Gå til innhold

Jernmangel?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om jeg kanskje har jernmangel? Jeg var hos legen og tok blodprøver i høst, og da hadde jeg lett b12 mangel. Har fått b12 sprøyter hver 3 mnd siden det. Har ikke vært inne til noen ny blodprøve etter det. Men jeg lurer på om jeg kanskje har jernmangel nå. De siste to-tre ukene har jeg vært ekstremt trøtt og sliten, stygge negler som sprekker på langs og sprekker i munnviken som gjør vondt. Hvor lang tid tar det å få svar på en slik blodprøve? Kan det være noe annet?

Anonymous poster hash: 8af72...ac6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta en tur til legen og få sjekket lagrene dine av C-vitaminer, jern, folat og D-vitamin

Anonymous poster hash: 8877f...70c
Skrevet

Symptomene du nevner kan absolutt være pga jernmangel Jeg hadde det slik selv. Tok ca. 1 uke å få svar på blodprøvene. Deretter måtte jeg ta jerntabletter 100 mg. en gang daglig i 3 måneder før jeg tok nye blodprøver. Man kan bli helt tappet for krefter om man mangler jern, så det er lurt å ta prøver med jevne mellomrom og evt. jerntilskudd som f.eks. Hemofer tabletter eller Floradix, om man har jernfattig kosthold.

AnonymBruker
Skrevet

TS, er du mann eller kvinne, og hvor gammel er du?

Anonymous poster hash: 1aba6...44b
Gjest sophia21
Skrevet

Det kan absolutt være jernmangel. Jeg gikk lenge og var så slapp, trøtt og sliten. Unnskyldte det med at jeg bare var lat, eller at jeg jo hadde lange dager på skolen osv. Me etter en stund, når jeg, en fanatisk ryddig person, bare slenger fra meg sekk og klær på gulvet i gangen og sparker av meg skoa for så å gå rett til sengs (kl 17) skjønte jeg endelig at jeg burde komme meg til legen. Jeg hadde alvorlig jernmangel. Da jeg kom inn på ny kontroll var det fortsatt for lavt, så jeg måtte gå på det en god stund.

BTW - så vidt jeg har skjønt øker C(?) vitamin opptak av jern, så ting som inneholder det bør spises sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 år og jente. Har mye hjertebank også, og om kveldene kan jeg føle at jeg ikke får puste skikkelig. :(

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 20 år og jente. Har mye hjertebank også, og om kveldene kan jeg føle at jeg ikke får puste skikkelig. :(

Ts

Dersom du er plaget med langvarige menstruasjoner, eller mye blødning under menstruasjon, så er det veldig vanlig å ha jernmangel :)

Anonymous poster hash: 1aba6...44b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...