Gå til innhold

Bilkjøring og angst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt lappen i 10 år, men hater å kjøre bil. Jeg får angst, og svetter i håndflatene bare jeg tenker på det. Har kjørt veeeeeeldig lite siden jeg fikk lappen.

Jeg aner ikke hvorfor det er slik, for har ikke opplevd traumatiske opplevelser med bilkjøring.

Jeg er generelt redd for å ha ansvar, kanskje noe med det å gjøre..

Om noen dager skal jeg på noe som er noen få kilometer unna. Jeg HAR muligheten til å sykle, eller eventuelt bli kjørt av andre.

Samtidig så har jeg bil til disposisjon, til og med med automatgir som en annen i familien eier. Vil gjerne greie å kjøre selv, men jeg har en tendens til å overanalysere hva som kan gå galt, og så kommer frykten..

Selv om det er snakk om en kort distanse og en lett vei å kjøre, så tviler jeg på om jeg tør.. Hvorfor skal enkelte ting være så vanskelige å overvinne?

Sånn generelt, er det ingen andre tips om å overvinne dette enn å bare kjøre?

Og mens jeg har skrevet dette, er jeg svett i håndflatene og armhulene.. :vetikke:

Anonymous poster hash: 6f508...e3b
Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg tror bilkjøring er en øvelsessak. Når man har fått lappen tar det en stund, for min del ett års tid, før man er virkelig sikker i trafikken. Når du ikke har denne øvelsen hvis jeg forstår deg rett er det lett å få angst!

Tror ikke det er noe annet å gjøre enn å øve. Kan du kjøre på kvelden når det er rolig noen ganger i uka så du blir tryggere f.eks? :) Kan du bruke google street view for å visualisere ruten og på forhånd tenke over mulige situasjoner som kan oppstå?

Husk at det kommer til å gå fint, men stopp heller en gang for mye hvis du er usikker på vikeplikt enn en gang for lite :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så svekket av angsten at jeg måtte starte opp på en parkeringsplass igjen. Nå kjører jeg Norge rundt alene om jeg vil. Man må bare øve.

Anonymous poster hash: ff793...63b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror bilkjøring er en øvelsessak. Når man har fått lappen tar det en stund, for min del ett års tid, før man er virkelig sikker i trafikken. Når du ikke har denne øvelsen hvis jeg forstår deg rett er det lett å få angst!

Tror ikke det er noe annet å gjøre enn å øve. Kan du kjøre på kvelden når det er rolig noen ganger i uka så du blir tryggere f.eks? :) Kan du bruke google street view for å visualisere ruten og på forhånd tenke over mulige situasjoner som kan oppstå?

Husk at det kommer til å gå fint, men stopp heller en gang for mye hvis du er usikker på vikeplikt enn en gang for lite :)

Hei, takk for svar, snille Daenerys!

Du har helt sikkert rett. Må bare gjøre det, selv om det er ukomfortabelt Jeg tror jeg har kontroll på trafikkreglene, så er ikke det det går på. Egentlig er det en total unødvendig angst, da kjøringa alltid har gått fint de gangene jeg har prøvd. Klarte lappen på første forsøk også, så da burde jeg greie å kjøre 5 km med bil m/automatgir..

Skrevet

Finn en kort rute, kanskje til nærmeste butikk eller lignende? Å kjør dit så ofte du får mulighet til det :-) Da blir du godt vant med "ruta" og føler deg gjerne mer sikker og kan begynne å kjøre lengre uten å få helt hetta! :)

AnonymBruker
Skrevet

Er sånn selv. Hater å kjøre og kjører sjelden. Men så kommet det en gang jeg må , og da går det fint :) kjør forsiktig og kjør heller ut om noen er bak deg og stresser deg :)

Anonymous poster hash: 549f9...674

Gjest Daenerys
Skrevet

Hei, takk for svar, snille Daenerys!

Du har helt sikkert rett. Må bare gjøre det, selv om det er ukomfortabelt Jeg tror jeg har kontroll på trafikkreglene, så er ikke det det går på. Egentlig er det en total unødvendig angst, da kjøringa alltid har gått fint de gangene jeg har prøvd. Klarte lappen på første forsøk også, så da burde jeg greie å kjøre 5 km med bil m/automatgir..

Jeg har bare kjørt automatgir selv én gang, og det var kjempemorsomt! :) Ikke noe gir å tenke på, var veldig komfortabelt.

Dette går helt fint, det er jeg sikker på!

AnonymBruker
Skrevet

Hei igjen! Vil bare si at jeg greide å overvinne frykten, og greide å kjøre. Har riktignok ikke blitt bitt av basillen, og kjørt noe mer. Men det viktigste er vel at jeg kan hvis jeg vil.

Skrevet

Hei igjen! Vil bare si at jeg greide å overvinne frykten, og greide å kjøre. Har riktignok ikke blitt bitt av basillen, og kjørt noe mer. Men det viktigste er vel at jeg kan hvis jeg vil.

:bolledeig: Bra jobbet!!! :klem:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...