Gå til innhold

et utagerende/krevende barn, adoptere et til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen foreldre i barnehagen til mitt barn har adoptert en 4 åring, som er meget utagerende kombinert med diverse andre plager nedsatt syn og kanskje utviklingshemning. Jeg kjenner moren ganske godt og vi snakker mye sammen. Hun forteller meg om hvor krevende det er med det barnet de har og sier at hun er overveldet.

Til min overraskelse så har de bestemt seg for å adoptere nok et litt stort barn med store vansker. (de er nok for "gamle" til å få en baby). Jeg ser med skrekk på at de får et til! Jeg ser hvor hardt de sliter med det ene, de trenger mye avlasting i familien, og de har ekstra personel med barnet i barnehgen også.

Finnes det ike noen regler for sånnt? Syntes du det hørtes forsvarlig ut?

Anonymous poster hash: e96ae...fe1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det syns jeg foreldrene selv skal få avgjøre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dersom de skal adoptere et barn til må de gjennom en ny godkjenning av barnevernet.

Anonymous poster hash: 4f015...e2f

AnonymBruker
Skrevet

Dersom de skal adoptere et barn til må de gjennom en ny godkjenning av barnevernet.

Anonymous poster hash: 4f015...e2f

De har vært igjennom det, og vet at det nye barnet har STORE problemer i likhet med det ene de har som de må ha avlasting til for å greie å leve med... Skal de få et nytt barn som de må ha "pause" fra??? Er det ikke nok med ett barn som krever så utrolig mye....?

Skrevet

De har vært igjennom det, og vet at det nye barnet har STORE problemer i likhet med det ene de har som de må ha avlasting til for å greie å leve med... Skal de få et nytt barn som de må ha "pause" fra??? Er det ikke nok med ett barn som krever så utrolig mye....?

Det er vel ikke sånn at når en har fått godkjenning for ett barn, deretter kan "bestille" flere sånn uten videre?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke hvordan reglene er, men jeg håper virkelig ikke de får adoptere enda en unge.

Anonymous poster hash: ee771...db3
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke sånn at når en har fått godkjenning for ett barn, deretter kan "bestille" flere sånn uten videre?

Altså de hat fått ett barn og er nå godkjennt for å få ett til... De har fått tilsendt bilde og informasjon om det nye barnet de også er godkjent for å få. Så det er ingen tvil om at dette kommer til å skje... Jeg skjønner bare ikke hvorfor de er godkjent for å få ett til, når de ikke greier å ta vare på det de har uten hjelp fra komunen/fylket/staten...

Skrevet

Altså de hat fått ett barn og er nå godkjennt for å få ett til... De har fått tilsendt bilde og informasjon om det nye barnet de også er godkjent for å få. Så det er ingen tvil om at dette kommer til å skje... Jeg skjønner bare ikke hvorfor de er godkjent for å få ett til, når de ikke greier å ta vare på det de har uten hjelp fra komunen/fylket/staten...

Hmm!

Kjenner noen som har adoptert 2, men der kom det "friske" barnet først. Dvs. barn nr 2 er født av en rusmisbrukende mor, og har senskader beslektet med de du beskriver.

Men er du sikker på at det er snakk om adopsjon for det første barnet? Er tilstanden kjent så er det jo betenkelig at det er adoptert siden de da ikke automatisk er i barnevern/tilstakssystemet?

AnonymBruker
Skrevet

Hmm!

Kjenner noen som har adoptert 2, men der kom det "friske" barnet først. Dvs. barn nr 2 er født av en rusmisbrukende mor, og har senskader beslektet med de du beskriver.

Men er du sikker på at det er snakk om adopsjon for det første barnet? Er tilstanden kjent så er det jo betenkelig at det er adoptert siden de da ikke automatisk er i barnevern/tilstakssystemet?

Begge barna er fra det samme landet, og er av en annen etnisitet enn foreldrene så det er jeg sikker på, jeg vet ikke om de var klar over at det første barnet hadde så omfattende problemer da de adopterte det, men nå er de jo definitivt klar over hvor mye det første barnet krever... Og nå forteller hun altså at de skal få et nytt barn som de VET kommer til å ha store problemer... Men som sagt så tror jeg ikke de får adoptere små babyer da de er godt opp i årene selv...

Skrevet

Enig i at det høres rart ut om hun gir uttrykk for at det er overveldende og vanskelig med det ene barnet de har. Men det bør jo ligge en slags vudering bak.

Er ikke slik at de deler ut barn bare fordi de er vanskeligere å bortadoptere enn babyer.

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at det høres rart ut om hun gir uttrykk for at det er overveldende og vanskelig med det ene barnet de har. Men det bør jo ligge en slags vudering bak.

Er ikke slik at de deler ut barn bare fordi de er vanskeligere å bortadoptere enn babyer.

Ja det er jo det, om du er villig til å ta et eldre barn eller et barn med spesielle behov, så går adopsjonsprosessen fortere. Og om du er litt eldre selv kan du ikke regne med å få små babyer...

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er jo det, om du er villig til å ta et eldre barn eller et barn med spesielle behov, så går adopsjonsprosessen fortere. Og om du er litt eldre selv kan du ikke regne med å få små babyer... Anonymous poster hash: e96ae...fe1

Men tro meg, de får ikke adoptere et barn med spesielle behov uten at foreldrekompetansen er grundig vurdert. Hvis du ønsker deg litt FAS og tilknytningsforstyrrelser for å komme foran i køen, blir du neppe godkjent.

Kanskje foreldrene føler at de har lært mye av barn nummer en?

Anonymous poster hash: ba697...00f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men tro meg, de får ikke adoptere et barn med spesielle behov uten at foreldrekompetansen er grundig vurdert. Hvis du ønsker deg litt FAS og tilknytningsforstyrrelser for å komme foran i køen, blir du neppe godkjent.

Kanskje foreldrene føler at de har lært mye av barn nummer en?

Tydelig vis ikke nok, de har en avlastningsfamilie i komunen. så det er jo ikke som om de greier med den de har...

AnonymBruker
Skrevet

Tydelig vis ikke nok, de har en avlastningsfamilie i komunen. så det er jo ikke som om de greier med den de har...

At de har avlastningshjem en gang i måneden trenger ikke bety at de ikke har lært noe. Antagelig har de lært ganske mye, og har bedre grunnlag enn uerfarne foreldre har til å ta imot et barn med spesielle behov. Har du forresten konkret greie på hva barn nummer to sitt behov består i? Kanskje barn nummer en har vist enorm bedring?

Kanskje de tar seg vann over hodet. Men helt ærlig synes jeg det virker som du synser mye her om ting du ikke har så veldig god greie på (ikke vondt ment, men du har jo virkelig ikke innsyn i saksdokumenter, helsepapirer, sosialtjenestens vurderinger og det hele).

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

At de har avlastningshjem en gang i måneden trenger ikke bety at de ikke har lært noe. Antagelig har de lært ganske mye, og har bedre grunnlag enn uerfarne foreldre har til å ta imot et barn med spesielle behov. Har du forresten konkret greie på hva barn nummer to sitt behov består i? Kanskje barn nummer en har vist enorm bedring?

Kanskje de tar seg vann over hodet. Men helt ærlig synes jeg det virker som du synser mye her om ting du ikke har så veldig god greie på (ikke vondt ment, men du har jo virkelig ikke innsyn i saksdokumenter, helsepapirer, sosialtjenestens vurderinger og det hele).

selvfølgelig har ikke jeg innsyn i saksdokumenter etc. det ville jo vært brudd på taushetsplikten... Alt jeg kan si er at de har et veldig veldig krevende barn som har avlasting hver uke og assistent store deler av barnehagetiden. og at de skal adoptere et nytt barn fra samme land som i følge mor har "store sosioemosjonelle problemer" for meg hørtes dette ut som galskap. Men du har selvfølgelig rett i at jeg "bare synser" men det er jo alt jeg kan gjøre i min possisjon....

Skrevet

Det er da helt normalt at foreldre til barn med (store) spesielle behov får avlastning. Det trenger aldeles ikke å si noe om omsorgsevnen til disse barnas foreldre. At barnet har assistent i barnehagen, har i alle fall ingen verdens ting med foreldrenes evner å gjøre. Det betyr i alle fall ikke at foreldrene ikke klarer å ta seg av barnet sitt, som du i din villfarelse tror.

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet

La oss snu på flisen: er det ikke fantastisk at noen er villig til å ta på seg ansvaret for barn med spesielle behov?

Hva mener trådstarter skal skje med slike barn - skal vi bare gi de en sprøyte så er problemet løst?

Det kan jo også være at barn nr 1 har godt av å vokse opp med et søsken. Det kan også være at disse foreldrene har tenkt nøye gjennom situasjonen. Og de er faktisk godkjent for denne adopsjonen.

Når det gjelder avlastning: er det virkelig så dramatisk at en familie får avlastning for et barn med spesielle behov en gang per uke.

AnonymBruker
Skrevet

Det er da helt normalt at foreldre til barn med (store) spesielle behov får avlastning. Det trenger aldeles ikke å si noe om omsorgsevnen til disse barnas foreldre. At barnet har assistent i barnehagen, har i alle fall ingen verdens ting med foreldrenes evner å gjøre. Det betyr i alle fall ikke at foreldrene ikke klarer å ta seg av barnet sitt, som du i din villfarelse tror.

Jeg har aldri sagt at de er dårlige foreldre for det barnet de har, men jeg stiller meg skeptisk til om de har mulighet til å være gode foreldre til nok ett barn som krever like mye som dette... Når de må ha avlasting til det de har, har de virkelig overskudd til ett til???

Skrevet

Det er vel strengt tatt bedre for disse barna å være her i Norge OG måtte være på avlastning jevnlig, enn å råtne vekk på et barnehjem i et eller annet land uten nødvendig stimuli, utdanning og oppdragelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

La oss snu på flisen: er det ikke fantastisk at noen er villig til å ta på seg ansvaret for barn med spesielle behov?

Hva mener trådstarter skal skje med slike barn - skal vi bare gi de en sprøyte så er problemet løst?

Det kan jo også være at barn nr 1 har godt av å vokse opp med et søsken. Det kan også være at disse foreldrene har tenkt nøye gjennom situasjonen. Og de er faktisk godkjent for denne adopsjonen.

Når det gjelder avlastning: er det virkelig så dramatisk at en familie får avlastning for et barn med spesielle behov en gang per uke.

Nei, jeg mener at det er fantastisk at de tar vare på dette barnet de har. Men jeg stiller meg skeptisk til om de (og noen andre for den sags skyld) har kapasitt til to slike utrolig krevende barn... dette barnet de allerede har krever så utrolig mye at det er helt utrolig, veldig utagerende, STORE tilknyttningsproblemer, ligger LANGT bak de andre i utviklingen etc... er ikke det nok å håndtere dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...