AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #1 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har et par spørsmål ang. min manns jobb. I går ringte han for å si at han ikke kunne komme på jobb fordi vår datter var syk. Da fikk han beskjed om at hun skulle prøve å ordne vikar, men hvis hun ikke fikk det til burde han komme likevel. Han driver en kantine via et firma og er eneste ansatte i kantina som server 80-120 pers. Hun fikk ikke tak i vikar, og det endte med at vi måtte ordne barnevakt og styre masse for at han skulle få dratt på jobb. Ikke en eneste takk. I dag ble han dårlig selv med diaré (vi har omgangssyke i bhg som går og går), og ringte for å si at han ikke ville risikere å smitte alle de andre ved at han skulle dra på jobb. I tillegg følte han seg ikke så bra. Hun skulle prøve å ordne vikar, men fikk det igjen ikke til, og ba ham om å dra på jobb likevel, men være forsiktig (bruke hansker osv). Etter mye om og men reiste han til slutt på jobb etter å ha følt seg presset til å gjøre det, i følge en tlf.samtale med sjefen hans var det visst "sånn det var i gamet vårt noen ganger". Han dro på jobb, ordnet det til enkelt, og så kom det en som er ansatt i bedriften det kantina er og hjalp til, og sa at han kunne dra hjem, for de ønsket jo heller ikke at han skulle være det mens han var syk (tror ikke hun visste årsaken til sykdommen). Så da reiste han hjem, for så få en sint telefon fra sjefen etter en liten stund som krevde at han reiste tilbake, for nå var det visst "helt kaos der" i følge noen, uten at jeg vet hva det innebærer. Det skal nevnes at bedriften der kantina ligger tidligere har ordnet opp selv og var kjent med det dersom personen som tidligere drev kantina var borte. Nå har mannen min dårlig samvittighet for at han er syk, dårlig samvittighet for at han reiste hjem og føler naturlig nok at tonen med sjefen ikke et helt god. Kan virkelig arbeidsgiver pålegge arbeidstaker å reise på jobb når han er syk, og det i tillegg er smittefare for så mange mennesker? Firmaet min mann er ansatt i hadde visst også 48-timersregelen som retningslinje, men den ser tydeligvis sjefen fullstendig bort i fra. Det står ingen steder i hans arbeidsavtale at han er ansvarlig for å skaffe vikar, så egentlig er dt jo en sak mellom de to firmaene, og det er jo firmaet min mann er ansatt i sitt ansvar å skaffe vikar, ikke hans!? Vi begge har selvfølgelig full forståelse for at det kan være vanskelig å skaffe vikar, men kan de da virkelig se bort i fra arbeidstakers helse og ansvar ved evt smittefare? Tenker for eksempel på hotellet på Gardermoen som smittet nesten 200 gjester for noen år siden... Håper noen har litt innsikt og kan hjelpe oss med dette!Anonymous poster hash: e6f9b...a60
Gjest BabyBlue Skrevet 19. mars 2014 #2 Skrevet 19. mars 2014 WTF. Nei, her er det sjefen som burde få en smekk på fingrene. Man skal ikke gå på jobb om man er syk, og i hvert fall ikke når man jobber med mat. Mannen din skal ikke ha dårlig samvittighet, å bli syk en gang i blant er helt naturlig og ikke noe sjefen skal ha lov til å bli sint over. Bokstavelig talt, det er ikke lov. Og det å skaffe vikar er heller ikke hans ansvar, hater sjefer som legger for mye press på sine ansatte, dessverre er det altfor mange av de.
Gjest Lypcha Skrevet 19. mars 2014 #3 Skrevet 19. mars 2014 Nei dette går vel ikke an? Spesielt når man arbeider med mat og har omgangssyken i tillegg. Da er det vel 48 timers regelen som gjelder? Men mannen din burde absolutt komme seg til legen for en sykemelding, spesielt når situasjonen er som den er. 5
Gjest HappyWaffle Skrevet 19. mars 2014 #4 Skrevet 19. mars 2014 sjefen er en dust. få mannen din til lege og skaff han sykemelding asap!
Annie70 Skrevet 19. mars 2014 #5 Skrevet 19. mars 2014 Dette er jo uansvarlig så det holder. Han risikerer å smitte 80-120 mennesker på en arbeidsplass.. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #6 Skrevet 19. mars 2014 Takk for støtte. Finnes det nedskrevet i en lov eller noe, tenker det kunne vært greit å ha noe å slå i bordet med ved et evt møte. Sjefen har skaffet vikar resten av uka, men det hjelper jo lite hvis han rekker å smitte noen i dag...Anonymous poster hash: 5deb2...066
student86 Skrevet 19. mars 2014 #7 Skrevet 19. mars 2014 Kanskje både Mattilsynet og Arbeidstilsynet burde ha fått en telefon om dette, samt øvrig ledelse? 9
Frisørdama Skrevet 19. mars 2014 #8 Skrevet 19. mars 2014 (endret) Det der er helt vilt. Man tvinger aldri noen med omgangssyken til å gå på jobb, og hvertfall ikke når man jobber med mat. Og hun kan ikke nekte noen å være hjemme med sykt barn heller. Det er alltid sjef og ikke ansatt som har ansvar for å få tak i vikar, evnt må sjef hoppe inn selv. Sånn er det! Kontakt høyere hold. Endret 19. mars 2014 av Frisørdama 2
Gjest HappyWaffle Skrevet 19. mars 2014 #9 Skrevet 19. mars 2014 http://introbokmal.cappelendamm.no/c26387/artikkel/vis.html?tid=26526
Blåmor Skrevet 19. mars 2014 #10 Skrevet 19. mars 2014 (endret) Slik går da ikke an? Endret 19. mars 2014 av Blåmor
Gjest navnelapp Skrevet 19. mars 2014 #11 Skrevet 19. mars 2014 Mot dumskap kjempar sjølv gudane forgjeves. Sjefen har jo heilt klart eit styringsproblem, sidan ho ikkje har vikarar tilgjengelege, og ikkje kan finne alternative løysingar. I staden for å skjerpe seg og å seie frå oppover i organisasjonen, så dyttar ho problema over på din mann. Å presse nokon som har ein svært smittsom tilstand på jobb for å arbeide med mat er jo så katastrofe at det liknar ingenting. Eit alternativ ville jo vere at dei stilt med/dekka kostnader til barnevakt, det er eit forslag som mannen din kan presentere for sjefen sin som ei mogeleg løysing. Ein annan måte å handtere dette er å ta det gjennom tilligsvalgtapparatet, eventuelt gjennom verneombodet, som alle som tilset meir enn 20 (trur eg) skal ha. Men er sjefen ubrukeleg må ein enten gå høgare i organisasjonen, eller finne seg ein annan jobb, dessverre. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #12 Skrevet 19. mars 2014 TS, du skjønner at du har skrevet nok her til at mannen din kan identifiseres? Anonymous poster hash: 1b4f4...506 2
Apis Skrevet 19. mars 2014 #13 Skrevet 19. mars 2014 Driver han et EMK? eller har han et ansettelses forhold?
student86 Skrevet 19. mars 2014 #14 Skrevet 19. mars 2014 Takk for støtte. Finnes det nedskrevet i en lov eller noe, tenker det kunne vært greit å ha noe å slå i bordet med ved et evt møte. Sjefen har skaffet vikar resten av uka, men det hjelper jo lite hvis han rekker å smitte noen i dag...Anonymous poster hash: 5deb2...066 Dette går ikke an! Det er alvorlige brudd på Arbeidsmiljøloven, som du finner på: www.lovdata.no Her er noen utdrag/eksempler fra Arbeidsmiljøloven: Kapittel 2. Arbeidsgivers og arbeidstakers plikter Her står det at både arbeidsgiver og arbeidstaker skal sørge for å overholde Arbeidsmiljøloven. Ved sykdom skal arbeidet avbrytes fordi det er brudd på helse, miljø og sikkerhet. Kapittel 4. Krav til arbeidsmiljøet § 4-1.Generelle krav til arbeidsmiljøet (1) Arbeidsmiljøet i virksomheten skal være fullt forsvarlig ut fra en enkeltvis og samlet vurdering av faktorer i arbeidsmiljøet som kan innvirke på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse og velferd. Standarden for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø skal til enhver tid utvikles og forbedres i samsvar med utviklingen i samfunnet. Vi kan vel trygt si at kravene her ikke blir oppfylt. (2) Ved planlegging og utforming av arbeidet skal det legges vekt på å forebygge skader og sykdommer. Arbeidets organisering, tilrettelegging og ledelse, arbeidstidsordninger, lønnssystemer, herunder bruk av prestasjonslønn, teknologi mv. skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger og slik at sikkerhetshensyn ivaretas. Mannen din blir ikke friskere av å gå på jobb når han er syk, så heller ikke disse kravene er oppfylt! I kapittel 6 står det om verneombud, og de har jo med HMS - helse, miljø og sikkerhet, å gjøre: "Blir et verneombud kjent med forhold som kan medføre ulykkes- og helsefare, skal verneombudet straks varsle arbeidstakerne på stedet, og arbeidsgiveren eller dennes representant skal gjøres oppmerksom på forholdet dersom verneombudet selv ikke kan avverge faren. Arbeidsgiveren skal gi verneombudet svar på henvendelsen. Er det ikke innen rimelig tid tatt hensyn til meldingen, skal verneombudet underrette Arbeidstilsynet eller arbeidsmiljøutvalget. (4) Verneombudet skal tas med på råd under planlegging og gjennomføring av tiltak som har betydning for arbeidsmiljøet innenfor ombudets verneområde, herunder etablering, utøvelse og vedlikehold av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, jf. § 3-1." Kapittel 18 omhandler tilsyn med loven og hvilke eventuelle konsekvenser det kan få for arbeidsgiver å bryte Arbeidsmiljøloven. Det kan vanke bøter og det som verre er. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #15 Skrevet 19. mars 2014 Det eneste mannen din har gjort galt, er å være FOR SNILL, og møte på jobb! Sjefen har ikke LOV til å holde på slik. Og nei - det er heller ikke mannen din sitt ansvar å skaffe vikar. Han er SYK, og skal få være ifred og hvile! Anonymous poster hash: 73995...183 3
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #16 Skrevet 19. mars 2014 Jeg jobber også på kjøkken, og vi har regel på at hvis vi ikke kan jobbe, må vi finne en vikar selv, men hvis vi er syke, er det sjefen sin jobb å finne en erstatter. I og med at vi jobber med mat er det ikke ønskelig å ha vedkomne på jobb. Særlig ikke med omgangsjuke... Anonymous poster hash: d4102...eee
Molte Skrevet 19. mars 2014 #17 Skrevet 19. mars 2014 Jeg har et par spørsmål ang. min manns jobb. I går ringte han for å si at han ikke kunne komme på jobb fordi vår datter var syk. Da fikk han beskjed om at hun skulle prøve å ordne vikar, men hvis hun ikke fikk det til burde han komme likevel. Han driver en kantine via et firma og er eneste ansatte i kantina som server 80-120 pers. Hun fikk ikke tak i vikar, og det endte med at vi måtte ordne barnevakt og styre masse for at han skulle få dratt på jobb. Ikke en eneste takk. I dag ble han dårlig selv med diaré (vi har omgangssyke i bhg som går og går), og ringte for å si at han ikke ville risikere å smitte alle de andre ved at han skulle dra på jobb. I tillegg følte han seg ikke så bra. Hun skulle prøve å ordne vikar, men fikk det igjen ikke til, og ba ham om å dra på jobb likevel, men være forsiktig (bruke hansker osv). Etter mye om og men reiste han til slutt på jobb etter å ha følt seg presset til å gjøre det, i følge en tlf.samtale med sjefen hans var det visst "sånn det var i gamet vårt noen ganger". Han dro på jobb, ordnet det til enkelt, og så kom det en som er ansatt i bedriften det kantina er og hjalp til, og sa at han kunne dra hjem, for de ønsket jo heller ikke at han skulle være det mens han var syk (tror ikke hun visste årsaken til sykdommen). Så da reiste han hjem, for så få en sint telefon fra sjefen etter en liten stund som krevde at han reiste tilbake, for nå var det visst "helt kaos der" i følge noen, uten at jeg vet hva det innebærer. Det skal nevnes at bedriften der kantina ligger tidligere har ordnet opp selv og var kjent med det dersom personen som tidligere drev kantina var borte. Nå har mannen min dårlig samvittighet for at han er syk, dårlig samvittighet for at han reiste hjem og føler naturlig nok at tonen med sjefen ikke et helt god. Kan virkelig arbeidsgiver pålegge arbeidstaker å reise på jobb når han er syk, og det i tillegg er smittefare for så mange mennesker? Firmaet min mann er ansatt i hadde visst også 48-timersregelen som retningslinje, men den ser tydeligvis sjefen fullstendig bort i fra. Det står ingen steder i hans arbeidsavtale at han er ansvarlig for å skaffe vikar, så egentlig er dt jo en sak mellom de to firmaene, og det er jo firmaet min mann er ansatt i sitt ansvar å skaffe vikar, ikke hans!? Vi begge har selvfølgelig full forståelse for at det kan være vanskelig å skaffe vikar, men kan de da virkelig se bort i fra arbeidstakers helse og ansvar ved evt smittefare? Tenker for eksempel på hotellet på Gardermoen som smittet nesten 200 gjester for noen år siden... Håper noen har litt innsikt og kan hjelpe oss med dette!Anonymous poster hash: e6f9b...a60 Han har faktisk ikke lov til å være på jobb å lage mat når han har omgangsyka! Har selv jobbet med matvarer før, og der fikk vi streng beskjed hadde vi diare eller oppkast så måtte vi holde oss vekke... 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #18 Skrevet 19. mars 2014 Til AB som skrev til meg at jeg har skrevet nok til at han kan identifiseres: Hvis sjefen hans et her inne på KG og kjenner igjen denne konflikten, så forstår hun kanskje at hun har gjort en feil her? Jeg har ikke brutt noen lov ved å be om råd, heldigvis Anonymous poster hash: 5deb2...066 9
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #19 Skrevet 19. mars 2014 Og det er en ansettelsesforhold. Anonymous poster hash: 5deb2...066
Crobern Skrevet 19. mars 2014 #20 Skrevet 19. mars 2014 Æsj. Håper ikke han lager mat der jeg jobber . Ikke fordi han kan noe for det, men fordi sjefen hans kan noe for det. For å sette det på spissen: Han kan ha smittet VELDIIIIIG mange i dag. Hyggelig å spise karbonadesmørbrød, og bli fast inventar på dass de neste dagene fordi en maktsyk sjef tvinger syke ansatte på jobb. God bedring til mannen din. Og riktig god bedring til sjefen. Det tar nok lengre tid før hun blir "frisk" . 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå