Gå til innhold

Stoltzekleiven i Bergen - Opp OG ned samme vei?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet at det har vært diskutert i bergens aviser om at noen blir irritert når noen går ned samme vei som de kom opp.

Har ikke lyst på sure miner når jeg er ute og trener. Men har tilmålt tid og da er det best å ta samme vei ned igjen.

Hva gjør dere som løper/eller går opp Stoltzen?

Anonymous poster hash: 70962...ddc
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Går ned en annen vei. Og blir irritert over de som kommer nedover på vei opp.

Om du tar veien ned igjen kan du jogge eller løpe. Det er ikke like enkelt nedover Stoltzen. En skjev landing og du risikerer å trille et stykke før du stopper i noe/noen...

Anonymous poster hash: ce391...878

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier å ta skredderdalen ned igjen. Men, vær forberedt på å bli skitten, våt og gjørmete. Anbefales kun når det har vært opphold, og selv da vil du bli våt. På dager som i dag kan det være direkte farlig.

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting er mer irriterende enn folk som kommer ned og sperrer for meg når jeg skal opp. Prøver selv å unngå å gå samme veien ned, både pga dette og fordi jeg syns det er så bratt og ekkelt. Jeg pleier gå ned Skredderdalen (vær forsiktig nedover der, kjenner flere som har gått på trynet!) eller jogge bort til Fløyen :)

Hvis du likevel vil gå ned samme veien, så pass på at du tar hensyn til de som kommer oppover så du ikke hindrer de.

Anonymous poster hash: e10e7...454
  • Liker 1
Skrevet

Om du tar veien ned igjen kan du jogge eller løpe.

Anonymous poster hash: ce391...878

Jeg ser en del som gjør dette, men det er jo som å be om belastningsskader. En skal være godt trent og ha god teknikk før det er noe en burde vurdere.

Selv parkerer jeg ved Sandviken Sykehus, småjogger bort til Stoltzekleiven som oppvarming, gir alt på vei opp, venter på samboeren min på toppen også går vi ned den andre veien igjen så jeg kommer ned igjen til bilen. Totalt tar dette 1 time.

Skrevet

Jeg går av og til nedover for å spare tid. Pleier da å være ganske påpasselig med å ikke hindre de som går oppover.

Skrevet

Bort til Fløyen og ned en av veiene der, ned Skredderdalen, ned ved Sandviken sykehus, eller bort til Sandviksbatteriet og ned skråningen der. Mange muligheter! Har faktisk aldri gått ned Stoltzen...

Gjest Coolaid
Skrevet

Jeg gikk opp Stoltzen i dag. En del folk som også kom ned den veien. Gjør meg ingenting, har ikke problemer med å dele naturen med andre. I forhold til folk kan man fint gå både opp og ned dersom man viser hensyn til hverandre. Pga regn kan det være veldig glatt når man skal nedover. Da foretrekker jeg en annen vei ned. Tull at man ikke kan gå ned samme vei dersom man ønsker det. Det er som min sønn sier: "Naturen er fri for alle" :)

Skrevet

Direkte ufint å gå ned samme veien, dere ødelegger for alle. Tar ikke så mye lengre tid å gå ned andre stien.

Gjest Coolaid
Skrevet

Direkte ufint å gå ned samme veien, dere ødelegger for alle. Tar ikke så mye lengre tid å gå ned andre stien.

Hvorfor er det ufint? Og hvorfor skal alle rette seg etter hva som passer deg? Klarer du ikke å dele naturen kan du ferdes et annet sted. Snart skal du vel begynne å bestemme hvilke fart vi skal holde oppover slik at det tilfredstiller din trening. Egoisme syns jeg det er.

http://blogg.bt.no/preik/2012/08/04/stoltzen-opp-og-ned/#.Uy1uUHmPLrc

Skrevet

Hvorfor er det ufint? Og hvorfor skal alle rette seg etter hva som passer deg? Klarer du ikke å dele naturen kan du ferdes et annet sted. Snart skal du vel begynne å bestemme hvilke fart vi skal holde oppover slik at det tilfredstiller din trening. Egoisme syns jeg det er.

http://blogg.bt.no/preik/2012/08/04/stoltzen-opp-og-ned/#.Uy1uUHmPLrc

Fordi stoltzen er et av de eneste stedene hvor man kan løpe intensivt og kort i stor hellning. De som tusler ned får ikke noe særlig utbytte av det og kunne gått et annet sted.

AnonymBruker
Skrevet

Litt på sidenlinjen; tenker dere turgåere på at dere parkerer på et sykehus?? Ansatte der må betale 500 i måneden i parkering, men ender av og til opp med bot i tillegg fordi parkeringen er full av turgåere... i tillegg sliter pårørende med å finne parkeringsplass. Godt det skal komme bom!

Anonymous poster hash: c294e...119

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor skulle vi tenke på det?

Gjest Coolaid
Skrevet

Fordi stoltzen er et av de eneste stedene hvor man kan løpe intensivt og kort i stor hellning. De som tusler ned får ikke noe særlig utbytte av det og kunne gått et annet sted.

Fordi du ikke har lyst å dele naturen i Bergen med andre så må du dessverre det. Sist jeg sjekket så var ikke stoltzen en idrettsbane for enkelte utøvere. Stoltzen er vedlikeholdt av Bergen kommune med støtte fra næringslivet som en gave til bergens befolkning. Ikke bare til deg. Det finnes nok av steder du kan løpe for tilsvarende trening.

Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Litt på sidenlinjen; tenker dere turgåere på at dere parkerer på et sykehus?? Ansatte der må betale 500 i måneden i parkering, men ender av og til opp med bot i tillegg fordi parkeringen er full av turgåere... i tillegg sliter pårørende med å finne parkeringsplass. Godt det skal komme bom!

Anonymous poster hash: c294e...119

Det går fint an å parker ved Sandviken Sykehus selv om man ikke er inne på sykehusområdet. Det er mange lurer plasser i nærområdet.Trodde området var avstengt for privat parkering, bortsett fra for besøkende?. Men det er ikke en selvfølge at alle skal få parkere på sin egen arbeidsplass heller. De fleste som jobber i sentrumsnære områder har ikke den luksusen at de kan kjøpe seg parkering for 500 i måneden. Ta kollektivt eller bruk sykkel? Det er kjempegode kollektive muligheter ved Sandviken Sykehus. (Da trenger du ikke løpe opp Stoltzen heller :fnise: )

Endret av Coolaid
Skrevet

Jeg ler så mye at jeg nesten rister når jeg leser summingen i ba fra disse som tror de eier veien type " åhuffamei, åhuffamei jeg er så sint som fy" i skikkelig god gammeldags tante Sofie stil, med videre klaging og jamring med "ikke gå på veien min, unna vei her kommer JEG, det er MIN vei og du er en idiot om du går her".. Som at de gir uttrykk for at det er deres private vei..

Ja jeg ler av de stortsett for det er ikke bare i stoltzen disse menneskene klager og jamrer seg. I stoltzen har alle både lov og rett til å ferdes, både små barn, hunder, voksne, de trente, de utrente og opp og ned. Stoltzen er en tur sti og som på alle andre turstier må folk også de som trener og peser innordne seg andre.

Men når det er sagt så humrer jeg mer av de som klager på at andre går på deres private vei når de snakker om hele fjellveien (for det har jeg også lest) eller andre steder i byen, for jeg kan på en måte skjønne det med stolzen.

Det har vært mange ulykker med folk som har insistert på å gå ned, luftambulanse har måtte frakte folk ned igjen, ikke bare en gang men flere. Det er en grunn og en meget viktig sådan til å gå en annen vei ned. Det er også byens motbakke. Men dette har vært diskutert nesten like mye som fiske torget, by banen og buekorpsene til sammen tror jeg.

Byfjellsforvaltere og stolzen opp folket er i en konstant verbal krangel i ren Bergens stil, det sier litt om engasjementet i saken.

Selv så går jeg (ja jeg går i et rolig tempo, med hund) opp og bare det er sikkert nok til et par tante Sofie summiser for de som mener stoltzen bare bør brukes for de uber trente som springer opp på 9 blank. Men jeg velger alltid en annen vei ned fordi jeg synes det er greit med en rund tur, men hva summiser og "jeg eier denne veien" folk mener gir jeg faktisk litt f i all den tid og stund de faktiske forhold er at de ikke eier et eneste trappetrinn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...