Gå til innhold

Aioli

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gi meg din beste aioli oppskrift!

Anonymous poster hash: 23eab...5d0
Skrevet

3 eggeplommmer piskes

Ha i en tynn stråle med olivenolje mens du pisker. Ha i ca 1/2 dl totalt.

Ha så i 2 fedd hvitløk (most), salt og pepper.

Pisk videre mens du har i mer olje, denne gangen solsikkeolje i en tynn stråle. Når det blir veldig tykt så tar du i sitronsaft (enten fra en sitron ellers funker den på flaske også). Pisk videre ha i så mye olje at du får riktig mengde.

Jeg synes den blir bedre av å stå i kjøleskapet et par dager, men den må ikke det..

Pleier å kutte noen ringer av vårløk å ha i samme dag som jeg skal servere den.

• Liker 1
Skrevet

Trines matblogg har en god oppskrift på chiliaioli :)

Skrevet

Her er min!

Lages på 3 minutter og har alltid et glass stående i kjøleskapet.

Bruker stavmikser. Genialt!

Bruk romstempererte ingredienser. Hvis ikke skiller det seg!

3,5 dl rapsolje

1 fedd hvitløk, eller mer om du vil

1 ts dijonsennep

En liten skvis med sitron

Salt og hvit pepper

Ett helt egg

Ha alt, bortsett fra egget, i sylinderen som følger med stavmiksern.

Ta noen runder med miksern så alt blandes godt og hvitløken blir most.

Ta ut miksern og ha i egget.

Ha så miksern oppi igjen på ganske høy hastighet, og dra den saaakte oppover i sylinderen mens den mikser.

Du vil se at aiolien vokser frem under den.

Volia! Nå har du superdigg aioli!

Rør litt, for det blir alltid litt overflødig olje på toppen. Og ha den i en et glass med lokk.

Til skalldyr har jeg litt ekstra sitron i, da blir den syrlig og frisk.

Du kan også ha chili for eksempel.

Lager også majones på samme måten.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for oppskrifter, da blir det aioli i kveld :) Hva er holdbarheten på dette om jeg har det i kjøleskapet i en lufttett boks?

Skrevet

Jeg syns Leanne bruker lite olje og mye egg?

Jeg bruker 1 - 1,5 dl olje pr eggeplomme, 3-4 fedd hvitløk til 3 eggeplommer, litt sitronsaft, salt og hvit pepper.

:heks:

Skrevet

Bruker lite olivenolje, men mer solsikkeolje.. Skrev ikke antall dl der, for jeg bare heller til jeg føler det blir bra :)

Synes det er godt med litt olivenolje i, men har man i for mye olivenolje synes jeg ikke aiolien blir så god... Men det er jo smak og behag :)

Holder seg i kjøleskapet en ukes tid, kanskje lenger også? Er som regel tomt innen den tid her i huset

AnonymBruker
Skrevet

Hva pleier dere å spise aioli med? :)

Skrevet

Holder seg ganske lenge faktisk. Hvert fall 14 dager i lufttett boks.

Vi spiser det under pålegg som salami, chorizo osv

Men også til godt brød og båtpoteter.

Skrevet

Under pålegg på brødskive, til båtpoteter, til div. tapasretter, er også godt sammen med ovnsbakt laks :)

Skrevet

Bruker lite olivenolje, men mer solsikkeolje.. Skrev ikke antall dl der, for jeg bare heller til jeg føler det blir bra :)

Synes det er godt med litt olivenolje i, men har man i for mye olivenolje synes jeg ikke aiolien blir så god... Men det er jo smak og behag :)

Holder seg i kjøleskapet en ukes tid, kanskje lenger også? Er som regel tomt innen den tid her i huset

Sånn går det når man leser på jobb og bare får med halve oppskriften! Beklager. :)

:heks:

Gjest crazycatlady
Skrevet

Hva pleier dere å spise aioli med? :)Anonymous poster hash: 23eab...5d0

Spisekje vel. :P

Neida, fra spøk til alvor, spiser det til båtpoteter, under kjøttpålegg og til tapas. Til laks er det også kjempegodt.

Skrevet

Jeg bruker ikke oppskrift, men synes ikke det er godt med så mye egg i som noen av oppskriftene over her. Bruker olivenolje, ev skvett sitron og så mye hvitløk som mulig. Ikke presset, men "knust" og hakket. Smaker til med krydder, avhengig av hva jeg skal servere den til. Veldig godt med chilipepper.

Serveres til Patatas bravas, på brødmat, ved siden av fisk og kjøtt eller bare på nystekt kuvertbrød før eller ved siden av maten. Kan fint brukes som dip også.

Blir bare bedre og bedre om den får stå en stund i kjøleskap (men selvsagt ikke for lenge). Lager gjerne så jeg har en uke, men det er så fort gjort å røre sammen at det ikke er noen vits i å overdrive heller.

Gjest Rossin
Skrevet

Jeg liker å ha litt vann i aiolien helt til slutt, for å gi den en hvitere farge, en lettere følelse og en mildere smak.

Annonse
Skrevet

Pisker dere for hånd ellet med maskin (mixmaster elns)?

Skrevet

Jeg bruker stavmikser.

2 eggeplommer

1 ts disjonsennep

1 fedd hvitløk

en skvis sitron

1 klype salt

rapsolje i en tynn stråle til majonesen har ønsket konsistens

Ofte blander jeg i urter eller krydder, avhhengig av hva den skal serveres til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg pisker for hånd. Går så fort likevel.

Gjest Funky Punk
Skrevet

3 eggeplommmer piskes

Ha i en tynn stråle med olivenolje mens du pisker. Ha i ca 1/2 dl totalt.

Ha så i 2 fedd hvitløk (most), salt og pepper.

Pisk videre mens du har i mer olje, denne gangen solsikkeolje i en tynn stråle. Når det blir veldig tykt så tar du i sitronsaft (enten fra en sitron ellers funker den på flaske også). Pisk videre ha i så mye olje at du får riktig mengde.

Jeg synes den blir bedre av å stå i kjøleskapet et par dager, men den må ikke det..

Pleier å kutte noen ringer av vårløk å ha i samme dag som jeg skal servere den.

Lager den på denne måten jeg også, bortsett fra at jeg bare elsker hvitløk, så jeg kan fint ha oppi 7,8,9 fedd med hvitløk :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...