Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan vil si at man er i situasjonen om å flytte men man vet ikkje kor man vil bo.
Kjenne til bergen, bergensere og bodd her i 3 år snart, men familien flytta t østlandet og eg tenke og flytta med de siden eg er familie menneske... I bergen har eg kun venner... sitta i ein "what2do" situasjonen.
Kjenne ikkje oslo, aldri bodd der, kjenne ingen der utenom exen.. men aner ingenting om byen, kossn folk er der, miljø etc..

Bergen... byen mellom 7 fjell, kjent for regn og ikkje alle er like hyggelig her.. for å sier er da vanskelig og finne folk så ikkje tror de er noe bedre enn deg.. opplevd da sjølv i dei 2 årene eg ha bodd her

Egentlig ein ikkje positiv erfaring..tenke jo at oslo kunne være noe nytt, og prøve mitt lykke der.. men altså viss det er i oslo sånn som her at da nesten er umulig og bli kjent med folk/ få seg venner sånn som her i bergen, isje da vits å flytte kun for og sitta heima med foreldra i helgen og etter jobb.

Derfor er eg ute etter erfaringar her, så kan hjelpe meg på og bestemme meg, gjer avgjørelsen lettere for meg.. alt dokke vil/ har og fortelle
Takknemlig for alt! Både negativt og positivt! Ser fram til og får hører erfaringer, opplevelser etc.

: )

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde flyttet til Oslo.

Anonymous poster hash: aa805...892
  • Liker 3
Gjest pærecider
Skrevet (endret)

Har bodd begge steder.

Bergen: fantastisk fin natur, lite og oversiktlig sentrum, best om våren når rhododendronen blomstrer, bade ved slottet på Minde, hyggelige folk, direkte, men hvis du tåler det og kan ta igjen, så er det bare gøy. Gå opp stoltzekleiven. Høstregnet.

Negativt: frekke folk, men som sagt, kan man ta igjen eller leve med det, så er det ikke noe problem. Det faktum at høstregnet kan vare til påske og at det kan regne sidelengs og oppover, og er du riktig heldig, må du vasse i våte veier med vann opp til knærne fordi en vannledning sprakk. Kollektivtilbudet er ikke så bra som i Oslo, selv om Bybanen har gjort ting bedre.

Oslo: kan være vanskelig å finne fram i sentrum, men det er langt flere ting å velge mellom, mtp butikker, utesteder, kulturtilbud, etc. Sentralt, lett å komme seg av gårde, enten via fly, tog etc. Oslofjorden om sommeren. Bra kollektivtilbud. Oslomarka. Folk er ikke fullt så direkte i kjeften.

Negativt:når det regner i Oslo, må man risikere å å bli blindet av paraplyer, siden mange ikke vet å manøvrere en paraply i en folkemengde. :P ikke så pen som Bergen. Syns folk kan være sure og utrivelige, lettere å slå av en prat med en bergenser på bussen.

Begge byene kan by på mye, jeg er like glad i begge to. Bor i Oslo pga nærhet til familien og trives godt, men hadde ikke vært meg imot å flytte tilbake til Bergen, heller. Forskjellen ligger nok mest i kultur og lynne, mange østlendinger får et lite sjokk når man møter på en haug med bergensere, men jeg har blitt kjent med mange riktig så trivelige eksemplarer av sorten. Man blir tykkhudet etterhvert, det må man, eller så kommer man bare til å mistrives.

Det er mine tanker og erfaringer med de to byene.

Endret av pærecider
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tidligere bodd i Bergen i 4 år. Har nå bodd i Oslo i 7 år. Begge steder er greie byer. Det blir litt til hva du gjør det til!

MEN det er vanskelig å få venner i Oslo i voksen alder. Min personlige mening er at du er voksen og at det kan være godt å få prøvd seg litt i voksenlivet uten familie rundt deg. Prøv et år i Bergen, se hvordan du trives og ta så en avgjørelse etter det.

Anonymous poster hash: e9bd8...c99
AnonymBruker
Skrevet

Kan man virkelig skille bergensere fra Oslofolk, fordi vi er frekke, direkte og lite hyggelig... Det har jeg vondt for å tro altså.

Anonymous poster hash: 473b5...06b

Skrevet

Ang det med venner så tror jeg ikke folk er generelt hyggeligere en plass enn en annen. Kommer jo litt an på da, noen sier at i småbyer så er folk så koselige og imøtekommende, mens jeg har for eksempel opplevd det helt motsatte som student i en småby.. vi blir omtrent spytta på.

Jeg har også bodd i Bergen, før det bodde jeg i en by med 30000 ish innbyggere. Jeg syns det var helt likt jeg, sånn i forhold til å bli kjent med folk og hvordan de er.Forskjellen var jo at Bergen er større.

Har ikke bodd i Oslo, men har vært der mye. Jeg velger lett Bergen fremfor Oslo. Følte meg tryggere i Bergen, og jeg ble for det meste latt være i fred. I Oslo er det alltid noen på gata som skal ha tak i deg.. selge dop, reklame, whatever.

Oslo S er skummelt... jeg har vært der på natta før og jeg var livredd. Det satt folk og sniffa dop rett fra benkene. En fyr kom bort og ville betale meg for at jeg skulle være med han hjem.

I Bergen opplevde jeg aldri noe sånt på stasjonen, og narkisene holder seg for det meste unna. Bare man ikke går i Nygårdsparken (var det det den parken het?) så slipper man stort sett å se de.

Syns man kan ta det mer med ro i Bergen. Torgallmenningen er avslappende i forhold til Karl Johan der man må gå i kø om det er mye folk :P

Men det som er positivt med Oslo er jo at det er alle slags type folk der. Man må nok uansett jobbe for det hvis man vil få seg venner. De kommer ikke på døra di automatisk, sånn er det alle plasser. Men man har jo mer å velge mellom da :P

Men hyggelige folk er det nå overalt :) Jeg har bodd 4 helt forskjellige steder de siste åra, og ikke opplevd at folk i den ene byen er generelt hyggeligere/bedre enn på de andre plassene. Bortsett fra at på småsteder så er vi "innflyttere" kjemperare. Men sånt slipper man jo i større byer Ingen bryr seg.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skriver du "Bæærgen" og ikke "Osclo"? Hvorfor stigmatiserer du Bergen, og ikke Oslo?

Anonymous poster hash: 18cce...e80

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Æsj, den Bergens-dialekta er helt jææævlig. Hadde flytta til Oslo fort som f! Selv om jeg syns Bergen er en fin by da. Oslo er mye mer sentralt, her kan du lett komme deg overalt, og det er mye å finne på her. Det har tatt tid å få venner her for meg og men nå har jeg blitt kjent med mange!

Anonymous poster hash: 95932...4d2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd i Bergen de siste årene og også tidligere vurdert muligheten for å bo i Oslo. Det som har hindret meg hittil er det faktum at vintrene er mye mildere her i Bergen enn i Oslo. Jeg er ikke så glad i kulde og snø. Jeg også bodde i en mindre by før jeg flyttet til Bergen, og jeg pendlet endel til byen før jeg flyttet. Likte Bergen veldig godt, og likte meg fra første stund her. Venner finner du en dag, det er viktigere at du liker byen du bor i.

Kanskje du kan pendle litt til Oslo, og bruke noen dager der om gangen for å kjenne hva slags følelse du får av å gå rundt i Oslo? Ulempen med Oslo er at det er mye større avstander til alt syns jeg, men det er også sikkert fordi jeg er vant med Bergen og vet hvor jeg finner det jeg leter etter.

Og det er jo mulig å flytte tilbake til Bergen senere?

Anonymous poster hash: 12387...f86
Gjest Gunfreak
Skrevet

Du trenger ikke bo i Oslo for å bo i Oslo, Flere "egene byer" utenfor oslo er lette å pendle til både med bil og tog/buss, Lillestrøm er den mest opplagte, 10 minutter med tog til Oslo sentrum, men er en helt egen sak, kommer du fra et lite sted er Lillestrøm som det, bare da som sagt 10 min fra Oslo.

Men du kan være litt lengre unna, du kan komme ganske langt inn i Østfold, Akershus Buskerud og Vestfold og like vel være mindre enn 40 minutter fra Oslo sentrum.

Husk at Oslo har ca. 650 000 innbyggere men på dagen når alle folka arbeider øker dette med nesten 150 000 folk.

Oslo har også den fordelen, at du har Marka som er en STOR skog, du kan vandre noen dager i den uten å se noe annet en rev og grevling.

Svømming på bad, fjorden, eller tjern er mulig. Du har trikk, buss, og t-bane,

Eneste bergen kan slå Oslo på er at de har pingviner, jeg liker pingviner. men viss Oslo får seg en pingvin park, vil ingen gidde å bo i bergen lengre.

Skrevet

Eg er ungdom på 18 år så ikkje alltid ha bodd i bergen.. hadde eg bodd her fra når eg gikk på ungdomsskole hadde eg nok kjent flere folk men eg kom hit når eg begynte på vgs..
Har bodd på voss kor eg gikk på ungdomsskole og der vasje så vanskelig med og får seg venner/bli kjent med,
Men bestevennen min som og ha flyttet til bergen no har akkurat da samme, ikkje lett for og få seg nye venner synes ho også og hun studere og bli kjent med en del og begge vi er utenlandsk.

Skrevet

Hun ene venninnen eg har hasje da vanskelig for og få seg venner, men de folkene kjenne eg og da er de så henge på bystasjon, driva med stoff, hasj etc.

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke bo i Oslo for å bo i Oslo, Flere "egene byer" utenfor oslo er lette å pendle til både med bil og tog/buss, Lillestrøm er den mest opplagte, 10 minutter med tog til Oslo sentrum, men er en helt egen sak, kommer du fra et lite sted er Lillestrøm som det, bare da som sagt 10 min fra Oslo.

Men du kan være litt lengre unna, du kan komme ganske langt inn i Østfold, Akershus Buskerud og Vestfold og like vel være mindre enn 40 minutter fra Oslo sentrum.

Husk at Oslo har ca. 650 000 innbyggere men på dagen når alle folka arbeider øker dette med nesten 150 000 folk.

Oslo har også den fordelen, at du har Marka som er en STOR skog, du kan vandre noen dager i den uten å se noe annet en rev og grevling.

Svømming på bad, fjorden, eller tjern er mulig. Du har trikk, buss, og t-bane,

Eneste bergen kan slå Oslo på er at de har pingviner, jeg liker pingviner. men viss Oslo får seg en pingvin park, vil ingen gidde å bo i bergen lengre.

Men hva er vitsen med å bo så langt unna Oslo-kjernen at du må pendle? Da mister du sjarmen ved å bo i en by og ta bena fatt. Jeg bodde i en by et stykke unna Bergen, og det er veldig kjedelig å pendle to timer hver dag (tur-retur).

• Liker 1
Gjest Gunfreak
Skrevet

Men hva er vitsen med å bo så langt unna Oslo-kjernen at du må pendle? Da mister du sjarmen ved å bo i en by og ta bena fatt. Jeg bodde i en by et stykke unna Bergen, og det er veldig kjedelig å pendle to timer hver dag (tur-retur).

Hm ja, jeg vil ikke bo sånn, jeg sa bare at man kan gjøre det slik om man vil, selv bor jeg midt i olso. og kan gå til sentrum på 10 minutter.

AnonymBruker
Skrevet

Hun ene venninnen eg har hasje da vanskelig for og få seg venner, men de folkene kjenne eg og da er de så henge på bystasjon, driva med stoff, hasj etc.

Det er veldig lurt å være kritisk til hvem en velger å henge rundt med. Litt kjedelig å være ensom til tider, men du slipper unna mange problemer som følger med rusmisbruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...