Gå til innhold

graviditet, babyer og jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En hører jo om det, hvordan det er vanskeligere for de som er gravide å få jobb, i alle fall enkelte ganger.

Satt plutselig å ble så baby syk, men blir ferdig med studier nå i vår og håper på å begynne å jobbe igjen til høsten og vil søke jobber når jeg er ferdig.

Er fullstendig klar over at jeg ikke trenger å fortelle noen i intervjuer, at jeg drømmer om en liten baby, men lurer på å gjøre det allikevel, for å kunne "inkludere" det i planene bedriften eventuelt har for meg. Men er det lurt, eller burde jeg la være?

Jobbene jeg vil søke på, er jobber som krever høyere utdannelse og hvor det også forekommer etterutdanning av de ansatte, eller at de kan få permisjon en stund, for å ta enda mer utdanning. Kommer også til å stort sett rette fokus mot store arbeidsgivere, da jeg er klar over at de minste firmaene er mye mer sårbare i forhold til både permisjoner og sykemeldinger.

Noen som har nevnt fremtidige foreldrepermisjoner i jobbintervjuer, eller er det noe man bør holde klokelig kjeft om i ethvert tilfelle.



Anonymous poster hash: db09d...7e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er noe lurt å fortelle om baby planene dine. Det kan sette deg i et "dårlig lys" når du søker jobb, dessuten har ikke de lov til å spørre om det. Det er personlig. Du har rett på permisjon om du har jobbet minst 6 av de siste 10 mnd før permisjonstart. Tror du er pliktig til å fortelle arbeidsgiver om graviditeten rundt uke 30 om jeg ikke tar helt feil?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

:klo:

De fleste kvinner får barn. Det er ikke nødvendig å fortelle arbeidsgiver at du er en av disse kvinnene. Hadde du vært blant de som IKKE ønsker barn kunne det kanskje vært et poeng i å fortelle det, men man må være forsiktig med det også, for det kan slå negativt ut.

Nei, ikke fortell det. Hvordan skulle du gjort det? "Ja, forresten, før vi avslutter vil jeg gjerne informere om at jeg en gang i fremtiden skal prøve å få barn." Jaha?

Planene bedriften har for deg vil ikke oppstå før etter du har jobbet en stund, det er ikke slik at de etter intervjuet setter seg ned og planlegger hvor du er om 10 år...

Jeg har vært i mange intervjuer, og de fleste har ikke vært innom temaet en gang. En arbeidsgiver spurte ganske indirekte men åpenbart om jeg hadde tenkt å få barn, jeg nektet å svare. En annen arbeidsgiver gjorde det tydelig at hvis jeg ønsket barn ville jeg være avhengig av å ha en partner som stilte opp 100% på hjemmebane for å kunne fortsette i jobben, og at hvis det ikke var aktuelt var de behjelpelige med å finne en annen stilling i bedriften som var mer forenlig med barn. De spurte overhodet ikke hva planene mine var, men bare informerte slik at jeg kunne ta et valg basert på det. De andre arbeidsgivere har ikke nevnt familie med ett ord, og det hadde vært fullstendig unaturlig å ta det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hører jo om det, hvordan det er vanskeligere for de som er gravide å få jobb, i alle fall enkelte ganger.

Satt plutselig å ble så baby syk, men blir ferdig med studier nå i vår og håper på å begynne å jobbe igjen til høsten og vil søke jobber når jeg er ferdig.

Er fullstendig klar over at jeg ikke trenger å fortelle noen i intervjuer, at jeg drømmer om en liten baby, men lurer på å gjøre det allikevel, for å kunne "inkludere" det i planene bedriften eventuelt har for meg. Men er det lurt, eller burde jeg la være?

Jobbene jeg vil søke på, er jobber som krever høyere utdannelse og hvor det også forekommer etterutdanning av de ansatte, eller at de kan få permisjon en stund, for å ta enda mer utdanning. Kommer også til å stort sett rette fokus mot store arbeidsgivere, da jeg er klar over at de minste firmaene er mye mer sårbare i forhold til både permisjoner og sykemeldinger.

Noen som har nevnt fremtidige foreldrepermisjoner i jobbintervjuer, eller er det noe man bør holde klokelig kjeft om i ethvert tilfelle.

Anonymous poster hash: db09d...7e0

Tror nok det blir vanskelig å få jobb hvis du sier du planlegger barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dere har selvfølgelig rett. Ikke verdt å nevne. Det er jo en del av livet å få barn og det vil jo hende for de fleste og det må jo arbeidsgiverne rett og slett bare innfinne seg med.

:)



Anonymous poster hash: db09d...7e0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...