AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #1 Skrevet 22. mars 2014 Jeg har ganske uregelmessig menstruasjon. Dvs. at den stort sett alltid er sen, som regel kun noen dager men ved noen anledninger har den blitt borte i 3 uker eller hopper over. Den er konsekvent såpass sen, noen dager eller en uke, at jeg i totalen sikkert har hatt mindre. Jeg er ikke overvektig og ikke undervektig. Ingen grunn til å tro at dette påvirker mens. Fikk mensen da jeg var 13 og den varte i to uker i strekk med ekstreme smerter. Har alltid hatt ille PMS ved hver syklus, dog dette har bedret seg ettersom jeg ble voksen. Smerter er det fortsatt, men de er håndterbare. Ganske emosjonell ustabil, men det får jeg leve med. Jeg vet at stress kan forekomme som en faktor, jeg er bare usikker på i hvilken stor grad. Da jeg hadde muntlig eksamen på vgs stresset jeg enormt og mensen uteble to måneder. Et par ganger har jeg, til tross for å ha brukt prevensjon, blitt redd for om jeg var gravid ved for sen mens. Har endt med å ta en test som var negativ, og deretter fått mensen dagen etter. Så antakelig er stress en faktor. Men til tross for deprimerte perioder er jeg ikke generelt veldig stresset (tror jeg) og er usikker på hvorvidt dette er en faktor. Jeg er redd det er noe galt med fertiliteten min. Og jeg vet at leger som regel sjekker dette kun hos kvinner som sliter med å bli gravide. Jeg er 23 og planlegger ikke barn umiddelbart, eller t.o.m. innen de neste årene. Kan noen dele noen erfaringer? Om du har hatt 'vanskelig' menstruasjon - ble du lett gravid eller ikke gravid eller fant du ut av det? Anonymous poster hash: ce78d...7b1
Johanne88 Skrevet 22. mars 2014 #2 Skrevet 22. mars 2014 Jeg har ganske uregelmessig menstruasjon. Dvs. at den stort sett alltid er sen, som regel kun noen dager men ved noen anledninger har den blitt borte i 3 uker eller hopper over. Den er konsekvent såpass sen, noen dager eller en uke, at jeg i totalen sikkert har hatt mindre. Jeg er ikke overvektig og ikke undervektig. Ingen grunn til å tro at dette påvirker mens. Fikk mensen da jeg var 13 og den varte i to uker i strekk med ekstreme smerter. Har alltid hatt ille PMS ved hver syklus, dog dette har bedret seg ettersom jeg ble voksen. Smerter er det fortsatt, men de er håndterbare. Ganske emosjonell ustabil, men det får jeg leve med. Jeg vet at stress kan forekomme som en faktor, jeg er bare usikker på i hvilken stor grad. Da jeg hadde muntlig eksamen på vgs stresset jeg enormt og mensen uteble to måneder.Et par ganger har jeg, til tross for å ha brukt prevensjon, blitt redd for om jeg var gravid ved for sen mens. Har endt med å ta en test som var negativ, og deretter fått mensen dagen etter. Så antakelig er stress en faktor. Men til tross for deprimerte perioder er jeg ikke generelt veldig stresset (tror jeg) og er usikker på hvorvidt dette er en faktor. Jeg er redd det er noe galt med fertiliteten min. Og jeg vet at leger som regel sjekker dette kun hos kvinner som sliter med å bli gravide. Jeg er 23 og planlegger ikke barn umiddelbart, eller t.o.m. innen de neste årene. Kan noen dele noen erfaringer? Om du har hatt 'vanskelig' menstruasjon - ble du lett gravid eller ikke gravid eller fant du ut av det? Anonymous poster hash: ce78d...7b1 Hei! Jeg har som deg, uregelmessige menstruasjoner. Jeg aner aldri når den kommer! Sist menstruasjon var 5.feb... Så jeg har null kontroll. Dette var ikke noe jeg tenkte over før jeg gikk til legen og fortalte dette. Jeg sa at jeg gjerne ville få "kontroll" på kroppen og ville ta noen prøver. Det var ikke noe problem. Jeg tok noen blodprøver som viste at jeg hadde insulinresistens og et forhøyet nivå av androstendion (mannlig hormoner). Jeg er ikke overvektig og man kan heller ikke se på meg at jeg har forhøyet androstendion. Jeg ble fortalt at jeg hadde pcos. Litt etter begynte jeg å prøve å finne eggløsningen min. Det gikk et utallig tester til det. Og alle viste negativ. Da vi bestemte oss for å prøve gikk jeg til gynekolog. Det viste seg at jeg hadde mange små egg, men ingen sånt til å modnes. Men jeg hadde ingen cyster, så gynekologen mente jeg hadde pco. Det er da pcos uten cyster;) Jeg fikk først pergotime, som skulle stimulere til eggløsning. Det er en ganske sterk hormonkur som skal stimulere til eggløsning. Det kunne jeg bare ta annenhver mnd. Men den funket ikke... Da jeg flyttet utenbys gikk jeg til en privat gynekolog som ville prøve letrozol, som egentlig er hormontabletter for kvinner som har hatt brystkreft. Hun sa at den ikke var ofte brukt, men hadde hørt om tilfeller hvor den hadde funket. Den er dessuten mildere for kroppen og kan tas hver mnd. Og den funket med en gang. Så for å oppsummere: mine uregelmessige menstruasjoner viste til at jeg ikke hadde eggløsning og måtte ta hormonbehandlig for å bli gravid. Hadde jeg vært deg vill jeg tatt noen blodprøver for å finne ut av hormonnivåene dine, og tatt en tur til en gynekolog gjerne. Du har all rett til det selvom du ikke planlegger barn akkurat nå Ved å vite hva som skjer i kroppen din pg hvordan du kan løse det vil spare deg for mye frustrasjon infremtoden! Masse lykke til!!
Johanne88 Skrevet 22. mars 2014 #3 Skrevet 22. mars 2014 Vil også legge til at jeg kuttet alt av prevensjon. Kroppen min blir bare forvirret og hormoner blir "ødelagt"! Og det viser seg jo at jeg ikke trenger prevensjon:p men nå er jeg i fast forhold og om jeg plutselig skulle bli gravid så er ikke det krise:p
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå