Gå til innhold

Nettstudier? noen med erfaring?


Gjest HappyWaffle

Anbefalte innlegg

Gjest HappyWaffle

Jeg vurderer å begynne med nettstudier når jeg har kommet godt inn i den nye jobben. tenker da jeg skal begynne i slutten av sommeren eller noe.

Jeg Har 100% jobb så det er egentlig vanskelig å få til andre typer studier.

jeg tenkte jeg kanskje skulle få ferdig vg2 og evt påbygg sånn at jeg etter hvert kan begynne med høyskoleutdanning. realistisk? vanskelig?

jeg blir snart 23

skjønner at det krever en god dose selvdisiplin og må finne en studiemetode som fungerer for meg.

rop ut alt dere veit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jobber du med?



Anonymous poster hash: 6b7a3...9e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber i butikk.



Anonymous poster hash: c3e0e...db6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd meg på nettstudier(bachelor, altså høyskolenivå), og det var definitivt ikke noe for meg! Jeg eier ikke struktur og disiplin når det kommer til ting som ikke er "moro"(skole, husarbeid osv), har også adhd og problemer med å holde fokus lenge og få satt i gang ting, så jeg må sitte på ordentlig forelesning slik at jeg får med meg det jeg skal. Har tatt grunnfag på universitet og bachelor på høyskole, det funket mye bedre for meg enn nettstudier, men dersom du klarer å sette deg ned å få det gjort, så er det jo veldig fleksibelt og greit med nettstudier :) Lykke til!

Anonymous poster hash: f36ab...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HappyWaffle

Har prøvd meg på nettstudier(bachelor, altså høyskolenivå), og det var definitivt ikke noe for meg! Jeg eier ikke struktur og disiplin når det kommer til ting som ikke er "moro"(skole, husarbeid osv), har også adhd og problemer med å holde fokus lenge og få satt i gang ting, så jeg må sitte på ordentlig forelesning slik at jeg får med meg det jeg skal. Har tatt grunnfag på universitet og bachelor på høyskole, det funket mye bedre for meg enn nettstudier, men dersom du klarer å sette deg ned å få det gjort, så er det jo veldig fleksibelt og greit med nettstudier :) Lykke til!

Anonymous poster hash: f36ab...d23

det er det med fleksibiliteten som er så greit med det :) jeg må nesten jobbe 100% for å få dekket det jeg skal pr mnd.

jeg er veldig innstilt på å få ferdig noe utdannelse, men kveldsskole er også uaktuelt da jeg ofte jobber på kvelden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde ferdig videregående ved nettstudier for over 10 år siden, da jeg var på din alder. Hadde 100% jobb i tillegg, samt at jeg måtte jobbe overtid i perioder. Det var knallhardt, og det ble ikke de beste resultatene. Men målet var å komme seg inn på en høgskole, og det klarte jeg jo.

Det krever mye selvdisiplin. Det er hardt å sette seg ned med faget etter en lang dag på jobb, og når det går på nett er det lett å tenke at du tar det senere. Du mister også noe av elev-lærerrelasjonen, en relasjon du i voksen alder setter større pris på enn da du gikk på vgs. Om du har mange fag å ta ville jeg kombinert ved å ta noen ved kveldsundervisning der hvor du bor, og noe på nett. Det er faktisk lettere når du forplikter deg til å møte et sted og har ekte mennesker å kommunisere med. Om du jobber turnus kan du jo høre med sjefen om det er mulig å få tilrettelagt.

Om kveldsundervisning er helt utelukket ville jeg jobbet for å finne andre elever i samme område som det gikk an å lage lesegruppe/oppgavegruppe med et par ganger i måneden. Vil tro at dette er en mulighet nå som flere tar fag via nett (vi var ikke så mange i min tid). Da blir også selvdisiplinen lettere å holde.

Konklusjonen for meg er at det faglig sett er ok, men at det er selvdisiplinen som etterhvert blir vanskelig.

Lykke til :)



Anonymous poster hash: 58464...d2b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en mastergrad mens jeg jobbet 80%. Senere tok jeg videreutdanning (ekstra 125 stp) mens jeg jobbet 100%. Man må være disciplinert, men ellers er det ikke vanskelig hvis man finner studiene uten obligatorisk fremmøte.



Anonymous poster hash: 06574...69f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettstudier fungerer veldig bra det :) Men kan være litt vanskelig å virkelig ta kontakt med læreren, holde kontakten oppe. Med mindre du trenger stipend å leve på er det i de fleste fag like greit å bare kjøpe en lærebok og jobbe seg igjennom den på et par måneder.

Jeg ville ha regnet 30 timer i uka for samfunnsfag, historie, norsk, naturfag og andre fag du eventuelt trenger som sosiologi osv.

For realfagene ville jeg ha regnet 12-15 timer i uka over to semester for 1T+R1+R2 og 12 i uka over to semester for Fy1 + Fy2 rundt 8 for Bio1+2.



Anonymous poster hash: 7b9e6...915
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...