Gå til innhold

et utagerende/krevende barn, adoptere et til?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har aldri sagt at de er dårlige foreldre for det barnet de har, men jeg stiller meg skeptisk til om de har mulighet til å være gode foreldre til nok ett barn som krever like mye som dette... Når de må ha avlasting til det de har, har de virkelig overskudd til ett til???

Anonymous poster hash: e96ae...fe1

Det er godt mulig at de har. Avlastningen kan være for at de skal få mulighet til å ta seg av hus og hjem, og hverandre, i en hverdag som ellers er tungt preget av oppfølgning, stimulering, grensesetting osv. for et særdeles utagerende barn.

Og om barnet krever så mye, er det bra for det å ha hyppig avlastning, for å opprettholde en god tilknytning til avlastningshjemmet.

De er godkjent for adopsjon #2, noe som tyder på at de anses som svært egnet til å ta seg av barn med tunge problemer. At de får hjelp fra kommunen, er ikke mer enn hva foreldre til andre svært trengende barn får.

Endret av Raven Emerald
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, jeg mener at det er fantastisk at de tar vare på dette barnet de har. Men jeg stiller meg skeptisk til om de (og noen andre for den sags skyld) har kapasitt til to slike utrolig krevende barn... dette barnet de allerede har krever så utrolig mye at det er helt utrolig, veldig utagerende, STORE tilknyttningsproblemer, ligger LANGT bak de andre i utviklingen etc... er ikke det nok å håndtere dette? Anonymous poster hash: e96ae...fe1

Men, nå har de vært gjennom en evaluering som adoptivforeldre der dette garantert var et spørsmål. Kan du ikke slå deg til ro med at de bestod og er godkjente for et barn til?

Skrevet

Sannsynligvis har nok det første barnet behov for hjelpetiltak uansett hvem foreldrene er, og jeg vil tro at foreldrene er vurdert som kompetente til å ta se av enda et barn med spesielle behov.

Det paret jeg kjenner som har adoptert et velfungerende barn, og som har et barn i fosterhjem (veldig krevende oppvekst, men voksen nå) ble kontaktet av barnevernet med spørsmål om de kunne tenke seg nok et barn med spesielle behov til tross for at de er i slutten av 50-årene. Så noen takler slikt bedre enn andre, helt klart!

AnonymBruker
Skrevet

problemet er jo at de ikke takler dette, de er utslitte og utmattet hver gang jeg ser de. Moren snakker ikke om annet enn at hun syntes dette er kjempevanskelig. Jeg har ikke "blind tro" på at så lenge de er gokjennt som adoptivforeldre til nr. 2 så er alt i orden. Slike prosesser tar jo lang tid. det er ikke sikkert det var kjennt hvor STORE problemer nr.1 har da de ble godkjennt for barn nr. 2...

Anonymous poster hash: e96ae...fe1
  • Liker 1
Skrevet

Å herregud hva har du med det å gjøre?

• Liker 1
Skrevet

Hvem er du i denne saken om jeg tør spørre? "Noen foreldre i barnehagen min"..... Seriøst, du har ingenting med dette å gjøre. La det offentlige gjøre jobben sin selv i å vurdere hvorvidt denne familien er i stand til å ta vare på to vanskeligstilte barn.

• Liker 2
Gjest Magdalene
Skrevet

Men slik er det jo med folk som føder barna sine også det.

Mange som klager og klager over hvor slitne de er, og over hvor "masete" det er, men alikevel velger de å få både et og to barn til.

Husk at mange mennesker er veldig flinke til å klage, til tross for at de ofte har det veldig bra. Det kan jo være at de egentlig takler dette barnet supert, men at de "liker" å klage litt.

• Liker 1
Skrevet

Et barn med spesielle behov kan trenge assistent i barnehagen og avlastning uansett hvem foreldrene er. Det er ikke noe som sier at har man ett barn med spesielle behov skal man ikke ha flere barn.

Du gir ingen mening TS

AnonymBruker
Skrevet

For å bli godkjent for adopsjon for barn nummer to, er hvordan barn nummer en har tilpasset seg, en viktig del av utredningen. Barnevernet skal observere samspillet mellom foreldre og barn, og det er heller ikke uvanlig at barnevernet observerer barnet i barnehage/skole og snakker med fagpersoner som barnet er i kontakt med.

Hvis barn nummer to, som det ser ut som denne familien allerede har fått tildelt, har kjente særskilte omsorgsbehov er det veldig sannsynlig at saken først har vært til behandling i faglig utvalg. Faglig utvalg består av en lege, psykolog og psykiater og behandler saker der barnet er over 5 år, har kjente særskilte behov eller søskenflokker på tre barn eller flere. Før endelig tildeling må søkerne sende en søknad til faglig utvalg, hvor de blant annet beskriver hvordan de har tenkt å håndtere barnets spesielle utfordringer.

Tror derfor du kan være sikker på at det ligger en solid faglig begrunnelse for at disse foreldrene har kapasitet til å bli foreldre til akkurat dette barnet, og ikke minst at det er til barnets beste å bli akkurat denne familiens sønn eller datter.

Anonymous poster hash: 30088...073

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...