Gå til innhold

Inkompetent sjåfør.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kun oppkjøring igjen, men jeg tror aldri jeg kommer til å stå.

Jeg kan alle trafikkregler og forstår skilt o.l, men i praksis blir jeg dum som ett brød.Jeg klarer rett og slett ikke beholde roen når jeg kjører på ukjente veier, da spesielt i nye kryss og jeg skjønner ingenting. Jeg har grønt lys og skal svinge til venstre, men likevel kjører biler i motsatt kjøreretninging og jeg forstår ingenting. Dette forstår jeg jo når jeg leser det og tenker meg om, men ikke der o da når situasjonen oppstår og jeg må reagere fort.

Klarer ikke få fine svinger heller, og havner ofte over i det andre kjørefeltet ved høyresving. Jeg føler jeg kommer oppå fortauet hvis jeg svinger tidligere. Jeg har rett og slett null forståelse for bilens plassering på veien overhodet. Helt alvorlig, kommer jeg noengang til å få lappen og få slike ting til å sitte? er det bare øving som må til eller er løpet kjørt og bare drite i hele greien? Har dere hatt slike problemer? Jeg klarer seriøst ingenting med bilkjøring.

Dette er grusomt for meg, da teorien ble stått med glans, 0 feil, men jeg klarer rett og slett ikke kjøre. Og ja, jeg er jente. 25 år. Er så flink på alt jeg gjør, og liker å være perfeksjonist, men selve bilkjøringen mestrer jeg ikke overhodet.

Vær så snill hjelp meg!



Anonymous poster hash: 83056...7cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med øving, øving og enda mer øving kommer nok dette til å gå seg til :)

Vet ikke hvor du bor, men ofte har sensorene noen faste ruter de velger mellom på oppkjøringene som er relativt kjent. Øvelseskjør på disse veiene om og om igjen, sånn at de føles kjente og trygge for deg.

Lykke til! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kun hjelpe deg selv..

Du kan åpenbart teorien, men lar deg stresse av trafikkbildet rundt deg. Prøv å slapp av.. Og blir du stresset av å kjøre i ukjent terreng..da er eneste medisin å kjøre slike plasser for å trene deg til å beholde roen. :-)



Anonymous poster hash: 7a8f4...2df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å miste motet og gi opp nå ts. :-)

Jeg kjenner selv folk som har hatt sertifikat i mange år som har mistet hodet fullstendig når de skulle kjøre bil i Oslo. Et ukjent sted for dem.

Når de har vært så vant med å kjøre på hjemplassen sin med maks 2 rundkjøringer og 3 lyskryss så har de ikke taklet å kjøre i et større trafikkbilde de ikke har vært vant til.

Så du er ikke alene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppmuntringene! Jeg vil virkelig ikke gi meg når jeg har komt så langt, og ikke minst brukt en formue på dette. Jeg mister bare motet når jeg føler jeg blir dårligere og dårligere å kjøre, ettersom kjørerutene blir mer avanserte enn de jeg hadde i starten.

Jeg skal ta oppkjøring i Fyllingsdalen i Bergen. Er det noen som er kjent der og vet hvilke ruter som er mye brukt?



Anonymous poster hash: 83056...7cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å lure deg selv nå. Ikke spør etter kjente ruter. Da du vitterlig trenger å trene på det "ukjente".



Anonymous poster hash: 7a8f4...2df
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øvelse gjør mester! Øv alt du kan i forkant, og spesielt på det du er usikker på, så går det fint, skal du se.

Når det gjelder venstresving der trafikk kommer imot, og du selv får grønt,så kan jeg fortelle at selv om jeg har hatt lappen i 30 år, så hater jeg den situasjonen. Er alltid redd jeg skal bli stående der som en dust midt i veibanen. Og det har faktisk hendt også, for det blir av og til rødt før motgående trafikk er ferdig.

Her jeg bor, har vi et sånt kryss, og noen ganger kjører jeg det med vilje, for å øve meg.

Men da gjelder det om å si til seg selv at ok, her står jeg, og jeg har gjort en liten feilberegning, men hvem har ikke gjort det? Det er ikke verdens ende, selv om det føles sånn. Det er fint å si til seg selv at nå må jeg bare ta det helt rolig og ikke stresse. Alle har gjort feil og kommer til å gjøre feil.

Vet ikke om dette hjalp så veldig, men ønsker deg lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun oppkjøring igjen, men jeg tror aldri jeg kommer til å stå.

Jeg kan alle trafikkregler og forstår skilt o.l, men i praksis blir jeg dum som ett brød.Jeg klarer rett og slett ikke beholde roen når jeg kjører på ukjente veier, da spesielt i nye kryss og jeg skjønner ingenting. Jeg har grønt lys og skal svinge til venstre, men likevel kjører biler i motsatt kjøreretninging og jeg forstår ingenting. Dette forstår jeg jo når jeg leser det og tenker meg om, men ikke der o da når situasjonen oppstår og jeg må reagere fort.

Klarer ikke få fine svinger heller, og havner ofte over i det andre kjørefeltet ved høyresving. Jeg føler jeg kommer oppå fortauet hvis jeg svinger tidligere. Jeg har rett og slett null forståelse for bilens plassering på veien overhodet. Helt alvorlig, kommer jeg noengang til å få lappen og få slike ting til å sitte? er det bare øving som må til eller er løpet kjørt og bare drite i hele greien? Har dere hatt slike problemer? Jeg klarer seriøst ingenting med bilkjøring.

Dette er grusomt for meg, da teorien ble stått med glans, 0 feil, men jeg klarer rett og slett ikke kjøre. Og ja, jeg er jente. 25 år. Er så flink på alt jeg gjør, og liker å være perfeksjonist, men selve bilkjøringen mestrer jeg ikke overhodet.

Vær så snill hjelp meg!

Anonymous poster hash: 83056...7cf

Med øving, øving og enda mer øving kommer nok dette til å gå seg til :)

Vet ikke hvor du bor, men ofte har sensorene noen faste ruter de velger mellom på oppkjøringene som er relativt kjent. Øvelseskjør på disse veiene om og om igjen, sånn at de føles kjente og trygge for deg.

Lykke til! :klem:

Aqua sitt råd er godt, men også farlig. Det hjelper lite å bestå oppkjøring fordi du har "jukset" ved å lære deg ruten, for det er ikke der du skal kjøre resten av livet. Det er mange nok farlige sjåfører i trafikken, og ettersom du har selvinnsikt og virker oppegående håper jeg du ikke blir en av dem :)

Til TS så kan jeg bare si at det er ikke håpløst. Du har kansje bare ikke hatt veldig gode veiledere som kan forklare deg litt eller VISE deg disse tingene. Lillesøsteren min slet noe så sinnsykt med forskjellige ting med kjøring, spesielt klutchen. Helt til jeg tegnet og forklarte hva som egentlig forgikk og hvorfor og hvordan ting skulle gjøres. Etter det ble hun kjempeflink til dette, og alt annet kom på plass etterhvert.

Plassering av bil når du kjører er en vanesak, noe du må øve og øve deg på. Jeg lå LAAANGT ute til høyre i begynnelsen, mens jeg nå ligger akkurat der jeg vil/bør. Det du sier med trafikklyset synes jeg virker litt mer bekymringsfullt, for hvis du ikke klarer å huske hvordan ting fungerer (vikeplikt, fletting osv) kommer du til å sette deg selv og alle andre i fare med jevne mellomrom. Ettersom du besto teorien går det ikke på kunnskap, men bruk av dette i "skarpe" situasjoner. Men dette kan også læres.

Husk at det er ingen menneskerett å kjøre bil, og egentlig burde flere folk tenke over om det egentlig er forsvarlig for dem å kjøre bil. Det tar litt tid med bussen, men du kommer aldri fram hvis du tar livet av en unge og blir kjørt i arresten, husk det. (Eller om du er heldig og bare krasjer uten personskade)

Anonymous poster hash: 2fe4f...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk rute fra fyllingsdalen, mot krambua så til fana ett sted, over dolvik og så tilbake til stasjonen gjennom varden.

Ville kjørt mye i fyllingsdalen/bønes/loddefjord områdene jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta oppkjøring i Fyllingsdalen i Bergen. Er det noen som er kjent der og vet hvilke ruter som er mye brukt?

Anonymous poster hash: 83056...7cf

Rutene varierer veldig, men da jeg tok lappen gikk turen fra Spelhaugen (Fyllingsdalen) til sentrum, 2 runder i sentrum og tilbake til Spelhaugen via Laksevåg. Ved Eliasmarken måtte jeg kjøre inn en blindgate gate for så å rygge ut igjen. Jeg har hørt om mange som har fått denne ruten.

Andre ruter jeg vet var vanlig var Spelhaugen, "Burmaveien", Straumeveigen, Sjølinjen, Kokstad og tilbake til Bumravien og Spelhaugen via Søreide. Og Spelhaugen, "Burmaveien", Straumeveien, Sjølingen, Hopstunnelen, Nesttuntunnelen, Nesttun, Midtun, Øvstun, Ulsmåg, Dyngeland og samme vei tilbake.

Dette er snart et tiår siden, så mulig rutene og systemet har forandret seg, men så veldig oppfinnsom har de neppe vært.

Du kan uansett ikke vite hvilken rute du får, og må derfor lære deg å kjøre bil, ikke lære deg en rute.

Øvelse gjør mester. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har merket meg etter å ha lest mange innlegg at det er stor prestisje i å ha førerkort på 18-årsdagen sin, og at det for mange også ellers er et nederlag hvis man ikke klarer det, uansett hvilken alder man har. Det ligger ikke for alle å kjøre bil. Jeg kjenner flere som har hatt 100 kjøretimer og vel så det, men de vil ikke innrømme at det går rundt for dem i trafikken og at de blir mer eller mindre lammet. Jeg mener det er et ansvar for kjørelærere å si ifra i klartekst at vedkommende heller skulle slutte å kaste bort så mye penger og innse at førerkort ikke er en menneskerettighet. Slike mennesker er livsfarlige i trafikken.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skravle

Jeg har merket meg etter å ha lest mange innlegg at det er stor prestisje i å ha førerkort på 18-årsdagen sin, og at det for mange også ellers er et nederlag hvis man ikke klarer det, uansett hvilken alder man har. Det ligger ikke for alle å kjøre bil. Jeg kjenner flere som har hatt 100 kjøretimer og vel så det, men de vil ikke innrømme at det går rundt for dem i trafikken og at de blir mer eller mindre lammet. Jeg mener det er et ansvar for kjørelærere å si ifra i klartekst at vedkommende heller skulle slutte å kaste bort så mye penger og innse at førerkort ikke er en menneskerettighet. Slike mennesker er livsfarlige i trafikken.

Skriver under på den der. Synes det er litt morsomt å høre ungdommer sier det er en katastrofe at de har fått bestilt oppkjøring hele 2 uker etter 18-årsdagen sin.

Når det gjelder folk som bruker en drøss med tid og penger, hvor det synes som om sertifikatet sitter langt inne burde det i mange tilfeller satt en sluttstrek. Nok er nok, du får ikke førerkort.

Jeg husker spesielt en bekjent som holdt på i evigheter. Han gikk vel opp en 4-5 ganger før han bestod teorien. Og oppkjøringen er jeg sikker på han tok minst 5 ganger.

Når han hadde fått sertifikatet så var han selvfølgelig plutselig verdensmester.. Han ble fratatt førerkortet ikke lenge etterpå. Kræsjet når han ikke overholdt vikeplikten. Vet ikke hvordan det har gått med han siden, om han har greid å få tilbake førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...