Gå til innhold

Migrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er ei jente på 21 og har prøvd det meste. Får anfall med oppkast og takler ikke lyder, lys og varme. Et anfall kan vare opptil et døgn og de siste årene har jeg fått anfall fra tre ganger pr måned til fire ganger pr uke. Det eneste som hjelper er høye doser med smertestillende og ro. Jeg vil så gjerne slippe å proppe kroppen full av medisiner, men jeg aner virkelig ikke hva annet jeg skal gjøre. Jeg drikker nesten ikke alkohol, spiser sunt og regelmessig, drikker nok vann, legger meg så og si til samme tid hver dag og får nok søvn. Jeg har skrevet migrenedagbok, men har ikke funnet noe mønster :/

Noen som har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kiropraktor? Hjalp for meg. Hadde det på samme måte som deg før. Gikk til kiropraktor og fant ut ved røntgenbilde at det var en skjevhet i nakke og bekken. Etter en del justeringer og behandling har jeg nå hodepine kanskje 1-2 ganger i mnd i stedet for hver dag. :)

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: 0eb65...bb2

Gjest Funky Punk
Skrevet

Har gått til en refleksolog for migrenen min (har tilnærmet kronisk migrene), og føler at det har hjulpet en del faktisk.

Fra å ha skikkelig migreneanfall nesten 1 gang om dagen, så har jeg nå småvondt i hodet hver dag og skikkelig anfall kanskje 1 gang i uken. Håper flere behandlinger gjør at det bare blir enda bedre

Skrevet

be om en henvisning til nevrolog.De kan foreskrive mange forskjellige type forbyggende og anfallsmedisin.

Flott at du har dagbok,det letter jobben både for deg og en nevrolog.

Før jeg startet med atacand (forebyggendes mot migrene/blodtrykksmedisin) fikk jeg opp til 4 anfall pr uke som kunne vare opp til 72 timer.Noen ganger fikk jeg anfall som varte i 2 uker i strekk.(Status migrenosus)

http://nevro.legehandboka.no/hodepine/migrene-33874.html

Kom deg til nevrolog og masse lykke til !

Skrevet

Føler virkelig med deg :( Jeg har hatt migrene siden jeg var 17-18 år, og har også en mann som er migreniker. Denne plagen er veldig individuell, og det kan ta tid før man finner medisiner som virker, evt vet hvilke forhåndsregler man bør ta osv.

Både jeg og mannen min bruker blodtrykksmedisin som forebyggende, dette reduserer våre anfall med ca halvparten. Det er ikke en "sterk" variant man bruker til migrenikere, og dosen er lav, så bivirkninger er sjeldne og få.

Jeg har prøvd forskjellige typer medisiner, men på meg virker Imigran nesespray best. Det er en medisin som er ganske trygg, hvis den blir brukt riktig, og siden dette er spray virker den veldig fort. Det er jo ofte problemet med migrene at man tar medisiner for sent. Vanlige smertestillende virker ikke på meg, men ved lettere anfall hender det jeg tar Naproxen. Naproxen kan bl.a være litt tøff for magen, og bør ikke tas for ofte

Jeg er generelt ikke glad i å ta medisiner, og prøver å unnvære det hvis jeg kan, men kan etterhvert kjenne om det er et tøft anfall som kommer eller ikke. Da er det viktig å være tidlig ute, hvis ikke kan det være vanskelig å stoppe, og resultatet er kraftig hodepine (oftest ensidig) slapphet, uvellhet og kvalme med oppkast.

Du vil sikkert få en masse "alternative" råd som f.eks akupunktur eller homeopati, dette kan hjelpe noen, men da er det placeboeffekten som virker inn. Denne effekten virker best på sykdommer og plager som har med smerter, ubehag og kvalme å gjøre, men alle studier (og det er mange) viser at alternativ medisin ikke virker utover placeboeffekten.

Migrene er noe man har anlegg for, og kan ofte være arvelig. Hva som kan trigge anfall må man neste finne ut av selv, men det vanligste er forandring i søvnmønster, uregelmessig matinntak, forskjellig mat og drikke, stress og hormoner. Noen kan også få trigget migrene ved værforandringer, jeg kan også få migrene når jeg er forkjølet og har tette bihuler, eller har stiv nakke eller skuldre...

Vi får håpe på mye mere forskning fremover og på enda bedre og tryggere medisiner.

Det den nyeste forskningen forteller er at det er nervene rundt blodårene i hodet som blir mer følsomme. Det er sannsynligvis snakk om en endring i nervenes kontroll av blodkarene og samtidig en endring i smertereguleringen.

Man mener også at aktiveringen av en type serotoninreseptorer kan virke inn, en type som kan trigge og en type som kan hindre migrene... Serotonin har jo også med nedstemthet og depreson å gjøre, kanskje det er grunnen til at jeg kan føle meg ganske så svart i tankene under et anfall?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...