. Tingen med p-piller er at du kan utsette og hoppe over mensen når du ikke vil ha den. Det beste er å ta en tur på helsestajon for ungdom, om det er en i nærheten. Der er de veldig greie å snakke med.
elvital Skrevet 22. mars 2014 #3 Skrevet 22. mars 2014 en Naproxen tablett og en paracet sammen med én gang jeg kjenner antydning til vondt er det som har hjulpet meg oppigjennom. Gjerne litt før det gjør vondt også. Evt 400mg ibux (men det kommer jo an på vekt osv på deg hvor mye du kan ta). Ellers har du min største medfølelse-fikk mensen første gang da jeg var 9 og har slitt MYE med smerter. Var hjemme fra skolen en dag i måneden i perioder. Spis sjokolade, ha varmetepper/varmeflasker tilgjengelig og pass på ikke å være kald i det hele tatt, særlig på føttene. Du kan også snakke med legen/helsesøster/helsestasjon. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #4 Skrevet 22. mars 2014 Snakk med helsesøster elle lege. Normalt så er Ibux eller Naproxen det beste reseptfrie man kan ta. Virker ikke det så må du ha noe sterkere på resept. Jeg fikk sterke smertestillende når jeg var 12 år pga veldig sterke menssmerter. P-piller kan hjelpe mye, du kan få p-piller av helsesøster. Det er absolutt verdt et forsøk. Anonymous poster hash: 5af6c...60f
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #5 Skrevet 22. mars 2014 Jeg fikk ppiller da jeg var 14 pga sterke menssmerter. Det hjalp, og en kan og utsette mensen om en vil. Jeg må fremdeles ha smertestillende tilgjengelig fordi jeg er redd det skal gjøre så vondt som det gjorde før. Men jeg trenger dem ikke lenger :-) må bare ha smertestillende i nærheten bare sånn i tilfelle.Anonymous poster hash: 44a1d...b00
lillsunshine Skrevet 22. mars 2014 #6 Skrevet 22. mars 2014 Jeg synes strengt tatt man skal unngå å begynne på p-piller når man bare er 13 år, dersom en ikke trenger det til formålet det egentlig skal brukes til. En vet lite om konsekvensene om langtidsbruk, f.eks. vil enkelte være disponert for blodpropp, og da virker det unødvendig å begynne i en så ung alder. Dersom det likevel skulle bli løsningen, så er det sikreste å gå på minipiller som har mindre hormoner enn vanlige p-piller. Ellers er det lurt å ta en tur til helsesøster og spørre om tips, og kanskje kan du få skrevet ut noe litt sterkeren. Jeg har det akkurat på samme måte som deg i mange år, og løsningen for min del er å bare ta det med ro den dagen jeg har intense smerter. Blir ofte senga med et varmt teppe, sjokolade og paracet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå