AnonymBruker Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 Gi meg din beste aioli oppskrift! Anonymous poster hash: 23eab...5d0
Leanne Skrevet 18. mars 2014 #2 Skrevet 18. mars 2014 3 eggeplommmer piskes Ha i en tynn stråle med olivenolje mens du pisker. Ha i ca 1/2 dl totalt. Ha så i 2 fedd hvitløk (most), salt og pepper. Pisk videre mens du har i mer olje, denne gangen solsikkeolje i en tynn stråle. Når det blir veldig tykt så tar du i sitronsaft (enten fra en sitron ellers funker den på flaske også). Pisk videre ha i så mye olje at du får riktig mengde. Jeg synes den blir bedre av å stå i kjøleskapet et par dager, men den må ikke det.. Pleier å kutte noen ringer av vårløk å ha i samme dag som jeg skal servere den. 1
Vorin Skrevet 18. mars 2014 #3 Skrevet 18. mars 2014 Trines matblogg har en god oppskrift på chiliaioli
Belin Skrevet 19. mars 2014 #4 Skrevet 19. mars 2014 Her er min! Lages på 3 minutter og har alltid et glass stående i kjøleskapet. Bruker stavmikser. Genialt! Bruk romstempererte ingredienser. Hvis ikke skiller det seg! 3,5 dl rapsolje 1 fedd hvitløk, eller mer om du vil 1 ts dijonsennep En liten skvis med sitron Salt og hvit pepper Ett helt egg Ha alt, bortsett fra egget, i sylinderen som følger med stavmiksern. Ta noen runder med miksern så alt blandes godt og hvitløken blir most. Ta ut miksern og ha i egget. Ha så miksern oppi igjen på ganske høy hastighet, og dra den saaakte oppover i sylinderen mens den mikser. Du vil se at aiolien vokser frem under den. Volia! Nå har du superdigg aioli! Rør litt, for det blir alltid litt overflødig olje på toppen. Og ha den i en et glass med lokk. Til skalldyr har jeg litt ekstra sitron i, da blir den syrlig og frisk. Du kan også ha chili for eksempel. Lager også majones på samme måten. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #5 Skrevet 19. mars 2014 Takk for oppskrifter, da blir det aioli i kveld Hva er holdbarheten på dette om jeg har det i kjøleskapet i en lufttett boks? Anonymous poster hash: 23eab...5d0
Brunhilde Skrevet 19. mars 2014 #6 Skrevet 19. mars 2014 Jeg syns Leanne bruker lite olje og mye egg? Jeg bruker 1 - 1,5 dl olje pr eggeplomme, 3-4 fedd hvitløk til 3 eggeplommer, litt sitronsaft, salt og hvit pepper.
Leanne Skrevet 19. mars 2014 #7 Skrevet 19. mars 2014 Bruker lite olivenolje, men mer solsikkeolje.. Skrev ikke antall dl der, for jeg bare heller til jeg føler det blir bra Synes det er godt med litt olivenolje i, men har man i for mye olivenolje synes jeg ikke aiolien blir så god... Men det er jo smak og behag Holder seg i kjøleskapet en ukes tid, kanskje lenger også? Er som regel tomt innen den tid her i huset
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2014 #8 Skrevet 19. mars 2014 Hva pleier dere å spise aioli med? Anonymous poster hash: 23eab...5d0
Belin Skrevet 19. mars 2014 #9 Skrevet 19. mars 2014 Holder seg ganske lenge faktisk. Hvert fall 14 dager i lufttett boks. Vi spiser det under pålegg som salami, chorizo osv Men også til godt brød og båtpoteter.
Leanne Skrevet 19. mars 2014 #10 Skrevet 19. mars 2014 Under pålegg på brødskive, til båtpoteter, til div. tapasretter, er også godt sammen med ovnsbakt laks
Brunhilde Skrevet 19. mars 2014 #11 Skrevet 19. mars 2014 Bruker lite olivenolje, men mer solsikkeolje.. Skrev ikke antall dl der, for jeg bare heller til jeg føler det blir bra Synes det er godt med litt olivenolje i, men har man i for mye olivenolje synes jeg ikke aiolien blir så god... Men det er jo smak og behag Holder seg i kjøleskapet en ukes tid, kanskje lenger også? Er som regel tomt innen den tid her i huset Sånn går det når man leser på jobb og bare får med halve oppskriften! Beklager.
Gjest crazycatlady Skrevet 20. mars 2014 #13 Skrevet 20. mars 2014 Hva pleier dere å spise aioli med? Anonymous poster hash: 23eab...5d0 Spisekje vel. Neida, fra spøk til alvor, spiser det til båtpoteter, under kjøttpålegg og til tapas. Til laks er det også kjempegodt.
Lea2 Skrevet 20. mars 2014 #14 Skrevet 20. mars 2014 Jeg bruker ikke oppskrift, men synes ikke det er godt med så mye egg i som noen av oppskriftene over her. Bruker olivenolje, ev skvett sitron og så mye hvitløk som mulig. Ikke presset, men "knust" og hakket. Smaker til med krydder, avhengig av hva jeg skal servere den til. Veldig godt med chilipepper. Serveres til Patatas bravas, på brødmat, ved siden av fisk og kjøtt eller bare på nystekt kuvertbrød før eller ved siden av maten. Kan fint brukes som dip også. Blir bare bedre og bedre om den får stå en stund i kjøleskap (men selvsagt ikke for lenge). Lager gjerne så jeg har en uke, men det er så fort gjort å røre sammen at det ikke er noen vits i å overdrive heller.
Gjest Rossin Skrevet 20. mars 2014 #15 Skrevet 20. mars 2014 Jeg liker å ha litt vann i aiolien helt til slutt, for å gi den en hvitere farge, en lettere følelse og en mildere smak.
Alice123 Skrevet 22. mars 2014 #16 Skrevet 22. mars 2014 Pisker dere for hånd ellet med maskin (mixmaster elns)?
Athene Skrevet 22. mars 2014 #17 Skrevet 22. mars 2014 Jeg bruker stavmikser. 2 eggeplommer 1 ts disjonsennep 1 fedd hvitløk en skvis sitron 1 klype salt rapsolje i en tynn stråle til majonesen har ønsket konsistens Ofte blander jeg i urter eller krydder, avhhengig av hva den skal serveres til. 1
Gjest Funky Punk Skrevet 23. mars 2014 #20 Skrevet 23. mars 2014 3 eggeplommmer piskes Ha i en tynn stråle med olivenolje mens du pisker. Ha i ca 1/2 dl totalt. Ha så i 2 fedd hvitløk (most), salt og pepper. Pisk videre mens du har i mer olje, denne gangen solsikkeolje i en tynn stråle. Når det blir veldig tykt så tar du i sitronsaft (enten fra en sitron ellers funker den på flaske også). Pisk videre ha i så mye olje at du får riktig mengde. Jeg synes den blir bedre av å stå i kjøleskapet et par dager, men den må ikke det.. Pleier å kutte noen ringer av vårløk å ha i samme dag som jeg skal servere den. Lager den på denne måten jeg også, bortsett fra at jeg bare elsker hvitløk, så jeg kan fint ha oppi 7,8,9 fedd med hvitløk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå