Gå til innhold

EndNote og referanser - noen spørsmål


Gjest Ciegus

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus

Noen som er dyktige på dette og vet hva som er "riktig" å gjøre?

Jeg refererer i APA-stil. Så lurer jeg på, når jeg leser vitenskapelige artikler fra tidsskrifter på nett, skal disse legges inn som Journal Article eller electronic article? De er jo en journal article, leser jo som regel pdf-utgaven fra tidsskriftet, men samtidig er det jo elektronisk. Hvis jeg legger den inn som electronic article blir vel URL-en med i referanselista, noe som jo kan være greit men også skape litt mer kaos i lista...?

Og så er det ikke på alle artikler det kommer tydelig frem hva som er volum og hva som er issue. Hva er egentlig forskjellen, hva betyr disse, og hvordan vet jeg hva som er hva? Kan feltene stå blanke hvis jeg ikke får oppgitt volum og issue nr, eller bør jeg gå 'all inn' for å finne disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Journal article. Volume er årgang, issue er nummer i årgangen, trooor ikke du behøver å ha med issue, men dobbeltsjekk referanselista i en artikkel du leser :) du vet du som regel kan export citation direkte fra f.eks. pubmed til endnote?

Anonymous poster hash: ca4c0...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville importert dataene direkte fra kilden, de fleste databaser har en egen knapp for det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som er dyktige på dette og vet hva som er "riktig" å gjøre?

Jeg refererer i APA-stil. Så lurer jeg på, når jeg leser vitenskapelige artikler fra tidsskrifter på nett, skal disse legges inn som Journal Article eller electronic article? De er jo en journal article, leser jo som regel pdf-utgaven fra tidsskriftet, men samtidig er det jo elektronisk. Hvis jeg legger den inn som electronic article blir vel URL-en med i referanselista, noe som jo kan være greit men også skape litt mer kaos i lista...?

Og så er det ikke på alle artikler det kommer tydelig frem hva som er volum og hva som er issue. Hva er egentlig forskjellen, hva betyr disse, og hvordan vet jeg hva som er hva? Kan feltene stå blanke hvis jeg ikke får oppgitt volum og issue nr, eller bør jeg gå 'all inn' for å finne disse?

Det aller viktigste er at leseren skal kunne finne kilden du oppgir, hvordan du konkret gjør det er noe opp til deg. En del forfattere foretrekker likevel at du siterer i henhold til journalen den er publisert i, ikke fra selve artikkelen.

Selv om en artikkel er på 15 sider, så vil det ofte stå (eksempel) pp. 120-135 i referanselisten. Skal du sitere fra side tre så blir det 123. Grunnen til at man ønsker sitering fra den publiserte journalen og ikke artikkelen handler om siteringspoeng. Det spiller liten rolle formelt sett, det handler vel mer om ære og berømmelse. Nå forklarer jeg meg knotete, det viktigste er som sagt at en annen person kan finne kilden du oppgir. Du skal ikke trenge å oppgi url med mindre det er en nettside. En del velger likevel å gjøre det for enkelthetens skyld.

Anonymous poster hash: 26770...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Ville importert dataene direkte fra kilden, de fleste databaser har en egen knapp for det :)

Det er det jeg gjør, men det er jo ingen garanti for at det blir riktig, må ofte fylle inn ekstra info. Og noen ganger finner jeg artikler som ikke ligger inne i slike databaser, så det er ingen knapp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Anbefaler denne oversikten: http://www.hil.no/biblioteket/kurs_og_veiledninger/oppgaveskriving/apa_kildehenvisninger Den klarerer masse spørsmål. Både om når man skal bruke url, bruk av doi osv.

EndNote er forresten min bestevenn gjennom studiet <3

Anonymous poster hash: ca4c0...8cd

Og der står det at doi/url må med på elektronisk artikkel. Så da må jeg legge inn artikkelen som electronical article da, eller kommer url med selv om den ligger som journal article (er ikke på rett pc nå så kan ikke prøve og se)?

Konklusjon er at url/doi må med? Noen sier nei, linken sier ja? Er det rart man er forvirra? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Skjønner at man blir litt forvirret. Sjekk en av de du har imponert, og følg det mønsteret. Jeg har aldri fått kommentarer på feil i litteraturlista når jeg har gjort det. Begge deler er nok innafor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doi er ganske nytt da, så det kan hende det er derfor det er litt motstridende beskjeder. Den doi-informasjonen sto f.eks. okke på hil sine sider få jeg startet med å skrive i APA format for tre år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...