Gå til innhold

I dag er verdens Down Syndrom-dag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter å ha vokst opp med en bror som har downs, så ville jeg faktisk valg abort selv. Å oppdra ett barn er vanskelig nok, legg til downs og det blir 100 ganger vanskeligere. Han er 35 nå, og han trenger fortsatt hjelp som om han var 10 år, og han kommer til å trenge det til dagen han dør. Foreldrene mine måtte gi opp drømmen om å reise når barna skulle forlate redet, fordi han forlot aldri redet, han kommer aldri til å gjøre det helt heller. Han var en stund på et hjem, men der slo han seg så vrang at han måtte flytte hjem igjen.

Jeg gruer meg til dagen foreldrene mine dør, for da kommer ansvaret ligge på meg.

Anonymous poster hash: 3015e...3bb

Dette er ett bra innlegg og en kvalifisert uttalelse.

Klart dette er ikke enkelt og jeg skjønner en kan bli veldig glad i en person med downs.

Men jeg er enig med de fleste i tråden her at det er hyklerisk å idyllisere det hele. Av åpenbare grunner.

En ting som ikke nevnes her er hva det koster det offentlige i ulike støttetiltak til foreldrene som skal vare hele livet. Ikke at Norge ikke har råd til det, men det betyr noe i diskusjonen moralsk sett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Late og feite?!

Ja.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at selv barn som er født friske kan få alvorlige sykdommer som gjør at barnet blir pleietrengende resten av livet. Et barn som tilsynelatende er friskt ved fødsel kan også ha utviklingsforstyrrelser som gjør at barnet krever ekstremt mye ekstra og kan være pleietrengende resten av livet.

Det er ikke bare downs syndrom som er krevende og det er ikke alt som vises på ultralyd. Virker som om mange glemmer dette.

Om det viser seg på ultralyd at fosteret har downs syndrom vet man i det minste hva det er og hva som venter i tiden fremover og man får tid til å forberede seg.

Dette bør faktisk tas med i beregningen når man planlegger å få barn for man har ingen garantier, livet kan bli snudd på hodet på null komma niks og da er det ikke "bare å ta abort".

Vi glemmer ikke at det finnes andre sykdommer som ikke kan avdekkes på ultralyd. De får vi jo ikke gjort noe som helst med. Men når downs kan avdekkes på ultralyd, så får man et valg om dette er noe man vil eller ikke vil leve med. Det er et valg jeg velger å ta. Resten av sykdommene må man nesten bare ta som de kommer. Om det er CP eller om de havner i en bilulykke som 16 åringer.

Anonymous poster hash: 3015e...3bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Husk at selv barn som er født friske kan få alvorlige sykdommer som gjør at barnet blir pleietrengende resten av livet. Et barn som tilsynelatende er friskt ved fødsel kan også ha utviklingsforstyrrelser som gjør at barnet krever ekstremt mye ekstra og kan være pleietrengende resten av livet.

Det er ikke bare downs syndrom som er krevende og det er ikke alt som vises på ultralyd. Virker som om mange glemmer dette.

Om det viser seg på ultralyd at fosteret har downs syndrom vet man i det minste hva det er og hva som venter i tiden fremover og man får tid til å forberede seg.

Dette bør faktisk tas med i beregningen når man planlegger å få barn for man har ingen garantier, livet kan bli snudd på hodet på null komma niks og da er det ikke "bare å ta abort".

Du kan ikke sammenligne dette. Det er stor forskjell på å bevisst få et barn med en sykdom man på forhånd VET at barnet har, enn å få et barn med en sykdom man ikke kunne forutse.

Det handler om valg. Vet man at det man har i magen kommer til å bli et sykt barn har man valget: Bevisst føde et barn med denne sykdommen, eller ta abort.

Så må man da ta på sin kappe om det valget man tok var det beste for barnet sitt eller ikke.

Anonymous poster hash: 2a3ea...e5f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel rundt 9 av 10 som ville tatt abort om barnet hadde hatt DS.

Argumentene for å ta abort er at barnet vil få store problemer gjennom livet, og det kreves enorme ressurser til å ta vare på barnet, både økonomisk og menneskelig, og å bære frem barnet er i bunn og grunn veldig egoistisk.

Hvordan stiller dere dere til et rent forbud mot å føde barn med DS? Dvs. at det innføres obligatorisk undersøkelse, og ved påvisning av DS må det gjennomføres tvunget abort. Er dette veien å gå? Man skulle jo tro at det ville være et stort flertall for et slikt forslag når man ser på all den forakten det vises mot barn med DS.

Anonymous poster hash: c886b...0fe
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel rundt 9 av 10 som ville tatt abort om barnet hadde hatt DS.

Argumentene for å ta abort er at barnet vil få store problemer gjennom livet, og det kreves enorme ressurser til å ta vare på barnet, både økonomisk og menneskelig, og å bære frem barnet er i bunn og grunn veldig egoistisk.

Hvordan stiller dere dere til et rent forbud mot å føde barn med DS? Dvs. at det innføres obligatorisk undersøkelse, og ved påvisning av DS må det gjennomføres tvunget abort. Er dette veien å gå? Man skulle jo tro at det ville være et stort flertall for et slikt forslag når man ser på all den forakten det vises mot barn med DS.

Anonymous poster hash: c886b...0fe

Hvem snakker om dette med store ressurser som et faktisk argument? For min del, hvis jeg har et valg, ville jeg ikke valgt å bære frem et barn med Downs. Men jeg har ingenting imot at andre mennesker velger å ta et annet valg enn meg, det handler om deres liv, og dermed er det deres valg som jeg ikke ser noen grunn til å ha noen mening om.

Anonymous poster hash: 731f8...621

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...