Gå til innhold

Når de sier 'endringer i menstruasjon'...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Poster like gjerne som meg selv, mye lettere å følge med om jeg har fått svar :P

Jeg ser ofte at det nevnes i forbindelse med underlivssykdommer at man skal være obs dersom man har 'endringer i menstruasjon'. Hva mener man typisk ved disse endringene? Er det hyppighet? Uteblivelse? Endring i mengde? Endring i konsistens? Endring i farge? Endring i lukt?

Om man for eksempel har endringer i farge og konsistens de første to dagene av menstruasjonen og at dette skjer hver menstruasjon, skal man tolke dette som en 'varig og normal endring' (har jo passert 30, må vite), eller er det noe man bør få undersøkt?

(Jeg har henvisning til normal GU men ventetiden kan være noe lang. Er usikker på om jeg skal gidde å gå gjennom fastlegen for å få speeda opp timen. Føler meg frisk ellers.)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Menes vel endring i syklus varighet, lengden på menstruasjonen, mengde blødning og smerter.

Anonymous poster hash: 029d1...804
Skrevet

Ok, så konsistens er mindre aktuelt? (Konsistens og farge har vel gjerne å gjøre med hvor lenge blødningen++ ligger før den støtes ut, og dette kan vel variere med alderen vil jeg tro. Kunne vel spurt familien om dette.)

AnonymBruker
Skrevet

Konsistens og farge er ikke så vesentlig, det er lengde, mengde og syklus du skal følge med på.

Anonymous poster hash: 55c25...c99
Skrevet

Alt som endrer seg er verdt å legge merke til. Konsistens og farge kan ha en betydning fordi mye klumper og mørk farge kan tyde på en kraftigere blødning, selv om det ikke føles sånn. Men det er jo vanskelig å vurdere. Lengde, hyppighet og smerter er enklere og mer håndfast å notere seg.

Skrevet (endret)

Takk for svar. Det kan se ut som det jeg har kan refereres til som "spotting noen dager før mens", noe som er normalt - men også kan være tegn på noe unormalt, eller i det minste noe som kan være forstyrrelser i en eller annen grad. Det er litt påfallende at det plutselig begynte for et års tid siden (samtidig som selve menstruasjonen også ble mer klumpete). Uff, har ikke lyst til å spekulere, får bare vente på GU-timen. I verste fall er jeg infertil, men den elva får man krysse om man eventuelt kommer dit :P

Edit: "Det er ikke unormalt at menstruasjonssyklusen endrer seg etterhvert som man blir eldre." Ok da har jeg hvertfall EN lege som sier at alder kan være en grunn. Jeg har ikke gått på p-piller (som da var minipiller) på fire-fem år (heia gummi!) som kan være en grunn til at jeg har lagt merke til disse endringene - som han sier, mange kvinner går på prevensjon som forhindrer eggløsning og "normal" menstruasjon, og vil derfor ikke legge merke til slike forandringer, og det er derfor kanskje "mindre kjent" at menstruasjonen kan endre seg med årene. Bare en teori.

Endret av Annikken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...