Gå til innhold

Den store Camping/Fjelltur-tråden

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har tenkt å starte en tråd hvor mer erfarne fjellfolk kan dele sine tips og erfaringer med andre.

Her kan vi diskuttere pakkelister, reisemål, utstyr +++

Fjelltur1-755x260.jpg

Anonymous poster hash: 2339f...a35
Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg har tatt opp camping og teltturer som en hobby. Plannen er å gjennomføre i alle fall 3 turer dette året.

Hadde et par turer i fjor og driver med å samle godt utstyr til fremtiden. Akkuratt nå tenker jeg på matlagingsredskap. Har kjøpt titanium bestikk og skal kjøpe Trangia stormkjøkken. Men hvordan gjør dere med tallerkner/kopper? Spiser dere fra papptallernker for å spare vekt? Hva kan dere anbefale?

Legg gjerne ut linkene.

AnonymBruker
Skrevet

Papptallerkner kan man bare bruke en gang, så det blir jo mange å drasse med seg. Vi har plast som vi skyller av i en bekk.

Gode klær, varm sovepose og godt inngåtte sko er essensen for meg. Mye utstyr utover det blir mest bærevekt.

Jeg er oppvokst i Nord-Gudbrandsdalen og har gått i Rondane, Dovrefjell og litt i Jotunheimen fra jeg var en neve stor.

Anonymous poster hash: c429a...010

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nybegynner innenfor dette området, men har begynt å planlegge en tur på Hardangervidda til sommeren. Jeg tenker i utgangspunktet 3-4 overnattinger i telt og å ikke gå mer enn 1 mil til dagen (da jeg ser for meg at det blir tungt å gå i ulent terreng med tung tursekk), og så går jeg jo for turen og kosen sin skyld. Noen som har en grei rute eller noen gode tips? Det mest praktiske for meg blir å starte fra Odda/Røldal. Hvordan er det å gå på Hardangervidda? Er det lov å fiske i fjellvannene? Er det noen ville dyr man kan støte på? Hvordan er temperaturen i juli/august?

Anonymous poster hash: e8a09...414
Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Jeg er nybegynner innenfor dette området, men har begynt å planlegge en tur på Hardangervidda til sommeren. Jeg tenker i utgangspunktet 3-4 overnattinger i telt og å ikke gå mer enn 1 mil til dagen (da jeg ser for meg at det blir tungt å gå i ulent terreng med tung tursekk), og så går jeg jo for turen og kosen sin skyld. Noen som har en grei rute eller noen gode tips? Det mest praktiske for meg blir å starte fra Odda/Røldal. Hvordan er det å gå på Hardangervidda? Er det lov å fiske i fjellvannene? Er det noen ville dyr man kan støte på? Hvordan er temperaturen i juli/august?

Anonymous poster hash: e8a09...414

Hardangervidda er jo stor, så det kan hende forholdene varierer der du skal. Selv har jeg erfaring fra Hardangervidda i Geilo regionen. Oppå fjellet kan det hende det blir 0-+6 grader om natta, mens det er +20 i litt lavere områder (under trevekst linja).

Vi overnattet ved siden av en sjø og måtte kjøpe lokalt fiskekort.

Endret av Wei Wei
Gjest Wei Wei
Skrevet (endret)

Har noe av dere erfaring med sammenleggbare vannflasker, kopper og tallerkner? Er de gode i bruk? Noen vits i å investere i dem? Vannflasker, kan jeg tenke meg, er vanskelige å rensjøre...?

198x198_5605_2522_2522_04.03.2011170614.

Sammenleggbare-drikkeflasker-farger_.jpg

Endret av Wei Wei
AnonymBruker
Skrevet

Tips til campingturer for barn? Type 1-2 overnattinger? Har en på 8, men hun er ikke vant med å gå veldig mye.

Bor i Oslo så helst noe vi kan kjøre til på under en dag.

:-)

Anonymous poster hash: 4b659...e97

AnonymBruker
Skrevet

Tips til campingturer for barn? Type 1-2 overnattinger? Har en på 8, men hun er ikke vant med å gå veldig mye.

Bor i Oslo så helst noe vi kan kjøre til på under en dag.

:-)

Anonymous poster hash: 4b659...e97

Hva med Hokksund Camping i Øvre Eiker, Buskerud? http://www.hokksund-camping.no/

Anonymous poster hash: a548d...62a

• 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
Skrevet

Planlegger flere teltturer i norske fjell fra neste vår. I de siste to årene har jeg vært på Preikestolen, Kjeragbolten og Trolltunga.

Hvilke andre steder er fine å komme til med bil, overnatte med bestigning på lørdag og hjemtur på søndag?

Har hørt om Besseggen, så det er notert. Andre steder? Andre bilturer?

Oslojenta.

Anonymous poster hash: a548d...62a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...