AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #1 Skrevet 21. mars 2014 I dag, 21. mars, er Verdens Down Syndrom dag. Kan kanskje stanse litt opp og se på denne videoen midt opp i all debatten om å ta abort når fosteret har Downs: Anonymous poster hash: c886b...0fe Anonymous poster hash: c886b...0fe 4
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #2 Skrevet 21. mars 2014 Personer med downs kan være så søte og oppegående de vil, men jeg forstår 100% at foreldrene vil ta abort. Det kan være ekstremt krevende resten av livet, for alle parter. Syntes det er bedre, kynisk nok, å ta abort og heller føde et friskt barn som ellers aldri hadde blitt født om en beholdte barnet med downs. Anonymous poster hash: 24ea9...e0b 18
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #4 Skrevet 21. mars 2014 Personer med downs syndrom er like forskjellige som alle oss andre og noen er "hardere rammet" enn andre om man kan si det på den måten. Etter å ha jobbet med mange forskjellige mennesker med downs syndrom i en årrekke så ville jeg nok selv valgt å beholde om forsteret jeg bar på hadde hatt dette.Men har til gjengjeld veldig forståelse og respekt for at andre ville valgt abort! Anonymous poster hash: e3f2c...470 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2014 #5 Skrevet 21. mars 2014 Jeg hadde valgt abort, i likhet med 9 av 10 kvinner. Downs idylliseres. Det er mange av dem med store fysiske helseplager, i tillegg til at en del er aggressive. De "søteste" blir selvsagt eksponert i media. Hvorfor ikke få frem alle sidene ved det å ha Downs? Anonymous poster hash: ccd01...1ca 9
Biloba Skrevet 21. mars 2014 #6 Skrevet 21. mars 2014 Gratulerer med dagen :-):-) Vi er prøvere og godt voksne, og er enige om at det er hjerterom og husrom for et barn med funksjonshemming, om det skulle dukke opp hos oss. 7
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #7 Skrevet 22. mars 2014 La oss hylle mangfoldet! La oss hindre at det aborteres fostre med hjerneskader, manglende lem, alvorlige hjertefeil og downs syndrom. De er jo her for å glede oss og skape mangfold må vite. Hell, la oss sørge for at flere får kreft, hiv og tuberkulose også! Jo flere sykdommer, skader og lyter befolkningen har, jo bedre! Vi vil jo ikke at alle skal være perfekte, eller hva? Yay mangfold! Kvalm tittel på videoen. Future mom? Antiabortpropaganda.Anonymous poster hash: 2a3ea...e5f 9
Gjest Mary Quant Skrevet 22. mars 2014 #8 Skrevet 22. mars 2014 Nå er jeg ikke fruktbar lenger, men om jeg hadde fått vite at barnet mitt hadde Downs så hadde jeg ikke tatt abort, nei. Vi er ressurssterke foreldre som har hatt kapasitet til å ta det som måtte komme. Det er nemlig ikke alltid rosenrødt med friske, vanlige barn heller. Opplevelsene våre har gjort at vi har vokst som mennesker og at familien vår er mer sammensveiset enn de fleste jeg vet om. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #9 Skrevet 22. mars 2014 Etter å ha vokst opp med en bror som har downs, så ville jeg faktisk valg abort selv. Å oppdra ett barn er vanskelig nok, legg til downs og det blir 100 ganger vanskeligere. Han er 35 nå, og han trenger fortsatt hjelp som om han var 10 år, og han kommer til å trenge det til dagen han dør. Foreldrene mine måtte gi opp drømmen om å reise når barna skulle forlate redet, fordi han forlot aldri redet, han kommer aldri til å gjøre det helt heller. Han var en stund på et hjem, men der slo han seg så vrang at han måtte flytte hjem igjen. Jeg gruer meg til dagen foreldrene mine dør, for da kommer ansvaret ligge på meg. Anonymous poster hash: 3015e...3bb 8
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #10 Skrevet 22. mars 2014 Vi er ressurssterke foreldre som har hatt kapasitet til å ta det som måtte komme. Det er nemlig ikke alltid rosenrødt med friske, vanlige barn heller. Opplevelsene våre har gjort at vi har vokst som mennesker og at familien vår er mer sammensveiset enn de fleste jeg vet om. Denne beskrivelsen passer på min familie også, vi har allerede vært gjennom noen stormer Og nettopp derfor ville jeg nok valgt å ta abort i en slik situasjon, av hensyn til den familien jeg allerede har.Anonymous poster hash: accc1...6df 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #11 Skrevet 22. mars 2014 Jeg så en kommentar på en av disse videoene i går, der noen hadde skrevet: Husk at bare spesielle foreldre får spesielle barn. Jeg tenkte, fy faen for en ting å si. Tenk på den forelderen som virkelig sliter, uavhengig av om barnet har Downs eller en annen diagnose og helst skulle ønske at livet var totalt annerledes, og så får de en slik kommentar slengt i trynet. Jeg har fått en lignende kommentar selv, i min livssituasjon, og kjente at jeg hadde mest lyst til å slå til vedkommende som sa det. For nei, jeg er ikke spesielt tilpasset min sykdom og mine problemer, jeg overlever fordi jeg må, jeg tviler ikke på at mange foreldre med barn med spesielle behov føler det på samme måte. Anonymous poster hash: 731f8...621 4
LukaFrost Skrevet 22. mars 2014 #12 Skrevet 22. mars 2014 Denne videoen viser jo glansbildet. Det er klart at foreldrene til treåring med downs synes at ungen er verdens mest sjarmerende og en gledesspreder av dimensjoner. Men det vil vel enhver forelder synes om sitt barn. Jeg synes faktisk det er godt å høre foreldre og søsken til downsbarn innrømme at det er fryktelig vanskelig. For de med downs er som regel late og feite. Noen blir også voldelige. De har tilleggssykdommersom gjør livet ekstra vanskelig. Hvis jeg kan unngå noe sånt, så gjør jeg det. Selv er jeg lærer og jobber med barn av alle slag. Min erfaring med downs har gjort meg veldig bevisst på hvilket valg jeg vil ta om det skulle bli aktuelt. Det blir abort. En av grunnene er det livet man får som forelder. Det er fryktelig tungt. Jeg kan på ingen måte si at de downsbarna jeg har jobbet med har gitt livet noen slags ny dimensjon. Jeg forholder meg likevel profesjonelt til disse barna, om noen skulle være i tvil om det. 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #13 Skrevet 22. mars 2014 Jeg ville nok ikke tatt abort, tror jeg. Mennesker med Downs har jo et visst funksjonsnivå, og kan ha et godt liv i samspill med andre. Da er jeg mye mer redd for å få et hjerneskadet barn, med multifunksjonshemninger, som aldri vil kunne gjøre noe som helst (Da tenker jeg ikke på CP for de har jo hjernefunksjon, for å si det litt stygt). Eller et barn med alvorlig grad av autisme, som ikke kan kommunisere og samspille med andre. DET skulle jeg ønske man kunne avdekke på ultralyden, for da ville jeg tatt abort uten å nøle. Det er stygt å si det, men jeg ser virkelig ikke poenget med sånne mennesker. De er veldig søte som barn, men som voksne er de frastøtende. Med alvorlig syke barn får man ofte et valg om man skal gi medisinsk behandling, når det ikke ser ut til at barnet får et godt liv. Men når man har nettopp fått et spedbarn er det jo vanskelig å vite hvordan fremtiden ser ut, og man vil jo selvfølgelig prøve å redde barnet sitt. Og man blir jo like glad i det barnet som man blir i friske barn. Men om man hadde kunne se fremtiden, og se "barnet" sitte der som 25 åring, tynn og spinkel, i en bleie, med sikkel rennende nedover haken, med ukontrollerte bevegelser og hodet på skulderen, så tror jeg mange hadde bestemt seg for å kutte ut livsnødvendig behandling. Jeg ville i alle fall gjort det. Tror jeg... De er jo så søte når de er spedbarn... Anonymous poster hash: 58e4c...19f 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #14 Skrevet 22. mars 2014 Jeg hadde tatt abort. Har jobbet mye med mennesker med Downs, og det er absolutt ikke lik som Tangerudbakken, Tangerudbakken er solskinnshistorier, men i det reele liv så funker det ikke sånn. Anonymous poster hash: f0ce9...d8f 2
Blod Skrevet 22. mars 2014 #15 Skrevet 22. mars 2014 Denne videoen viser jo glansbildet. Det er klart at foreldrene til treåring med downs synes at ungen er verdens mest sjarmerende og en gledesspreder av dimensjoner. Men det vil vel enhver forelder synes om sitt barn. Jeg synes faktisk det er godt å høre foreldre og søsken til downsbarn innrømme at det er fryktelig vanskelig. For de med downs er som regel late og feite. Noen blir også voldelige. De har tilleggssykdommersom gjør livet ekstra vanskelig. Hvis jeg kan unngå noe sånt, så gjør jeg det. Selv er jeg lærer og jobber med barn av alle slag. Min erfaring med downs har gjort meg veldig bevisst på hvilket valg jeg vil ta om det skulle bli aktuelt. Det blir abort. En av grunnene er det livet man får som forelder. Det er fryktelig tungt. Jeg kan på ingen måte si at de downsbarna jeg har jobbet med har gitt livet noen slags ny dimensjon. Jeg forholder meg likevel profesjonelt til disse barna, om noen skulle være i tvil om det. Late og feite?!
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2014 #16 Skrevet 22. mars 2014 For mange med Downs syndrom følger ulike sykdommer med. Blant annet har 40-50 prosent medfødt hjertefeil og over halvparten har nedsatt hørsel. Nedsatt syn, fordøyelsesproblemer, problemer med ørene og hudsykdommer er også vanlige. Fra 3-4 års alder har barn med Downs syndrom økt risiko for overvekt. Kilde Hva er grunnen til at noen ønsker dette for sine barn? Eller andres barn? Hvorfor er det så flott at dette syndromet finnes, og hvorfor mener disse at det er så viktig å sørge for at det fortsatt fødes barn med syndromet? Anonymous poster hash: 2a3ea...e5f 5
Gamerfrue Skrevet 22. mars 2014 #17 Skrevet 22. mars 2014 I dag kom det inn en dame med downs på bokhandelen der jeg jobber, plukket opp en løve-bamse (fra Karsten og Petra), og gav den en KJEMPEKLEM før hun satte den ned og gikk igjen! Tror det var høydepunktet i dagen min, for det var virkelig bare helt herlig! 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #18 Skrevet 23. mars 2014 I dag kom det inn en dame med downs på bokhandelen der jeg jobber, plukket opp en løve-bamse (fra Karsten og Petra), og gav den en KJEMPEKLEM før hun satte den ned og gikk igjen! Tror det var høydepunktet i dagen min, for det var virkelig bare helt herlig! Mens jeg har opplevd en mann med Downs syndrom som gjentatte ganger snek seg inn på meg (og andre) bakfra, og plutselig gned seg mot meg, med tydelig ereksjon. Dette var på en bussholdeplass. Mangel på impulskontroll kan arte seg på ulike måter, dessverre. Anonymous poster hash: 2a3ea...e5f 4
Missy1 Skrevet 23. mars 2014 #19 Skrevet 23. mars 2014 Husk at selv barn som er født friske kan få alvorlige sykdommer som gjør at barnet blir pleietrengende resten av livet. Et barn som tilsynelatende er friskt ved fødsel kan også ha utviklingsforstyrrelser som gjør at barnet krever ekstremt mye ekstra og kan være pleietrengende resten av livet. Det er ikke bare downs syndrom som er krevende og det er ikke alt som vises på ultralyd. Virker som om mange glemmer dette. Om det viser seg på ultralyd at fosteret har downs syndrom vet man i det minste hva det er og hva som venter i tiden fremover og man får tid til å forberede seg. Dette bør faktisk tas med i beregningen når man planlegger å få barn for man har ingen garantier, livet kan bli snudd på hodet på null komma niks og da er det ikke "bare å ta abort". 2
AnonymBruker Skrevet 23. mars 2014 #20 Skrevet 23. mars 2014 Husk at selv barn som er født friske kan få alvorlige sykdommer som gjør at barnet blir pleietrengende resten av livet. Et barn som tilsynelatende er friskt ved fødsel kan også ha utviklingsforstyrrelser som gjør at barnet krever ekstremt mye ekstra og kan være pleietrengende resten av livet. Det er ikke bare downs syndrom som er krevende og det er ikke alt som vises på ultralyd. Virker som om mange glemmer dette. Om det viser seg på ultralyd at fosteret har downs syndrom vet man i det minste hva det er og hva som venter i tiden fremover og man får tid til å forberede seg. Dette bør faktisk tas med i beregningen når man planlegger å få barn for man har ingen garantier, livet kan bli snudd på hodet på null komma niks og da er det ikke "bare å ta abort". Jeg ser at noen mener vi glemmer dette, men tror dere virkelig folk flest er så naive? Langt de fleste vet at ting kan skje, og man takler de fordi man må. I de fleste tilfeller har man ikke et valg, her har man det ...Anonymous poster hash: 731f8...621 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå