Gå til innhold

graviditet, babyer og jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En hører jo om det, hvordan det er vanskeligere for de som er gravide å få jobb, i alle fall enkelte ganger.

Satt plutselig å ble så baby syk, men blir ferdig med studier nå i vår og håper på å begynne å jobbe igjen til høsten og vil søke jobber når jeg er ferdig.

Er fullstendig klar over at jeg ikke trenger å fortelle noen i intervjuer, at jeg drømmer om en liten baby, men lurer på å gjøre det allikevel, for å kunne "inkludere" det i planene bedriften eventuelt har for meg. Men er det lurt, eller burde jeg la være?

Jobbene jeg vil søke på, er jobber som krever høyere utdannelse og hvor det også forekommer etterutdanning av de ansatte, eller at de kan få permisjon en stund, for å ta enda mer utdanning. Kommer også til å stort sett rette fokus mot store arbeidsgivere, da jeg er klar over at de minste firmaene er mye mer sårbare i forhold til både permisjoner og sykemeldinger.

Noen som har nevnt fremtidige foreldrepermisjoner i jobbintervjuer, eller er det noe man bør holde klokelig kjeft om i ethvert tilfelle.



Anonymous poster hash: db09d...7e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er noe lurt å fortelle om baby planene dine. Det kan sette deg i et "dårlig lys" når du søker jobb, dessuten har ikke de lov til å spørre om det. Det er personlig. Du har rett på permisjon om du har jobbet minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonstart. Tror du er pliktig til å fortelle arbeidsgiver om graviditeten rundt uke 30 om jeg ikke tar helt feil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

:klo:

De fleste kvinner får barn. Det er ikke nødvendig å fortelle arbeidsgiver at du er en av disse kvinnene. Hadde du vært blant de som IKKE ønsker barn kunne det kanskje vært et poeng i å fortelle det, men man må være forsiktig med det også, for det kan slå negativt ut.