Gå til innhold

Blir journalen min overført til ny lege?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal bytte fastlege (pga flytting), og lurer på om journalen min blir overført til den nye legen? Det er HELT krise hvis dette skjer.

Anonymous poster hash: d957b...b3c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Really? Ja, selvfølgelig blir den det.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, da sitter jeg fint i det :sukk:

Skrevet

Men du kan vel selv velge om hele journalen skal overføres? Eller evt at ingenting skal overføres? Er jo din journal. Jeg vet ikke om man kan velge da, men i mitt hode så må man få velge om en journal skal videre selv.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er du som bestemmer om du vil ha journalen overført. Den skal ikke bli det om du ikke ber om det. Hadde jeg vært deg, hadde jeg likevel gitt beskjed til ditt gamle legekontor om at du ikke vil ha journalen overført (pass på at de ikke misforstår og tror du vil ha den overført).

Uansett tror jeg leger har sett det meste, så det spørs om det hadde vært krise om den ble overført :)

Anonymous poster hash: 0baf1...eea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skjer ikke automatisk nei. Du må selv gi beskjed til din forrige lege om at journalen skal flyttes.

Anonymous poster hash: 0ff57...e71
Skrevet

Nå heter det seg i lovverket at journalen skal følge pasienten, men siden det finnes nesten like mange journalsystemer som det gjør fastlege kontorer, så er det ikke sikkert at dette skjer automatisk. Eller raskt.

Men nå når dataalderen til slutt når helsevesenet, så vil nok dette skjer ganske radikt i fremtiden.

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive at om det er en fastlege på samme legekontor, er det nok felles journalsystem. Men ikke om det er et annet legekontor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Etter pasientrettighetsloven har pasienten rett til innsyn i, til å få rettet eller slettet i, samt til å motsette seg utlevering av opplysninger fra sin egen journal. Det samme gjelder retten til å motsette seg overføring av journal eller opplys­ninger fra journal."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2006/nou-2006-05/7/2/3.html?id=157247

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan knapt forestille meg hvorfor man IKKE skulle ønske at helsehistorien skal overføres til ny lege? :klo:

Anonymous poster hash: 158dc...509
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok. Får se hvordan jeg gjør det. Takk for svar.

Jeg fortalte min forrige lege om overgrep, og hvilken relasjon jeg har til den personen som gjorde det. Min nye fastlege vet hvem denne personen er, og derfor er det krise om han ser journalen min, ettersom dette skal være hemmelig.

Så min nye fastlege må spørre det gamle legekontoret om journalen, og jeg må gi tillatelse?

AnonymBruker
Skrevet

Kan knapt forestille meg hvorfor man IKKE skulle ønske at helsehistorien skal overføres til ny lege? :klo:Anonymous poster hash: 158dc...509

Det kan være mye, for eks kjønnssykdommer eller pillemisbruk eller andre helseproblemer man helst vil skal være fortid. Er det så vanskelig å forestille seg?

• Liker 3
Skrevet

Det kan være mye, for eks kjønnssykdommer eller pillemisbruk eller andre helseproblemer man helst vil skal være fortid. Er det så vanskelig å forestille seg?

Ja , for alt dette er relevant for fastlegens mulighet til å behandle pasienten riktig. Det er mye HVORFOR vi fikk fastlegesystemet.

At en lege ikke skulle kunne skille jobb og privatliv på en slik måte at han kunne forholde seg til en pasients overgrepshistorie, høres helt vilt ut.

AnonymBruker
Skrevet

Ja , for alt dette er relevant for fastlegens mulighet til å behandle pasienten riktig. Det er mye HVORFOR vi fikk fastlegesystemet.

At en lege ikke skulle kunne skille jobb og privatliv på en slik måte at han kunne forholde seg til en pasients overgrepshistorie, høres helt vilt ut.

Overgriperen er også pasient hos samme lege, derfor ønsker jeg ikke at legen skal vite om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Pasienten har også rettigheter i forhold til hvilke journalopplysninger man (ikke) ønsker spredt.

Men fastlegen ville sikkert forholdt seg til TS sin overgrepshistorie på en profesjonell måte. Personlig ville jeg overført jorunalen. Det er viktig for legen å vite dette.

AnonymBruker
Skrevet

Overgriperen er også pasient hos samme lege, derfor ønsker jeg ikke at legen skal vite om dette. Anonymous poster hash: d957b...b3c

Til pass for overgriperen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg byttet fastlege, så sto det at jeg mot en liten kostnad kunne få overført journalen.

Var ikke noe vits i mitt tilfelle, så jeg droppet det.

Når jeg kom dit, så var legen helt blank, så det stemte at de ikke fikk den.

Anonymous poster hash: ac3a8...fdc

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Får se hvordan jeg gjør det. Takk for svar.

Jeg fortalte min forrige lege om overgrep, og hvilken relasjon jeg har til den personen som gjorde det. Min nye fastlege vet hvem denne personen er, og derfor er det krise om han ser journalen min, ettersom dette skal være hemmelig.

Så min nye fastlege må spørre det gamle legekontoret om journalen, og jeg må gi tillatelse?

Ok, jeg skjønner. (Jeg synes at overgriperen fortjener at legen hans vet om dette, men det er nå så…)

Ja, det synes jeg er vanskelig å forestille seg. Jeg forventer av min fastlege at han/hun er profesjonell, og jo mer vedkommende vet om min helserelaterte fortid, jo bedre. Jeg vil jo ha best mulig behandling.

Anonymous poster hash: 158dc...509

Skrevet

Jeg spurte legen min om dette for 2 år siden.

Bakgrunnen var en litt annen, en diskusjon jeg hadde hatt med noen med hensyn på forsikring.

Når du fyller ut en helseerklæring for forsikring gir du forsikringsselskapet tilgang til journalen din ved et krav, for å sjekke om helseproblemene dine var tilstede før du tegnet forsikringen (hvis du har fortalt at de ikke var det).

Legen fortalte meg da at det skjer ikke automatisk, men at de i noen tilfeller kunne be om å få den oversendt.

Gjest sophia21
Skrevet

Jeg måtte i alle fall be om det. Da sendte de meg journalen i posten, måtte betale for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...