Gå til innhold

Oljemaling på lerret


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei!

Jeg har fått så lyst til å prøve meg på oljemalerier... Er ikke kunstnerisk anlagt og har aldri vært flink til å tegne, men har bare lyst til å prøve meg. Hva bør jeg kjøpe av utstyr? Hvordan begynner jeg (må jeg "grunne" hele lerretet først eller?)? Trenger et kort og enkelt "innføringskurs. Noen som vet om et sted på nettet eller som kan fortelle meg det??

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tusjen

Det er bare å sette i gang hvis du har lyst.... Spiller ingen rolle om du kan tegne eller ikke.. Jeg er kun i begynner"fasen" selv, men her er likevel noen råd..

Du må jo kjøpe lerret ... Kjøp noen små til å begynne med. En pakke med oljemalingtuber og spør i hobbybutikken etter pensler som passer til oljemaling. Du må også kjøpe en sprit til å tynne ut fargene med. Den bruker du også til å vaske penslene med. (Spør etter den i hobbybutikken).

Du trenger ikke noe mere i første omgang. Du kan bruke vanlige kjøkkenkniver og det du måtte ha som "skraper". og malingen kan du like godt klemme ut og blande på en gammel tallerken etc... Det er ingen vits i å kjøpe alt for mye og dyrt utstyr før du vet om du liker det... Du må grunne først... Så er det bare å sette igang og prøve seg frem.. :-)

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som meg og kjøp på Claes Ollson. Kjempemoro!

De har lerreter i flere størrelser. Jeg kjøpte digert lerret og gikk amok en kveld, og fargeklatten henger nå på veggen.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tusjen

Jeg skrev at du måtte kjøpe sprit :wink: , men det heter Terpentin.. Jeg greier meg ikke uten...

Lykke til..

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alternativ til oljemaling kan du jo bruke akrylmaling, kjøpes også på Clas Ohlson.

Kos deg med malinga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for gode råd!

Nå skal jeg jammen få kjøpt meg litt utstyr slik at jeg får prøvd meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tusjen

Jeg kjøper også utstyr på Claes Olson.. Utrolig billig i forhold til hobbybutikker. De har jo absolutt alt :-) ...

Acrylmaling er vannbasert og tørker kjempefort..

tusjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akrylmaling er nesten artigere enn oljemaling (særlig hvis en er av den utålmodige typen... :) ) for den tørker raskt, ca 15 min kanskje, mens et oljemaleri ikke er ferdigherdet på ca 6 mnd. Fordelen m oljemaling er jo at en kan endre og dra ut fargene mye mer enn med akryl. Også lukter det mindre av akrylen.

Som palett kan du bruke papptallerker, de er billige hvis du kjøper store pakninger, og er jo bare å kaste etterpå.

Hilsen en fersking (som gikk på nybegynnerkurs i vinter :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Åååå takk for tips! :)

Tenkte også å prøve meg, siden vi nettopp har pusset opp og trenger nye bilder!

Hvordan henger en opp disse lerretene da, er det oppheng på dem eller må en kjøpe rammer?

Noen maletips da?

Bør en male hele flaten først, eller er det bare å klatte på?

Hvor mange farger bør en holde seg til?

Og bør en ha staffeli, eller hva bruker dere?

Har de gode pensler også på Clas Olson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. akrylmaling: Det går visstnok an å tilsette noe til malingen slik at den ikke tørker så fort. Det kan jo være en løsning dersom man ønsker at malingen skal være litt mer "oljeaktig". Akrylmaling er jo luktfri også, og det kan jo være lurt hvis du bor trangt eller har små barn å ta hensyn til i leiligheten.

Jeg har også vurdert å prøve meg på litt maling. Har aldri prøvd det før, men det ser veldig kult ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan henger en opp disse lerretene da, er det oppheng på dem eller må en kjøpe rammer?

Hvis du kjøper blindrammer (de som har som en slags treramme på baksiden som lerretet er spent rundt), så trenger du strengt tatt ikke det. Men da må du huske å male på kantene også :)

Det er en smakssak igrunn! Jeg har ikke ramme på det som jeg har laget så langt.

Noen maletips da?

Bør en male hele flaten først, eller er det bare å klatte på?

Hvor mange farger bør en holde seg til?

Og bør en ha staffeli, eller hva bruker dere?

Du skal ideelt sett ikke la noe av lerretet vises, hvis du bruker oljemaling. Med akryl er det visst 'lov' å ikke dekke helt. Selv bruker jeg å male det motivet jeg ønsker, også dekker jeg med bakgrunnsfargen jeg har valgt til slutt. (det var hvertfall sånn vi lærte det på kurs...)

Jeg er ingen tilhenger av mange forskjellige farger, men liker å eksperimentere med nyanser av de få fargene jeg har valgt. Det er veldig gøy.

Jeg har et lite staffeli, men bruker det sjelden... Prøv deg frem!

Bruk gode pensler, og hvis du har akrylmaling...ha masse rent vann som du skyller penslene i etterhvert!!

Lykke til!

La oss få vite hvordan det går da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var for å kikke litt i dag jeg, og det var jo stort utvalt på Claes Ohlson.

Men jeg skulle ønske de hadde større lerreter jeg, de som var der var vel kanskje 40ganger50 eller rundt der.

Optimistisk som jeg er, så tenkte jeg å lage to store til å ha på ene veggen min. :wink:

Hvor får jeg tak i større da?

Skal selvsagt prøve meg på noen små førs, men etterhvert vil jeg lage noen store.

Kjøpte ikke noe i dag, må vente til jeg får penger.

Lønner det seg å kjøpe de settene, eller en og en tube.

De hadde sett med primærfargene + svart og hvit, og større sett med pensler og skraper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

De hadde sett med primærfargene + svart og hvit, og større sett med pensler og skraper osv.

Husker du prisene på alt dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Har nå fått kjøpt meg et start-sett!!

Men dette er vanskeligere enn jeg trodde....!!! Prøvde å bare leke litt med fargene, men det ble ikke rare greiene... Men; jeg kan vel ikke gi opp før jeg har gått på noe kurs for å lære litt. Det med farger og blanding av disse er heller ikke greit; må nok lære meg litt om dette også...

Finnes det ingen fine sider på nettet som tar for seg dette steg for steg?

Hilsen gjest nr.1 som ikke gir opp ennå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Gjest_elin_*

Hei..

På søstrene grene er det masse billige stafelier og maling.

Der kjøper jeg alt jeg trenger av utstyr.

koster 80 kr for 60 * 60 staffeli

hilsen elin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_maya_*
Hei..

På søstrene grene er det masse billige stafelier og maling.

Der kjøper jeg alt jeg trenger av utstyr.

koster 80 kr for 60 * 60 staffeli

hilsen elin

Europris selger billige store lerret og rammer som hører til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Merete_*
Europris selger billige store lerret og rammer som hører til:)

Hva vil "store" si? Jeg er ute etter 150 x 150 eller noe i den duren... Noen som aner hvor dette kan kjøpes?? Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Litt sent svar:)

Maling passer alle somliker å være kreativ:)

Men til oljemaling MÅ man faktisk ikke grunne. Du trenger TERPENTIN, til å olje ut fargene og whitesprit til å rense børstene med:)

Plastkopper fungerer i massevis til dette el gamle syltetøyglass.

Oljemaling trenger ikke å bruke 6 mnd for å tørke. Jeg har malt i mange år nå, og tilogmed vært på kurs. Det er kreativiteten som setter grenser.

Akrylmaling er kjempeartig det også:)

Hvordan ble bildene?:)

Lykek til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hold dere langt unna terpentin og alt som heter løsemiddel! Farlige greier, jeg mener det, du utsetter helsa di for unødig risiko.

Jeg har drevet med oljemaling i noen år og kan komme med noen verdifulle tips.

1. Til å tynne ut malingen: Bruk f.eks. Liquin. Hvis du vil eksperimentere finnes det utallige varianter som er mer eller mindre helsevennlige.

2. Når du gjør rent etter oljemaling er det viktig å tørke grundig av overfladisk maling, bruk helst en tørkefille, men jeg har også funnet papir som ikke setter seg i utstyret. Så skal du kjøpe inn vanlig babyolje (tror meg, det funker) til å få bort resterende maling fra penselen.

Jeg gjentar: Hold dere langt unna løsemiddel som terpentin og whitesprit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...