Gå til innhold

A på eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Noen som har noen råd om hvordan jeg kan få A på eksamen. Det er min første eksamen på masterstudiet. Jeg har bare B og C på bachelorgraden og vil gjerne ta steget opp til A. Noen råd?



Anonymous poster hash: 24b7f...c1e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se på semestersiden til faget ditt. Er det karakterbeskrivelser der? Kan du få tak i tidligere sensorveiledninger for andre eksamener i samme fag?

Eksempel på karakterbeskrivelse:

http://www.uio.no/studier/emner/hf/ifikk/EXPHIL03/karakterbeskrivelse_selvstudium.html

Tror ikke set å lese en av disse meget generelle karakterbeskrivelse gir noen større sannsynlighet for å få A, gitt..

Anonymous poster hash: 6a556...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke set å lese en av disse meget generelle karakterbeskrivelse gir noen større sannsynlighet for å få A, gitt..

Anonymous poster hash: 6a556...53c

Det er greit å ha en liten huskeliste, det er overraskende mange som ikke når helt opp pga. dårlig struktur. Jeg tror jeg også skrev at dette var et eksempel, og at vedkommende kunne prøve å finne karakterbeskrivelser for sitt fag, i tillegg til sensorveiledninger for tidligere eksamener i samme fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke set å lese en av disse meget generelle karakterbeskrivelse gir noen større sannsynlighet for å få A, gitt..

Anonymous poster hash: 6a556...53c

Jo, karakterbeskrivelsene er utrolig viktig. For dersom du i følge karakterbeskrivelsene fortjener å få en A så kommer du også til å få nettopp den karakteren.

Ofte kan man og mangle et karaktermål eller to på "C eller B nivå" men siden man oppfyller alle målene på "A" så får man fremdeles toppkarakteren.

Anonymous poster hash: e0516...551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg studerer HR. Eksamen består av to case oppgaver og et essay spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg studerer HR. Eksamen består av to case oppgaver og et essay spørsmål.

Det beste er kanskje å kontakte ansvarlig for faget og spørre om de har en typisk beskrivelse av kriteriene for de forskjellige oppgavene. Og om de har en eksamensforberedende forelesning i faget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, karakterbeskrivelsene er utrolig viktig. For dersom du i følge karakterbeskrivelsene fortjener å få en A så kommer du også til å få nettopp den karakteren.

Ofte kan man og mangle et karaktermål eller to på "C eller B nivå" men siden man oppfyller alle målene på "A" så får man fremdeles toppkarakteren.

Anonymous poster hash: e0516...551

Karakterbeskrivelsene er som regel helt generelle, rett og slett ubrukelige. Hva betyr det i praksis at oppgaven er fremragende, hvordan viser man at man har forstått teorien, og hvordan viser kandidaten selvstendighet? Det er helt subjektivt. Så det er ekstremt vanskelig å hevde at man oppfyller alle målene på stående fot.

Det beste man kan gjøre er å se på sensorveiledninger og tidligere oppgaver som har fått A.

Endret av Ferdigstudent
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er jo først og fremst å kunne teorien.

Jeg tror mange også mister poeng fordi de ikke skriver godt nok, nå tenker jeg ikke grammatisk. Øv deg på å få fram det du kan på en overbevisende måte i dine egne ord. Sensor må se at du har forstått det, at du ikke bare gjengir teori du har pugget. Har lest gjennom oppgaver til andre der man lar tvil komme frem og det er ikke bra. Uansett om man er usikker på svaret, skriv som om du tror det selv.

Ellers legges det vekt på argumentasjon og refleksjon i stor grad på B og A-svar. Gi eksempler. Det er ofte her det vises om du har forstått teorien eller ikke.

På casestudier er det viktig med en rød tråd gjennom hele oppgaven.

Hvilken skole studerer du ved? Interessant fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriv kort, enkelt, logisk og saklig. Og stol på dine egne vurderinger. Det er oppskriften på mine A'er ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Du må selvsagt skrive godt, vise at du forstår hva du skriver om osv.

Nå kjenner jeg ikke noe til ditt fag, men å vise at du forstår sammenhenger, ser jeg på som viktig. Når du skal diskutere en sak er det viktig å argumentere for og i mot de ulike sidene, samtidig som du drar paralleller til andre, lignende tilfeller/saker (gjerne fra pensum, men som det ikke er spurt spesifikt om i den aktuelle oppgaven) og linker dette opp mot den aktuelle oppgaven. Det vil løfte oppgaven din og gi den "det lille ekstra" man gjerne trenger for å få en A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ser lengre ned på denne siden ser du de fagspesifikke karakterbeskrivelsene på sosiologi og statsvitenskap på NTNU http://www.ntnu.no/studier/aasam/studentinfo/karakterskala Det kan jo gi deg en bedre pekepinn enn den generelle karakterskalaen, selv om faget er noe annet.



Anonymous poster hash: 9798d...01b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...